• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Lapinette

Gemma - det är superbilligt!! Själva har vi 86 kvm lån på lite drygt 3 mille och en hyra på 1 900 kr. Har ingen aning om vad vi skulle landa på om det blir aktuellt med att bygga till denna lägenhet men frestande är det.

MEN jag förstår absolut ditt resonemang. Tänkte inte på att din make måste söka nytt jobb för en flytt tillbaka hit. Vi båda köpte ju vår lägenhet med tanke på att vi båda har en fast inkomst och ganska så bra sådana. Skulle inte heller ta på mig nya lån om vi inte visste angående makens jobb. Just nu har vi (läs han) lagt undan en buffert utifall att han skulle bli uppsagd, så vi klarar oss ett år utan jobb.

Hoppas ni får tillfälle att köpa till någon annans grannes lägenhet när det känns rätt för er. Den lägenheten som skulle vara mest intressant hos oss är nog ettan som ligger granne med arbetsrummet. Tvåan flyttade precis in efter oss så jag tror inte de tänker flytta än på ett bra tag. Jag tror dessutom att tvåan är ganska så stor, typ 65 kvm. Ettan är nog på typ 40 och det räcker för oss. Ja, ja...vi får se! Kanske kommer längtan efter hus tillbaka.

• Lapinette

Nu till chokladen!

Orangette är långsmala stänger med apelsin inuti. De säljer mycket av dem i Provence och maken är ett stort fan. Vår choklad ritual är att ta en en bit efter middagen och framför tv'n. Då är liksom dagen över och det är dags för mys.

Efterrätten som jag ska göra nästa vecka den ska egentligen var med Valhronachoklad med jag gjorde den med 85 % Lindt. Har den där asken med Valhrona som jag köpte i Bryssel men den innehåller tusentals små inpacketerade guanajabitar. Känns otroligt hjärtlöst att öppna alla dessa små paket för att få ihop 200 gram choklad och efterrätten smakade supergott även med vår vardagschoklad, 85 % Lindt.

• Lapinette

Annars så har jag precis oljat in våra utemöbler och de står lysande brunröda ute på balkongen. Så fina de blev! Igår tvättade jag av dem. Maken har jobbat inomhus med vår nya fönsterbräda och den står just nu också och torkar (inoljad den med) liksom badrumsbänken. Ska nog äta lite lunch och sen sätta upp lite foton och tavlor.

Igår när vi var iväg och beställde vår bokhylla. En klasisk bokhylla som ska svälja massor med böcker, CDs och fotoalbum. I alla fall, när vi var ute och beställde denna åkte vi även förbi Mio för att titta på speglar. Vår inredningstjej gav mig en idé i fredags och den är nu förverkligad. Vi köpte en avlång spegel som ska sitta ovanför vårt skåp i vardagsrummet (matsalsdelen). Provade igår när vi åt middag med att ha den på stående på skåpet med tända ljus framför. Så effektfullt. Annars så är det mest för att ersätta en tavla, ge rymd och ljus effekt, inte för att man ska spegla sig i den.

Provsatt även "vår" soffa och fåtölj när vi var ute och beställde bokhyllan. Dessa kommer vi att beställa när kassan (maken) säger att det är ok. Attans vad fint det kommer att bli här sen!

• Gemma

Lapinette: Usch, det skär en smula i hjärtat. Och när jag gick ut i köket för att tanka i mig lite mango satt mannen ändå och smyggjorde upp en budget i excel. Men... precis. Utan en enda fast inkomst OCH med en bebis på väg är det inte en god affär hur man än ser det; bara masochistiskt.

Tror att lindten passar perfekt till din dessert, ofta blir det faktiskt bättre med rustikare choklad. Annars, inför framtiden, vill jag passa på och tipsa dig om att man kan köpa alla valrhonas storsäljare, Guanaia, den ännu syrliga 64% Manjarin, den milda Caraiben samt mjölkchokladen Jivara, i BLOCK! Mycket billigare! Finns i välsorterade chokladaffärer, t ex har jag köpt i hötorgshallen (precis nedanför rulltrappan) samt alldeles bredvid östermalms torg.

Kram, G

• Margaux1

Amelle, GRATTIS till en jättefin klänning! Verkligen vacker, och lite speciell som jag gillar dem! Förstår att du känner dig nöjd! När gifter ni er?

