• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Amelle

Tillbaka från landet, sådär härligt trött som man bara blir av skogsluft. Igår var det två timmars lövkrattning som stod på programmet, sen proveldade jag både vedspis och en av kakelugnarna för första gången. Shit vad jag älskar att elda, min mamma menar att jag alltid gillat det, ända sen jag var liten. Lite pyroman, sådär. Provlagade också mat på vedspisen, gick hur bra som helst att laga omelett. Till middag lagade morsan lammstek med potatisgratäng (till det ett gott italienskt vin som jag fick visa leg för att köpa - jippi!!)
    Så blev det mumsig äppelpaj med vaniljsås till efterrätt.

Idag har vi gått i skogen i tre timmar, inte riktigt meningen men vi hittar inte riktigt än. Så lite fix, mer eldning och så lite bråk med mamma. Alltså, jag gillar henne men ibland blir jag helt gaaalen på vissa saker. Lagom till vi skulle köra hem så började det ösregna, usch jag gillar inte att köra bil då. Annars är det en annan av mina favoritsysselsättningar, att köra bil alltså.

Efter en sushi och en timme på Skype med fästmannen är jag snart redo för att sova.

Hur har er söndag varit?

• förhoppningsis

Amelle
    vilken lanthelg! Laga mat på vedspis måste vara knepigt, svårt att sänka värmen och så antar jag, men nog kul!

Jag och mannen har varit på visningar halva dagen, sen plockat iordning lite hemma och gjort klädbytet för höst/vinter, dvs plockat upp alla vinterjackor och skor från källaren och plockat undan alla sommarkläder. Lite jobbigt men alltid lika kul att plocka fram kläder jag inte sett på många månader, roligare än om de hängde i garderoberna hela tiden.

Vad har ni andra gjort?

• Amelle

Spännande med visningar, vad letar ni efter och var?

• Gemma

Hej! Amelle, vilken underbar söndag! Min... tja, vad kan jag säga? I lördags lämnade jag texten 01.30 på natten, sedan sov jag i trygg förvissning om att det bara skulle komma ytterligare 3 sidor (som utlovat). Vid lunchtid, efter träning och storhandling anlände - voilà - drygt tio sidor! Det handlar alltså om businessengelska, levererat i någon sorts story-tellingform, kvaliteten är redan rysligt hög och full med omskrivningar och - värst av allt - idioms, liknelser, min uppgift är att granska språket och göra det till perfekt engelska med gott flyt. Flytet och meningsbyggnaden fixar jag lätt, värre är det med alla miljoner prepositioner och just talesätt, samt facktermer. Tror inte ens att de vet att jag inte är infödd... satt hur som helst och var gruvligt osäker på min förmåga, när Dr si och så ringde mig och sa, "to be honest with you... this is the BEST proofreading I've ever seen!" Blev så glad och öste sedan in all energi i projekt nummer två, den kinesiska modesajten... som bara var på två sidor. Som sedan plötsligt blev till fem. De är sådär, skickar några beskedliga sidor och sedan fylls det på, medan deadlinen förblir oförändrad. Aningen stressigt. Jag fakturerar såklart för det extra arbetet men livskvaliteten... hmm... jag vet inte. Mannen var väldigt grinig igår. Han hade ägnat dagen åt skoputsning och gjorde sedan mat, confit de canard med äpplen stekta i smör och calvados, när han dukade fram fick han lägga pussel med karotterna runt mig och datorn, efter tredje påtryckningen röt han: "Du har femton sekunder på dig, sen stänger jag datorn!" Då satt jag och löneförhandlade på Skype.... Problemet för mig är att hitta ett mellanting mellan hemmafru och arbetsnarkoman, har alltid varit så.

Idag... återstår åtta sidor. Men jag tänkte ändå försöka gå och simma, handla en smula och laga storkok inför kompisens besök. Vi ska äta ute en hel del men när man är hemma vill man inte bry sig om matlagning.

Kram, G

• Lapinette

Härligt att läsa om era helger. Tror jag föredrar Amelles lanthelg framför din jobbhelg, Gemma. Älskar också att elda i vår öppna spis på landet samt att ta långa höstpromenader. Har dock inte varit ute på landet under hösten. Vet ibland inte vart tiden tar vägen?

