• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Lapinette

förhoppning - jag vet att jag alltid glömmer de där små extra sakerna så jag vill helst lägga fram allt så jag bara inte kan missa dem men samtidigt vill man ju ha köket hyfsat rent. Fast persiljan stod på köksbänken och likt förbenat kom jag inte ihåg den.

• förhoppningsis

När min bror och hans sambo var här glömde jag hälften av de redan förberedda snittarna... + flera tillbehör till middagen osv och jag kan inte ens skylla på så mycket vin

nu blir det att ge mig ut i regnet för att handla middag, har ätit ur frysen duktigt inför helgens avfrostning.

Så surt, antingen är jag under eller överkvalificerad för jobb, trött på det här nu!

• Amelle

Förstår att det känns jobbigt med jobbsökandet förhoppningsis, en av mina bästa väninnor är i samma situation som du. Men om man tittar runt så kan det ta tid innan många hittar jobb, trots bra utbildning och utmärkta personliga kvaliteter. Har du någon bra "coach" som kanske kan hjälpa dig med att gallra bland olika jobbannonser och skriva ansökningar etc? Ofta tror jag att man gör misstaget att söka alla jobb som finns, istället för att fokusera på ett fåtal som man verkligen går in för.

Kram!

• Gemma

Hej på er! Iiih, det är kallt nu. Är det kallt i Sverige och Norge? Har ni börjat värma upp husen än? Vi väntar nog så länge det går; ser INTE fram mot de där 2000kr i månaden elräkningarna... Idag ska jag till tygmarknaden och halv fem har vi en rutincheck på sjukhuset. Att det är full rulle i magen står liksom utom tvivel så jag känner mig inte särskilt orolig. Grej 2 som är jobbig har ju varit vikten för mig, ända sedan spurten i början, men nu kollar jag mig själv på gymmet och vet att allt går sansat till.

Usch igår hände en jätteläskig grej. Jag hade ett träd som jag tyckte mycket om. Det har inte klarat sommaren och AC:n särskilt bra utan tappat en massa löv. Så långt allt väl. För tre veckor sedan kom en snubbe från blomsteraffären och fyllde på en massa jord. Direkt efter började trädet tyna ihop alldeles, dö alltså. Jag misstänkte att något inte stod rätt till med den nya jorden. Bestämde mig vidare för att kasta trädet och köpa ett nytt. Sagt och gjort, igår kom snubben från affären tillbaka. I trapphuset lyfte han upp trädet ur krukan och - voila - en pulserande massa av svarta, smala, 7-8cm långa maskar!! De krälade och krullade och ålade sig ur krukan, ner på golvet. SJUKT äckligt. Det var liksom inte... fem stycken, det var ungefär lika mycket maskar som jord! Och detta har vi lyckligt ovetande härbergerat i vår lägenhet. Får knalla bort till affären och försäkra mig om att den nya jorden blir maskfri, och att krukan tvättas ordentligt med VARMT vatten.

Middagar: Jag glömmer nästan aldrig grejer. Utom att ha roligt och delta själv. Så upptagen är jag av att peta fast små dillkvistar på snittarna att jag antingen glömmer att prata med gästerna, eller också är jag så slut under själva middagen att jag bara däckar. Detta var mycket värre förr, när vår ambitionsnivå inte alls matchade vårt humör. Mannen kunde stå en hel natt och gjuta fejkkokosnötter i en form av valrhonachoklad, som sedan fylldes med kokos-rom-citrongräs-vit chokladparfait, sen la han allt på bananblad ("löv") och flamberade anananas till. Över huvud taget ville han alltid flambera, annars var det liksom inte ordentligt gjort.

På lördag ska jag nog servera grillad kyckling och ingen förrätt. Men väl de här snittarna:

Finklippt ruccola + mosad fetaost + rivet apelsinskal, på olivoljegrillade crostini (tunna skivor av ciabatta blir bäst). Till det, kir royal. Häpp, klart!

