• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • förhoppningsis

oj vad ni är flitiga med skrivandet

Amelle, grattis till klänningsköpet! Har du hittat en som du älskar så är det rätt, även om den kanske kostade lite mer än vad du tänkt dig så kommer du troligen ångra dig om d inte köper den och letar efter nått som känns nästan lika bra. Nu gäller det bara att sluta surfa brudklänningar!! Inte prova fler eller ens fundera på andra modeller...

Gemma, som vanligt får dina inlägg mig att vilja kasta mig på första planet till Kina för att få uppleva alla ställen du beskriver. Låter som en helt fantastisk vistelse!!!
    Vad det gäller din grannlägenhet så ge ett skambud, har varit på visningar hela dagen idag och det är som sagt inte mycket folk alls - tvärt om. Ofta nu som lägenheter säljs under utropspriset. Trots din inställning till lån så kan man komma riktigt mycket billigare undan nu. Dessutom är utropspriserna 20% lägre nu än i september!

Margaux
    Duktiga ni var som fått massa gjort i lägenheten. ´Lät som en riktigt god middag ni blev bjudna på.

Lapinette
    Champange som fördrink är väl alltid en bra ide! Dessutom slipper man blandandet av drinkarna vilket kan bli lite stressigt precis när gästerna kommer. Få drinkar som blir bra av att stå till sig tyvärr... Låter som en mysig höstmiddag och chokladreceptet måste jag absolut prova.

Jag har som sagt tillbringat hela dagen med att springa på visningar. Vi var på 5 olika men beslöt oss för 4 av dem så nu blir det spännande med budgivning. Vi har en kanonkalkyl i excel där vi stoppar in alla faktorer som hyra, kvm, pris, räntor, om 10 år, månadskostnader, skattereduceringar osv osv
    sen hur mycket vi stoppar in kontant var.
    så spottar den ut vad vi ska betala per person och hur ekonomin ser ut om 10 år när det förmodade 10 åriga bundna lånet går ut osv. Perfekt! Mycket lättare att jämföra de olika lägenheterna då, får exakta kvm priser och allt.
    Jätte bra om man rycks med, nu har vi stoppat in alla variabler och vad vi tänkte oss som utgångsbud, som jag sa ovan så är skambud inte alls fel så på en lägger vi oss 1 miljon under utrop.
    kollade på en lägenhet som hade utrop 5.9 milj första gången, ingen kom - inga bud. Nu är den ute 1.2 milj under som utgång, 2 visningar inga bud nu heller...
    en del behöver renoveras och en del kan jag flytta in i genast utan att behöva fixa något alls. Spännade!!

Ikväll har vi varit på födelsedagsmiddag för mannens 93 åriga mormor, väldigt trevligt!
    I veckan ska jag till NK på matmingel och kokbokssignering, nån annan av er som ska dit?

• Amelle

Ni anar inte vilken härlig läsning ni bjudit mig på!
    Jag åkte av en häst idag med dunder och brak, han gorde världens helikoptersprång över hindret, jag snurrade runt i luften och landade med all kroppsvikt på en fot. Det small så högt att det hördes ända upp på läktaren. Så det blev ilfärd med systern till SöS, jag fick träffa läkare direkt (ridskador brukar de alltid ta in snabbt, blev erbjuden knark intravenöst mot smärtan men nöjde mig med citodon, röntgade ca 100 plåtar innan de kunde konstatera att inget var brutet. En rejäl stukning och ett skadat ledband blev domen.
    Hemskickad med lindad, blåfärgad klumpfot och kryckor. Mamma kom med hemlagat så nu har jag i alla fall fått mat.

Glamourös söndag va?!

Nä, men allvarligt talat så är jag otroligt glad att inget är av. Har gått och undrat lite när jag skulle skada mig - det hör liksom till om man ridit mer eller mindre galna hästar sen man var liten, och jag har knappt åkt av annat än ett par gånger tidigare. Jag är mest sur för att jag inte fick hoppa mer idag innan det hände.

• Amelle

Och jag har slutat ha ångest för klänningen - blir rent lycklig varje gång jag tänker på den och det är värt allt. Jag är till och med glad nu när jag ligger här och väntar på att tabletten ska kicka in så att jag kan få sova!

Margaux: vi gifter oss den 5 juli nästa år. Längtar mycket, mycket.

Hoppas ni stadgade och ärbara kvinnor står ut med mitt bröllopsprat, om inte så är det bara att ignorera :)

Förhoppning: shit vad spännande med budgivning! Det där med excel var ju supersmart, synd bara att jag är total idiot när det kommer till det programmet. Har försökt gå på kurs hos fästisen då han är en riktig ecxelmupp, men det var så tråkigt. Måste skärpa mig.

