Hej på er! Iiih, det är kallt nu. Är det kallt i Sverige och Norge? Har ni börjat värma upp husen än? Vi väntar nog så länge det går; ser INTE fram mot de där 2000kr i månaden elräkningarna... Idag ska jag till tygmarknaden och halv fem har vi en rutincheck på sjukhuset. Att det är full rulle i magen står liksom utom tvivel så jag känner mig inte särskilt orolig. Grej 2 som är jobbig har ju varit vikten för mig, ända sedan spurten i början, men nu kollar jag mig själv på gymmet och vet att allt går sansat till.
Usch igår hände en jätteläskig grej. Jag hade ett träd som jag tyckte mycket om. Det har inte klarat sommaren och AC:n särskilt bra utan tappat en massa löv. Så långt allt väl. För tre veckor sedan kom en snubbe från blomsteraffären och fyllde på en massa jord. Direkt efter började trädet tyna ihop alldeles, dö alltså. Jag misstänkte att något inte stod rätt till med den nya jorden. Bestämde mig vidare för att kasta trädet och köpa ett nytt. Sagt och gjort, igår kom snubben från affären tillbaka. I trapphuset lyfte han upp trädet ur krukan och - voila - en pulserande massa av svarta, smala, 7-8cm långa maskar!! De krälade och krullade och ålade sig ur krukan, ner på golvet. SJUKT äckligt. Det var liksom inte... fem stycken, det var ungefär lika mycket maskar som jord! Och detta har vi lyckligt ovetande härbergerat i vår lägenhet. Får knalla bort till affären och försäkra mig om att den nya jorden blir maskfri, och att krukan tvättas ordentligt med VARMT vatten.
Middagar: Jag glömmer nästan aldrig grejer. Utom att ha roligt och delta själv. Så upptagen är jag av att peta fast små dillkvistar på snittarna att jag antingen glömmer att prata med gästerna, eller också är jag så slut under själva middagen att jag bara däckar. Detta var mycket värre förr, när vår ambitionsnivå inte alls matchade vårt humör. Mannen kunde stå en hel natt och gjuta fejkkokosnötter i en form av valrhonachoklad, som sedan fylldes med kokos-rom-citrongräs-vit chokladparfait, sen la han allt på bananblad ("löv") och flamberade anananas till. Över huvud taget ville han alltid flambera, annars var det liksom inte ordentligt gjort.
På lördag ska jag nog servera grillad kyckling och ingen förrätt. Men väl de här snittarna:
Finklippt ruccola + mosad fetaost + rivet apelsinskal, på olivoljegrillade crostini (tunna skivor av ciabatta blir bäst). Till det, kir royal. Häpp, klart!
Till kycklingen serverar jag calvadossås (mellangrädde + buljongtärning + calvados) och min psykedeliska höströra, med äpplen i bitar, champinjoner, fänkål och lök. Steker sen ihop allt med lite äppelcidervinäger, smör, kardemumma, kanel, salt och svartpeppar. Grillade potatisskivor blir gott till, och en matig sallad.
Desserten blir lapinettes chokladgömma med hallon. Bäst av allt: Vi blir nog max fem stycken, så det blir inte så jobbigt.
Nu blev jag hungrig... dags att göra lite frukost. Kram, G