Till kycklingen serverar jag calvadossås (mellangrädde + buljongtärning + calvados) och min psykedeliska höströra, med äpplen i bitar, champinjoner, fänkål och lök. Steker sen ihop allt med lite äppelcidervinäger, smör, kardemumma, kanel, salt och svartpeppar. Grillade potatisskivor blir gott till, och en matig sallad.

Desserten blir lapinettes chokladgömma med hallon. Bäst av allt: Vi blir nog max fem stycken, så det blir inte så jobbigt.

Nu blev jag hungrig... dags att göra lite frukost. Kram, G

• Lapinette

Gemma - din maskhistoria låter som den kom från en rysare på bio. Är inte nojjig av mig och generellt inte rädd för maskar, spindlar men om de kommer i mängd. Usch och fy vad äckligt!!!

Dina middagar låter som vanligt underbara. Själv är jag nöjd och glad att denna middag är över. Fick igår ett mail från familjen "fin" där de tackade för god mat och utsökt vin och framförallt för det otroliga sällskapet. De undrade (liksom oss) vart tiden tog vägen. Skoj att det inte bara var vi som kände så.

• Izunia

¨hej damer det var väl ett tag sedan.. Känner mig urkass på att skriva. Men nu ligger jag i sängen på hotell i göteborg så jag har ingen ursäkt.

Tiden bara springer iväg och snart är det jul och australien som gäller, och jo... vi har fortfarande inte fått våra bröllopsbilder!! :o tydligen så är de på väg nu men det litar jg ju lika mkt på som om påven ska knacka på dörren... Fruktansvärt frustrerande.

I fredags hade jag en lite tjejmiddag hemma och vad jag tycker - världen godaste/lättaste efterrätt a la cheesecake. Tycker ni om det?
    Ta några snygga glas (jag använde martiniglas) och lägg i upptinade hallon, lägg på några stora skedar VaniljKesella och toppa med krossade digestive kex. Viola!

usch nu blev jag istället hungrig...

Gemma det där med maskarna gjorde mig lätt illamående..och jag kan intefå ut bilder ur huvudet nu. tack :)

När är det dags för dig egentligen? Jag hänger ju inte med så bra här i tråden...

• Lapinette

Izunia - har ni fått fatt i flybbiljetter till Australien? Senast du var inne så kostade dem ju multum och A var jätteledsen och du tittade på alternativ. Hur har det gått?

• förhoppningsis

Gemma
    UCH VAD ÄCKLIGT!!! vilken tur att han inte tog upp trädet inne i lägenheten, mår illa vid tanken...
    tjejmiddagsmaten låter gott, man behöver inte alltid göra det så komplicerat.

Lapinette
    Kul att era middagsgäster uppskattade middagen, även den tonårige killen?

Izunia
    kul att se dig igen!
    Den varianten av cheescake har jag kört flera gånger bla när vi har tjejvideokvällar el liknande. Under en lång period sågs vi varje onsdag och såg OC hos varandra, den som var "värdinna" skulle ficka något gott att äta till. Då var den perfekt!

• Lapinette

förhoppning - tonårskillen (min gudson) och jag messade igår och han tackade för den goda maten men tyckte det var orimligt att äta så mycket som 4 rätter eller 2 desserten som han skrev (ost + choklad). Han är duktig på att äta för hemma hos min bror äter man det som lagas till och ingen specialmat för barnen dock var jag lite orolig för chèvren men den gillade han.

• förhoppningsis

Lapinette
    Kul att han hade trevligt, annars kan det ju vara mindre kul för dem, iaf om de är i yngre tonåren. Mannens yngsta bror är 18 och det går ju bra.
    Han måste dock vara den första killen i den åldern som pratar om att det är för mycket mat. De flesta är ju hungriga jämt i den åldern.
    2 desserter = för mycket?? Jag skulle nog kunna leva på desserter om det bara var möjligt! Men jag är å andra sidan en riktigt godisgris

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!