• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Izunia

usch vi planerade att åka till australien över jul och nyår, men nu verkar det inte så säkert att vi kommer iväg... :( Planen är ju ganska fullbokade runt denna tid och ibland listar de inte fullt betalande passagerare mellan 15 dec- 31 jan...

Vi får nu komma på en back up plan. A vill ju definitivt fira jul men sin familj, men jag kan tänka mig att åka varsom.. det är ju inte bästa tidpunkten att resa långt.

Jag har ju dessutom semester i 4 veckor! What to do..?

Just nu har jag stand-by så jag sitter bara vid datorn.. ska nog ta Gucci på promenad..

• Gemma

Amelle, eller så kan ni komma hit och hälsa på. Här är just nu helt, helt sagolikt. Klockan 19.15 prick kom jag ur min jobb-bubbla, exakt när mannen anlände hem, extra tidigt som utlovat bara för att kunna hjälpa mig med storkoket. Medan jag sträckte ut mig själv och min ömma bröstkorg på soffan, hackade han lök och svamp. Sen åt vi, confit de canard igen, med calvadosflamberade äpplen (mannens kreation). Jag simmade visserligen 1000 meter i morse, men i övrigt har det varit idel jobb och inga matinköp så efter middagen promenerade vi bort längs allén till det stora köpcentet. Det var en ljuvlig kväll! Frisk luft - att säga att det luktade gott vore att ta i för det gör det aldrig, men äckeldofterna var i alla fall frånvarande - och ungefär 18 grader skulle jag tippa, i alla fall tillräckligt kallt för att kineserna ska huttra i sina jackor och för att mannen och jag ska njuta, i shorts respektive klänning och liten kofta. Vi hann precis köpa alla förnödenheter innan de stängde, sen gick vi tillbaka hem genom parken under ivrigt tjatter.
    Nu kollar mannen på TV5, nån fotbollsmatch, han skippade för övrigt lördagens franska folkfest på utomhuspuben och det var nog lika bra, det var illa nog att han skippade en halv nattsömn för att bevittna rugbydebaklet på TV...
    I morgon ska jag hämta min älskade väninna på flygplatsen, sen ska vi ta magnettåget tillbaka in till stan. Det blir första gången för mig också!

Lägenheter: Läser girigt era berättelser om folktomma visningar. Nästa gång vi köper våning ska vi ju byta upp oss rejält - vad kan vara bättre än ett prisras? Allra helst vill vi baka ihop vår befintliga 2,5 med ytterligare en lägenhet i föreningen, vi är inte så kinkiga när det gäller läget utan skulle trivas bra just precis där, på en förhållandevis oglamorös men våldsamt praktisk och hyfsat central gatustump på Kungsholmen.

• Lapinette

Gemma - din gatstump på Kungsholmen låter som vår i Vasastan. Trodde faktiskt inte jag skulle trivas så bra som jag gör. Fast å andra sidan varför tvekade jag. Jag trivs ju nästan vart jag än hamnar.

Calvadosflamberade äpplen är gott. Har faktiskt aldrig lagat det till maken. Kanske något att göra i helgen, vi har ju en hel del Calvados hemma. Har serverat den med vispad krädde och chokladkross i.

Min make fick inte se någon rugbymatch men försökte kolla i mobilen med jämna mellanrum på restaurangen. När vi kom ut därifrån var det inga tvivel om hur matchen hade gått. Glada engelsmän sprang omkring med flaggor. Maken blev väldigt frustrerad och ledsen. Märkligt att se honom upprörd efter ett sportresultat men det här med rugby verkar vara viktigt för honom.

Prisras är ju på gott och ont. Gott för då kan man köpa billigt och ont för då säljs ju ens egen lägenhet billigt också. Som jag har fattat det så har priserna ännu inte rasat men det är inga häftiga budgivningar längre.

• Gemma

Lapinette: När det gäller just stockholm tror jag stenhårt på att försöka hitta, och finna sig tillrätta, på de där omärkvärdiga men praktiska lägena. I ett hus som inte har kakelugn och högt till tak... kan man det så är det en klar fördel, ekonomiskt. Fast själv har jag en fäbless för tjugotal, har bott i ett antal lägenheter från just det decenniet och de brukar vara väldigt hemtrevliga. Någon dag kanske jag också kan tänka mig att flytta tillbaka till Hornstull, i mina gamla hemtrakter vid Bergsunds strand. På sommaren är det fantastiskt att ha promenadavstånd till Långholmen. Plus att priserna är ganska modesta just där.

• Lapinette

Gemma - det är just där omkring jag tittat på lägenheter förut och då framför allt Högalid. Det var när jag var i 20-års åldern och ville flytta in till stan. Eftersom jag kommer från Söderförort på den röda linjen så passade det bra. Kände mig hemma där och ändå inte för långt hemifrån. Gillade också närheten till Långholmen. Idag har ju dessa kvarter spottat upp sig rejält. Ser inte alls ut som för 15 år sedan.

• Gemma

Måste bara berätta en skojig grej... min rara och välmenande väninna, som tycker synd om mig i tron att jag bara hemmafruar mig i största allmänhet, ringde i morse för att tipsa om ett jobb - som privatlärare i matte och kemi! Hahahahahaha!

• Lapinette

Oj, verkligen inte mina favoritämnen?!!

• Gemma

Lapinette: Jag köpte min lilla pluttlägenhet där för just femton år sen, när jag flyttade in till stan som artonåring. 45m2, en otroligt praktisk en och en halva med originaldetaljer men fräscht badrum. Pris: 320.000... efter att jag prutat ner den från 360'. Those were the days... har också sett att taxifiken fått nya balla namn och att en nolla lagts till efter priserna på smörgåsar, i övrigt tycker jag nog ändå att det ser lite likartat ut. Finns fortfarande en ruffig kvalité som är nödvändig för att mannen och jag ska trivas, och Ica Flamman är alltjämt prisvärd och har stans godaste grillade kyckling...

Det kanske är fördomar, men folk som är uppvuxna i förorten har oftast "lägre" krav på läget än inflyttade människor... har en hel hoper coola original-stockholmskompisar som bor på Lilla Essingen, eller i Årsta, Gröndal, Midsommarkransen och Täby.

• Gemma

Lapinette, typ... inte mina favoritämnen heller. snarare tvärtom...

• förhoppningsis

Oj vad ni skriver
    nu har jag varit duktig och sökt lite jobb (och fikat med svägerskan som kom förbi för att låna en film)

prisraset har inte börjat på riktigt ännu men det är ändå billigare eftersom budgivningarna är tröga. Lägenheter som gick för 55-60 000 / kvm går för 48-50 000 nu och ibland mindre.
    Vi har ju förmånen att inte behöva oroa oss över försäljningspris då vi bor i hyresrätt.

Vet inte om jag räknas som infödd Sthlmare (nacka + viksjö) men jag har bott på söder och säger ALDRIG MER! Trivdes däremot i Hammarby Sjöstad och nu bor jag nog så centralt man bara kan. Efter att ha flyttat runt lite i olika delar och tittat lite på olika ställen så har vi insett att det är absolut bäst på östermalm för oss. Dels nära till Lill-jan + humlan och så är det mycket gamla br-föreningar med lite skulder. Tittar man på ekonomin i en nybildad brf är det skrämmande. Först köpa lägenhet för 4-5 miljoner, sen har föreningen skulder på minst 50 miljoner osv. Inte bra alls, spec inte nu när bankerna lånar ut friskt. Alltför många nybildade brf som går i konkurs när det är lite sämre tider och räntehöjningar. Bankerna lånar ut hejvilt!!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!