• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Gemma

Hej govänner! Hur var er helg? Vår, som nästan är slut, blev riktigt mysig och bra. Egentligen precis vad vi innerst inne behövde och kände för. Igår var jag fortfarande präktigt dimmig när vi hoppade in i en taxi och begav oss mot gymmet. Medan mannen tränade fixade jag pengarna för de inställda flygningarna. Kände oss riktigt rika sedan, med plånboken tjock av hundralappar. Efter en lunch på vanliga salladsstället handlade vi mat och åkte hem. Sen låg jag resten av dagen i soffan som i dvala. vi kollade på The Riches (har hunnit halvvägs nu, den är verkligen SÅÅÅÅ bra!) och käkade ugnsbakad lax med grillade grönsaker, sen gjorde vi slut på vår jelly belly kollektion som vi köpte i somras, i London. Lika bra, mot slutet fanns ändå inga goda sorter kvar. Typ alla Dr. Pepper, peanut butter, fizzy cinnamon, buttered popcorn och jalapeno tog slut nästan direkt, och lakrits såklart (mitt fel). I slutet fanns mest tråkiga gula och gröna, plus ett gäng med hubba bubba-smak och en skitskum som smakade Jamon Serrano men antagligen inte var det (svårt att veta, Selfridges hade en del limited edition-varianter som slank ner i påsen).
    Idag tvingade jag mig upp halv nio men när vi väl kom ut var jag jättepigg! Tror att vi gått närmare åtta kilometer idag, allt som allt. Det var härligt att promenera, trots att smogen låg som en mjölkvit filt över hela stan, antagligen samma skit som omöjliggjorde flygningarna till Beijing. först beställde vi en säng till bebisen, en supersöt korg som ligger i en ställning. Man kunde designa helt och hållet som man ville och affären var jättefin och relativt dyr. Modellen som visades hade korg-sufflett också vilket naturligtvis ser gulligt ut, men det är nog halvkul för bebisen att kolla upp på korgtaket istället för den skojiga mobilen vi ämnar snickra ihop, så det fick bli en variant utan suflett. Sen valde vi vagga också, istället för den stela ställningen, och en ljus modell som mannen föredrog (själv gillade jag mörkbetsat men det tyckte han blev för deppigt). Foder, tyg och madrass fixar vi själva på tygmarknaden, fast madrassen finns redan hemma hos mappa i Sverige tillsammans med bugaboon, alla underbara danska barnkläder, handböcker, ekologiskt sänglinne, minikudden "exklusiv", amningstopparna från Boob, min Vera Velour-morgonrock (som lär vara på väg i posten) plus tusenmiljoner mindre glamorösa tillbehör typ snorsug och tvättlappar en masse. Genom jobbet fixar mannen flygfrakt för 3000 spänn, visst är det billigt med tanke på volymen? I mitten av december ska grejerna vara här. Sängen kommer några veckor innan, de leverar hit den gratis.

Efter sängshoppingen gick vi till mysiga Citizen och käkade lunch, sen vidare till Garden Books där de har stans godaste italienska glass. Jag kände mig traditionell till sinnes och köpte en kakaosorbet + nocciola, mannen valde kakao, kaffe och yoghurt. Gick också förbi alla mammaaffärerna där tjejerna stod med sina embryonala magar och provade fasansfulla tält och saker som såg ut som enorma kirurg-tröjor, jag FATTAR inte poängen med de där plaggen! Själv hade jag typ "vanliga" kläder, mina svarta stretchjeans från Top Shop, ett urringat linne och en liten kofta och förföljdes i vanlig ordning av tusentals ögonpar, vänjer mig aldrig vid det där eviga gloendet, och värre blir det ju gravidare man blir. Stålis, hur tänker man för att slippa må dåligt över att vara någon sorts freakshow åt andra? Det som är lite bra, är att mannen invigt sin DV-kamera nu, och jag uppmuntrar honom att gå riktigt nära och filma alla, så mycket som de glor på mig kan de gott vara skyldiga oss en och annan filmsnutt.

När vi kom hem var vi jättetrötta och nappade en hel timme i sängen, sen fick vi möjlighet att dricka cappuccino i sängen en andra gång idag. Middagen blev rejäl söndagsmat: Gratinerad chevresallad följd av grillad kyckling med dragonsås, vildris och vitlöksstekta sugarsnaps. Saknade bara röda vinbärsgelén.

Nu ska vi lägga oss i soffan och kompensera faktumet att vi hittills inte sett ett enda avsnitt av The Riches idag... ser fram emot att höra om era respektive och tvivelsutan väldigt glamorösa, eller mysiga, helger.

Kram, G

• Gemma

Haha vad långt det blev, trots att vi gjort - ingenting den här helgen!

• Amelle

Hello ladies!

Jag har fastnat i Hemnet-träsket jag. Vi har precis suttit och skypat bort en timme eller två och kollat in lägenheter. Farligt, farligt...

Förhoppning: hur har det gått på visningarna? Jag är VÄLDIGT intresserad av rapporter om budgivning, prislägen och spekulanter :)

Lappis: hur gick det med er supermiddagsbjudning?

Gemma: det är så härligt att läsa dina exotiska berättelser. Låter som att ni fick en riktig toppenhelg til slut!

• förhoppningsis

3000 för att frakta allt det till Kina?? Det är ju ett fynd!! Helt galet billigt juh!