Denna helg vet jag vart den försvann - Bryssel. Vi har verkligen ätit gott och promenerat i hela stan. Solen har skinit på oss och visat Bryssel från sista bästa sida. Vi har ätit musslor, våfflor och gryta gjord på öl men det blev även lite franskt igår då jag var så sugen på foie gras. Sen vet jag att Belgien är känt för sin öl men det blev ändå vin för min del.

En av höjdpunkterna var igår när vi fann ett ställe som sålde inramade svarta foton. Så vackra foton tagna i bl a Indien, Island, Afrika och så Bryssel så klart. Ville köpa allihop men det gick ju inte så vi tog två lite mindre utan ram så vi kunde bära med dem på planet. Fotografen himself stod i affären så maken pratade en del med honom. Det blev m a o ingen spets som blev vårt minne från Bryssel utan två foton som vi ska rama in och sätta upp i vardagsrummet.

• förhoppningsis

Amelle
    rätt intressant på visningarna faktiskt, känns väldigt tydlig att något har hänt med marknaden! Nästan inget folk, väldigt mycket fasta priser, inga bud på objekten osv.
    På ett ställe hade de fast pris, men hade fått ett bud som låg 300 000 under, men även de hade dragit tillbaka sitt bud. Så 2 visningar - inget bud alls... och detta var på 2 lägenheter.
    Sen gick vi på en som vi eg inte ville ha vid gärdet, liten med hemskt kök, låg i tak osv men där var det budgivning - helt galet, skulle inte vilja bo där överhuvudtaget!

Gemma
    vad fult av dem att smyga på mer jobb! Då pajar ju hela schemat man har gjort för sig själv för att hinna med. Hoppas du får ett par lugna dagar nu för att ta igen dig.

Efter att ha levt på alkohol och godis sen i torsdags ska jag försöka få lite ordning på mig själv under veckan. Lättare nu när godiset är uppätet.

• förhoppningsis

Lapinette
    Mysigt det låter! Spets är inte helt användbart om man inte har något att sy fast det på, då låter fina foton bättre som minne. Vilken tur ni hade med vädret, lite annat än här det.

• förhoppningsis

Amelle
    Vi letar inom ett mycket bestämt område av Östermalm, 3.5 om de är välplanerade så att det halva rummet går att göra något vettigt med, annars 4 (eller 5or)

• Amelle

Förhoppningsis: bra att ni avgränsat er, gör nog letandet lite enklare att inte behöva hålla koll på annonser över hela stan. Om man inte har bråttom så är det ju bättre att fokusera på ett område man verkligen gillar, även om det kan ta lite längre tid att hitta en bra lägenhet.

Intressant det där med bostadsmarknaden, det känns verkligen som om att vi är inne i de sista skälvande ögonblicken av den här högkonjunkturen. Har kompisar som nyligen varit helt ensamma på visningar, för något år sen så fick man ju slåss för att komma innanför dörren. Vi står också i valet och kvalet hur vi ska göra med vår lägenhet, vi trängs ju i en (visserligen stor) 1:a. Nu är jag ju själv och då är det helt perfekt, men en lite större vore ju inte fel. Ändå är det förvånansvärt hur bra man anpassar sig, jag flyttade ändå in hos killen men det har gått hur bra som helst att bo så trångt. Fördelen är att det blir väldigt billigt, vilket innebär mer pengar till roligheter.

Blir det utomlandsflytt tror jag att vi behåller vår lilla 1:a och hyr ut till någon vän eller bekant. Först ska stammarna bytas efter nyår, det kommer bli för jäkligt att flytta hem till mamma, men det är ju bra när man sen ska sälja. Sen kommer vi nog satsa på en 3:a tror jag. Inte för stor och inte för dyr, huvudsaken är nästan läget. Vi har kommit på att vi gärna bor lite trängre och gör avkall på sånt som flashiga inredningsgrejer, bil och platt-tv, och hellre gör annat. Som att äta god mat, göra roliga saker och lägga undan en del så att man slipper vara löneslav hela livet. Skönt när man är överrens!

• Amelle

Gemma: vilka fulingar till arbetsgivare! Alltid smickrande att höra att man är grym, men det är ju trist när helgplanerna går i stöpet. Jag trodde att du översatte till svenska, men så var det alltså inte. Tur att du har din man som kan säga åt dig när det är dags att skärpa sig och sluta jobba :)

Lapinette: vilken härlig helg ni verkar ha haft, med mängder av god mat och vin. Dricker du inte någon öl alls?

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!