Jag sitter med datorn i soffan och lyssnar på svensk reagge och dricker té. Har ingen som helst röst och tycker ganska synd om mig....
    Har varit über duktig denna helgen trots hängig och förkyld-dags att betala nu...
    I fredags satte vi upp vår rosett i taket och målade, innebärande att vi var tvungna att tömma hela rummet! Otroligt vad mkt som ryms på 25m2. Resten av lägenheten blev full anarki, så det ena ledde till det andra... Fick dessutom in en tur till förhatliga lördags IKEA och handlade en media möbel PS Stockholm som är coolt retro. Fint blev det men guuuud vad jobbigt! Har fortfarande svallvågs effekt i sovrummet och badet, så ingen rast ingen ro.
    Igår blev vi bjudna på middag med helt fabelaktig mat! Menyn var som följer:
    Jordärtskockssoppa med hummerstjärt och löjrom
    Hälleflundra med hummersås, sparris och ugnsgrönsaker, rattepotatis.
    Michel Cluizel 72% o kaffe- denna chokoladen bankar Valrhona varje dag!!! Prova!!

Gemma, verkligen härligt att läsa om dina äventyr! Du är en otroligt talangfull berättare....
    Spännande med hemflytt, förstår verkligen att ni vill uppfosta ert barn i Sverige framför Kina! Ditt förhållande till lån verkar iofs kanske lite ohållbart, men det är nog förnuftigt att skynda långsamt, med tanke på att ni inte kan gå och se på lägenheten...
    Vill ni inte flytta till ett annat hus?

Lapinette, klassisk och jättabra meny, det enda jag hade velat modifiera lite är tillbehören till fondanten, vaniljglass och lite marinerande bär.... Otroligt gott!!
    Vinvalen verkar toppen också, är 100% enig i att Champagne alltid är rätt!!

• Gemma

Hej Lyxmargaux! Älskar också att läsa om dina kulinariska äventyr (hälleflundra, jordärtskockesoppa - I'm dying here!!) och kul att du känner dig underhållen av mina :) Bekymrar mig inte så mycket för att köpa en osedd lägenhet eftersom det finns bilder på nätet och jag ju redan bor i föreningen, däremot funkar det inte riktigt att ta nya lån när vi vet nada om vår framtida inkomstsituation... men det var, som mannen precis sa (puh! tack) "värt att tänka på, bara".

Jag älskar också Michel Cluizel, speciellt två stycken som båda fått pris i salon du chocolat, glömmer vad de heter men den ena har drag av röda vinbär och den andra av citrus och mango, eftersom de vuxit nära olika sorters plantager. Men jag är precis lika tokig i Guanaia. De har helt enkelt olika karaktär...

Marinerade bär, mumsetimums! Jag är lat och kör alltid syrliga hallon till mörk choklad.

• Margaux1

Gemma! Maten var verklgen wicked, men så hade det tagit honom hela dagen att koka sås också... Från 10 hummerskal. Jag är dålig på bra såser och har aldrig tålamod att redusera så länge!

Hallon och choklad är verkligen en klassiker! Vi brukar ta hallon och björnbär. Ett annat stalltips till mörk fondant är cocosglass! Sjukt bra kombination om man gillar cocos(och det gör man ju..).

Nu ska jag ge mig på sovrummet tror jag!

• Lapinette

Margaux - hade funderingar på hallon i grädden men ska testa med glass och hallon till ikväll. Vi har två skålar över sen i går.

• Gemma

Har någon av er recept på chokladcreme? Hade ett jättebra för några år sedan som jag blev av med, minns att det var mörk choklad + grädde, som skulle serveras rumstempererat. Man kokade grädden ihop med vaniljstång, sedan lät man den svalna och rörde ihop med choklad, dessvärre gick det inte att improvisera med proportionerna (och temperaturen) för allt skar sig och blev grynigt och läskigt. Det jag är ute efter är alltså ett chokladrecept som bara smakar ren, mörk choklad, men med en creme-konsistens... vore supersnällt.

Lapinette, har du kanske lust att ge mig det exakta receptet på fondanten? Vore härligt att ha den också.

Supertack!

• Lapinette

Chokladdessert i portionsform

4 personer
    200 g smör
    200 g mörk choklad av hög kvalitet, t ex Valhrona
    4 ägg
    2 dl strösocker
    2 tsk konjak
    florsocker till garnering

Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält smör och choklad i vattenbad eller i mikorvågsugn. Vispa ägg och strösocker pösigt. Blanda ner konjak, smör och choklad. Fyll i 4 portionsformar. Ställ formarna på en kyld bakplåt och grädda i i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sika över lite flocrsocker och servera med lättvispad grädde.

Ser nu att jag missade detta med teskedar konjak. Jag hade i 1 matsked i ett recept för två . Dessutom så fyllde jag 4 portionsformar (mina är små) när jag gjorde ett recept för 2. Det blev faktiskt väldigt lagom. Kan tänka mig att man endast orkar och önskar något litet sött efter förrätt, varmrätt och ost.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!