Låter som om det blev en bra helg trots inställd resa för er. Måste erkänna att jag inte heller förstår folk som tittar på "Gravidtält" dagen efter att de plussat, det är väl bara att gå upp en storlek i tröjor mm tills dess att magen blir så stor att det inte är proprotionerligt längre... någonstans inser man att xxl tröjor nog inte sitter så bra i övrig kanske.

Vi har varit riktigt slöa vi med, efter spruta i lördags såg vi ett par avsnitt av scrubs innan vi åkte ut och åt middag hos vänner som flyttat till solna. Väldigt trevligt!! Började med snittar med gåslever och champange. God rustik mat, gryta med kantareller mm så riktigt höstmat! Middagarna har ändrats lite under året, nu var vi 4 par varav värdparet hadr en 8 mån baby, ett annat par en 1.5 månaders baby, 3e paret hade beräknad förlossning härromdagen men gått över tiden så hon var enorm. och så vi...
    Idag har jag tränat och svurit över SATS datasystem som inte funkade med tidsomställningen och sen kollat på lägenheter och efter det fikat hos en annan kompis i deras nybyggda vindsvåning. Ikväll ska jag på bio med tjejgänget.
    Mannen ska ha en lugn och skön ensam kväll, vilket står absolut överst på hans önskelista nu.

Just va, varit duktiga och rensat och frostat av frysen också, avskyr att göra sånt men glömmer man dörren på glänt måste det göras...

• Margaux1

Rapport från ett trist, mörkt och regnit Oslo.

I natt sov jag tolv timmar... Och kan kanske säga att jag är frisk-äntligen!!!

Gårsdagen efter mitt rescue projekt blev lugnt. Lite pluggande och sedan en väninna på besök. Höstig pumpasoppa och DVD, det blev Parfymen som visade sig vara ruggit bra! Har ni sett den?

Idag blev det lite mer pluggande... promenad i regnet och snart kommer J hem till sushi och Motorcykeldagböckerna som går på tv ikväll!

Gemma, vilket härligt pyssel ni har... Tänk att ni snart är 3! känns det skrämmande eller bara konstigt?

Lapinette, vi väntar i spänning på rapport från din middag!!

• Margaux1

Förhoppningsis, vad gott det lät! Jag fick också gåslever och champis, fast på fredagen....

• förhoppningsis

Margaux
    Har inte sett filmen men jag läste boken vid poolkanten i somras. Hur var filmen mot boken?

• förhoppningsis

Amelle
    Vad det gäller budgivning drog vi oss ur alla vi budade på. En familj i New Delhi flyttade hem och behövde bostad NU, svårt att tävla mot det. Tror den gick för 6.5 vilket är klart mindre än vad 5or gick för i sept. Hade inte de blandat sig i hade priset blivit ännu lägre.
    Idag var vi på en 3a eller de sa att det var en 3.5 a men det var bara fånigt, innerhallen är inget som går att göra något vettigt med.
    www.hemnet.se/a.asp&q=1&s=3
    Tyvär är det en mycket populär adress och många människor var där, spec äldre östermalmspar där barnen flyttat hemifrån och de vill ha något mindre. Ska bli spännande att se vad den landar på. Lovar att berätta hur det går.

Gick däremot förbi en lägenhet där det var visning, den var bara på 2.5 rum och aldeles för liten för oss. Men det var ingen där bortsett från en ensamstående pensionärstant. Inga bud, ingenting. Den behöver visserligen arbetas lite med, men den har kakelugn och kök med sittplats. Kommer följa den bara för att se hur det utveckar sig.

• Amelle

Konstigt förhoppning, när jag klickar på länken blir det tomt (men det kan bero på min gamla laptop). Vi har kärat ner oss i en lägenhet på andra sidan gatan, det är en 4,5:a på 95 kvadrat men med två pyttesovrum och en hall. Börjar genast fundera på hur man kan slå ut väggar och fixa till det till en 3:a eller 4:a:)
    Utropspris är 4,2 milj, vi räknar med att den kan gå upp till 5. Vad tror du om det, är det en rimlig ökning i nuvarande läge? Den har ett visst renoveringsbehov.

Annars sitter jag och väntar på besked om dessa blivit mina:
    kolonn.se/Pics/21//RIMG0717370049009.JPG

enligt hemsidan blev slutpriset 500, hur nu det kan stämma om utropspriset låg på 600. Mycket konstigt, jag har mejlat och väntar på svar. Gillar verkligen teak från 50/60-talen, vi har redan nu en hel del sånt som arvegods och i ett förråd väntar 4 stringbokhyllor i teak som var min mormors på att få komma hem till mig.

• förhoppningsis

Amelle
    Spännade, finns den ute på hemnet? finns det en länk?
    Har insett (efter vår lilla tid på visningar)att de som behöver renoveras går dyrare än de som är "Helt ok" sen finns de topprenoverade. Jättesvårt att säga, men så mycket kan jag säga nästan helt säkert, den är billigare nu än vad den skulle ha varit om ni tittade på den i september. Budgivningstips: Skambud! Mäklaren kanske låter snobbig och säger saker som "jag rekomenderar säljaren att inte sälja till det priset" eller "det är så lågt att det inte läggs ut på nätet" osv.
    men bry er inte om det!
    Vi hade en mäklare som sa att de inte ville taemot bud under utropspridet. Lustigt nog såldes den för 200 000 under utropspris, efter budgivning.

Vad det gäller dina auktionsköp, se det jag skrev ovan, mycket säljs långt under utropspris på auktioner. Vilken firma är det?

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!