Hej på er! Älskar också rester efter en riktig praktmiddag. Och vi gör ofta på tok för mycket mat, särskilt mannen, sen har man lyxförrätt eller vad det nu är i en vecka efteråt.
Izunia: Jättekul att höra från dig! Jag har också ätit "din" cheesecake hos nån pysslig väninna; jättegott, även om jag själv föredrar att köra i flytande honung i den naturella gourmetkesellan; den med vanilj är liiite för söt. Men med syrliga hallon och salta digestive blir det nog perfekt.
Lapinette, ursäkta att jag tjatar - den där chokladdesserten är inte för söt eller så? Jag har lite svårt med socker just nu men den lät ju så himla god. Ofta brukar jag halvera sockermängden i recept men i detta fall vågar jag inte, det är ju en konsistensfråga (med äggen). Å andra sidan ska jag ju köra hallon till som är syrligt.
Nu är det riktigt ruggigt här. Kallt - igår plockade jag fram mitt enormt tjocka duntäcke (egentligen två stycken som sitter ihop med knappar) från Hästens. Jag fyndade det när jag bodde i Stockholm, ursprungspriset var högre än för våra sängar men det var 70% rea eftersom det var skyltex och det är fortfarande min bästa investering nånsin. Jag är ju så frusen, hjälper uppenbarligen inte alls att jag har en liten extra värmekälla i mig...
Igår kväll var vi hos barnmorskan, den berömda MK. Hon är sträng och man är lite rädd för henne men shit vad duktig. ALLA i Shanghai vet vem hon är och de flesta går till henne. När man sitter i väntrummet ligger det en stor pärm på bordet där folk satt in foton på sig själv och sina bebisar och sen har de skrivit långa hyllningstexter till MK och hennes förmåga att leverera bebisar till världen. Eftersom det är mycket amerikaner går texterna ofta i stil med "We will always carry you within our hearts, thank you for making us believe that miracles can come true when you helped us deliver little Peggy-Sue into the world, a healthy little baby girl, despite my wife's placenta being too narrow"... ja, ni fattar.
Jag var otacksam som vanligt, låg bara och gnällde över mina revben medan hon mätte och sa saker som "baby is growing nicely, baby has probably already turned, like it should", och jag bara: "yeah well that's good but why is it hurting like HELL?" varpå hon bara log och sa att "du ska veta att om det gör ont NU så är det inget mot vad det kommer göra om ett tag; bebisen ska bli dubbelt så stor som nu och snart kommer den att SPARKA på dina revben, jättehårt!". Eh... okej. Mina värden och mått och viktkurva och allt var som vanligt perfekta. Till sist bad jag om ett intyg på att jag kan flyga till malaysia om 1,5 veckor, dvs när jag är i vecka 33. Väntade mig halvt som halvt nån sorts förmaning när jag frågade: "Har du några tips inför resan?" Men hon sa bara: "Have fun! Relax! Nothing's going to happen. And you even have permission to have a few glasses of wine."
Solen då?
"För din del är det ingen fara, du har ju rätt mörk hy, men din man bör däremot vara försiktig."
Så nu känns det extra fint att vi åker, om än en smula overkligt...
Idag ska jag till gymmet och träna för första gången sedan min monsterförkylning. Och ikväll börjar vår prenatal-klass; från och med nu och fram till förlossningen ska vi gå tillsammans, två timmar varje onsdag kväll. För MK. Det blir bra, mannen var lite grinig i taxin igår, han hade blivit totalignorerad av barnmorskan och kände sig nog minst sagt utanför. Jag märker att det blir allt viktigare att involvera honom, låta honom klappa på magen och känna sparkarna varje kväll, prata om bebisen och hur det kommer att bli... jag får ju så SJUKT mycket uppmärksamhet nu och han ska typ bara sitta där och ha nån sorts krisberedskap, utifall att. Och även om det är vår bebis gemensamt så är det ju faktiskt MIN bebis så länge den är i magen, såvida man inte aktivt engagerar sin man. Trust me girls, det kräver en del engagemang från bådas sidor. Han har gjort supermycket och läst alla pappaböcker som finns och sådär men själv blir jag ofta lite grinig och vill inte bli klappad på magen, bara bli servad och masserad och det håller ju bara till en viss gräns. Spännande hur som helst, att få det att funka! Han pratar också redan jättemycket om att han vill att vi ska ordna mycket tid för oss två, bara. Och vi har ju utmärkta förutsättningar här i Kina, med alla ayis och grejer. I Sverige blir det nog en större utmaning. Hur har era väninnor ordnat det? Eller vänta, nu ser jag ju - de tycks ju anlita ER för jämnan. Ni har säkert otroligt mycket bättre hand med barn än vad jag har... vidhåller att jag är livrädd för spädisar och har hållit i max två stycken i mitt liv. Jag är fastern / väninnan som man har sköna relations- och karriärssnack med men som man aldrig skulle drömma om att fråga om hon vill bli gudmor. Haha.