Hej govänner! Drömde konstigt om iskallt vatten och stora vågor på Malaysia. Usch, tur att det där morgon.
Förhoppnignsis: Vad man får eller inte beror på vilken typ av kontrakt man förhandlar sig till. De stora företagen brukar ofta ha standardiserade lösningar för sina anställda.
Man brukar skilja på expat och lokalt anställd, t ex en svensk kan jobba för Volvo men ändå ha ett kinesiskt kontrakt. En expat får sin lön betald från hemlandet och brukar även ha mer förmåner. En lokalt anställd kan visserligen få hjälp med en del saker men lönenivån brukar vara mer anpassad till den lokala, ochmöjlighet saknas att få hela eller en del av lönen insatt på ett konto i hemlandet, i en attraktiv valuta.
Min man får större delen av sin lön betald i Euro i frankrike eftersom han är anställd av företagets franska avdelning. Det innebär att vi aldrig ser den, den går direkt in på sparkontot. en liten del av lönen får han insatt här, i kinesisk valuta. Det är denna vi lever på.
Utöver detta finns alltså olika förmåner som varierar. Det vanliga när man är expat är att man får resan + flytten betald. Därefter får man en "housing allowance" som är baserad på att man behåller sin hembostad outhyrd, du får alltså hyran för lägenheten därhemma betald, plus en extra allowance för en bostad på plats. Detta brukar generera en rätt stor allowance. I synnerhet som de flesta ändå "fuskar" och hyr ut sin lägenhet hemma. Hur stor allowancen är varierar från företag till företag, och beroende på hur duktig man är på att förhandla. Sen brukar det finnas olika tariffer om man är singel, par, gift par eller familj. En singelkille får kanske inte så stor allowance medan en familj får ett hus i närheten av attraktiva skolor.
Hemhjälp brukar ingå i hyran, ibland kan även företaget betala. Chaufför+bil brukar tillhandahållas av företaget om man är hög chef, men det är inte säkert att man kan nyttja den utanför jobbet.
Språkundervsning kan ev. bekostas av företaget, det kniviga är ofta inte pengarna utan tiden, dvs om man får det under betald arbetstid. Och utanför arbetstiden är man oftast för trött. Ytterst få högre chefer lär sig t ex kinesiska här.
Är man familj får man dessutom skola bekostad för barnen. Jag fick dessutom betalda universitetsstudier, eftersom jag skulle ha nåt att göra.
Ytterligare en grej är fria resor. Ofta har man en ToR per år och person, vi har sammanlagt 4 ToR vilket är väldigt ovanligt. Vad mer... när man har en hög housing allowance (vi har en normal kan man säga, på 3000 dollar i månaden) så ingår i allmänhet gymkort, städerska och all service (typ att de byter glödlampor åt en om man vill). Fast det där förhandlar man direkt med landlorden. I allmänhet ordnar företaget bostad åt en, dvs man får en mäklare som visar en olika objekt och sen får man välja själv och kontraktet skrivs mellan landlord + mäklare + arbetsgivaren. Men vi var inte nöjda med vår mäklare så jag hittade själv en lägenhet + förhandlade hyra samt vad som skulle ingå, därefter skrevs kontrakt mellan arbetsgivare samt landlord + mäklare.
En urviktig grej är försäkringen. Den varierar mycket i pris och kvalitet. Vi hade tidigare en svensk som var skit, täckte ingenting, dålig service. Pris: 12.000 per år. Nu har vi en som kostar 40.000 per år och person. Men med tanke på att en vanlig förlossning på vårt sjukhus kostar 120.000:- så är det OK. Företaget betalar alltid detta för en expat. Jätteviktigt att kolla upp!
Hotell under bostadsletande osv är en självklarhet, likaså alla andra åtgärder som underlättar för den anställde att sköta sitt arbete på ett effektivt sätt, från scratch. Men sånt fixar företaget. När det gäller introduktionskurser och liknande tror jag ärligt talat inte att det behövs, andra expats berättar genast hur det funkar med handelskammarens mingelpartyn, tar med en på middagar osv. Har heller aldrig hört talas om att företagen ordnar detta.
Hoppas att du fått svar på alla dina frågor.
Kram!