Gemma: vilket delikat problem, jag förstår verkligen hur du tänker. Hur man än ser på saken så är det ju läskigt mycket pengar när det handlar om lägenheter. Svårt beslut!

Lapinette: middagen låter mums, jag älskar också Sauternes, inte minst med gåslever till.

• förhoppningsis

Amelle
    AJ! Det gör ont i mig bara jag läser om din vurpa, vilken tur att inget var brutet även om skadade ledband inte är att leka med.
    Jag kan maila över excelbladet till dig om du vill ha. Är ni också i köptankar? Vi har bara en inkomst vi också men jag är inte gravid och får förhoppningsvis ett jobb snart. Har räknat ut att vi klarar oss med god marginal om vi båda går på A-kassa, annars stannar vi i budgivningen. Vill inte sätta oss i en sits där vi måste sälja bara för sånt.

• Amelle

Vi velar ju lite om att flytta utomlands ett tag, och då hyr vi nog ut vår lilla 1:a. om inte, så kommer ju fästmannen hem igen någon gång i vinter/vår, och då köper vi större. Så ja, du får hemskt gärna mejla över bladet!

stellaluna@spray.se

Ni verkar ju ha koll på er ekonomiska läge, det är nog många som inte tar med räntehöjningar och arbetslöshet i beräkningarna.

• Lapinette

Amelle - vi gifta och stadgade kvinnor äääälskar bröllopssnack. Varför skulle vi annars hänga här?! Så du får jättegärna komma med fler inlägg som är bröllopsrelaterade.

Din vurpa lät hemsk. Vilken tur du hade att det bara blev foten och inget annat du knäckte till. Själv har jag ju hållt på en hobby där värsta skadan innebar skavsår...fast å andra sidan så hade man det konstant istället.

förhoppning - spännande med budgivningar. Tänk vilken skillnad det blivit på bostadsmarknaden bara på ett par månader. Vi hade en trea i vår fastighet som gick för nästan samma pris i våras som fyrorna säljs för nu. När vi köpte vår lägenhet i höstas var vi 19 stycken som budade. Helt galet! Men maken var drivande, gjorde uträkningar och övertalade mig fast jag redan hade hoppat av budgivningen.

• förhoppningsis

Amelle
    skickar över den under dagen!
    Ja, det gäller att ha koll och inte förköpa sig, spec idag när bankerna har lånat ut pengar lite för friskt. Gäller att veta att man slipper sälja om det går snett. Det är det så många som kommer behöva göra ändå... vill inte bli en av dem! När mannen började lägga in inflationsparametrar sa jag stopp. Fast det är ju visserligen så att i Bostadsrätt har man ju inflationen till sin fördel med lånen.

Lapinette
    Ja vist är det fashinerande med svängningarna, får se om det fortsätter ner eller om det vänder upp nu, men med tanke på börsens rörelser innan helgen runt om i världen så känns det än så länge lugnt. Klart vi hoppas på större nedgång så därför har vi satt ett pristak. Har boendekostnader på 10-11 000 i månaden nu så...

• Gemma

Usch, i sängen med feber och förkylning, inte kul.

Amelle, tur att du hade änglavakt.

Vi hyr ju ut vår bostad så f.n. har vi inga kostnader för den men annars ligger de på 6300 i mån inkl. hyra och lån. Det lär de få göra under ett par år framöver, tills vi känner oss mogna att ta nästa steg. Ingen av oss känner för att röra varesig aktier eller fonder, och mannens offshoresparande är ju bundet under några år till så vi lär behöva hålla tillgodo med våra 68 kvadrat, såvida vi inte vill leva på 9000 i månaden i Stockholm och det funkar ju inte. Tids nog kommer jag nog vilja ha nån sorts stabil inkomst också; då hamnar ju saken i ett ännu bättre läge. Men till dess... med lite planering, bra belysning och schyssta förvaringsarrangemang klarar man sig med mindre än man tror!

Under tiden gläder jag mig åt alla era spännande bostadsplaner. Kram!

• Gemma

Och lapinette, supertack för receptet! Mannen ska antagligen till Europa om nån vecka, ska i så fall passa på att ha tjejmiddag, din dessert är en het kandidat.

• Amelle

Gemma, då är vi två som intar horisontalläge i dag. Ligger i soffan med foten högt och försöker jobba. Det går väl sådär. Krya på dig!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!