• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Lapinette

Oj, ska nog inte skriva efter lite Chablis. Hade tänkt skriva lite längre än en mening.

Helgen? Jo, maken ska fylla uppbyggnaden av vår fönsterbräda med isolering medan jag tänkte skrubba våra utemöbler och sedan gnida in dem med olja innan de ska upp på vinterförvaring. Vi ska även iväg och beställa vår nya bokhylla, prova lite rätter inför middagen nästa helg, städa, tvätta och sätta upp lite tavlor. En allmänn nyttohelg men så blir det när man varit och förlustat sig i Bryssel. Dessutom har jag fakiskt inget emot nyttohelger. Så skönt att få en massa gjort och sedan framåt kvällen sätta sig ned och äta en god middag, dricka gott vin och sjunka ned i soffan med gott samvete.

Gemma, köpte en packe Vahlrona på Bryssels flygplats. Mmmm... 57 carré med Guanaja. Har provsmakat ikväll. Vi köpte även en av makens favoriter, Orangettes, i en jättefin ask. Nästan lite synd att öppna den.

• Amelle

Aaaargh! Jag bara bubblar inombords - har precis gjort mitt livs dyraste impulsköp. En........ BRUDKLÄNNING! Jepp, nu är det slut med att surfa brudklänningsporr, this is it. Jag är kär.

www.garamaj.se/index2.htm
    Kollektion - sidan 1 - längst ner - 2:a från höger modell Empirio.

Den är utan blomman på bilden, och mycket mer champagnefärgad och guldig än vad som syns där. Och så är den djup ringad i ryggen, precis som jag gillar. Hela klänningen är täckt med en tunn "brokad", som ni ser där det ser genomskinligt ut ovanför bysten.

Provade flera modeller, men ingen kom ens i närheten av denna. När jag hade ångest över att den var så dyr ringde jag min bästis som lämnade man och bebis i förorten, kastade sig in i bilen och åkte in till stan för att godkänna :)

Och jag som bara skulle prova lite...

• Lapinette

GRATTIS AMELLE!

Jag gillar verkligen Garamajs modeller så din klänning föll verkligen mig i smaken! Om det kändes så rätt varför inte slå till. Vad gulligt av din kompis att slänga sig in till stan för din skull dessutom.

Åhhh...nu sitter jag och tittar på alla modeller. Det ser ut att vara så mycket mer än när jag var där och provade. Min väninna köpte sin klänning på Garamaj.

• Amelle

Jag var grymt imponerad av Garamaj, otroligt mycket fina klänningar och supertrevlig personal. Jag har ju hållit på och velat om att sy upp en klänning, men faktum är att det nästan skulle kosta lika mycket och dessutom så är det ju inte säkert att man blir lika nöjd med slutresultatet. Det hänger ju verkligen på att hitta en duktig skräddare (om man nu inte har lyxen att ha en mamma som kan sy).

• Gemma

Hej på er!

Först och främst - grattis Amelle!! Grattis till känslan av att ha hittat rätt, och till en jättevacker klänning. Ser fram emot att få se den på "rätt modell", dvs du, och det där bystpartiet var speciellt fint... den var säkert värd varenda krona. Ha inte ångest, ha roligt!

Nu har min väninna åkt hem. Det har varit fem stinna dagar, av jobb - både reklam och journalistik - och en massa kul. Nu ligger jag här, en smula febrig, med slemmig ond hals och värkande mandlar. Men glad ändå. Särskilt som vi höll på att förköpa oss i morse... och lyckades avstyra det hela. Vi har nämligen följt Hemnet i ett par månader nu, som ni vet har vi en 2,5 på Kungsholmen och det är en aning för litet när man har barn + att jag jobbar hemma. Därför tänkte vi att vi skulle köpa lägenheten bredvid, alt ovanför, om de blev lediga. Idag blev just en kanonfin tvåa ledig, till ett bra pris, vilket skulle innebära att vi fick en 4,5 på 112 kvadrat med två stora balkonger, genomgående, tre härliga perspektivfönster i fil mot gården... ja, ni fattar. Ojoj vad upphetsade vi blev! Tills mannen snabbt räknade ut vad vår totala månadskostnad skulle landa på: SJUTTON TUSEN! Jag bara: Näe, nu lägger vi ner detta snabbt som fasen. Och han bara "Men vi har råd" (vilket vi har, med god mariginal dessutom). Men det hör liksom inte till saken. Vi har lovat oss själva dyrt och heligt att aldrig mer fastna i nån lånefälla, vill vara fria, jag vill hellre lägga min tid på att laga goda middagar och fixa mysigt än att slita hund på något tråkigt kontor, vill bara jobba när jag får lust, vill ha en jättestor gosig soffa och en jättestor TV, vill gå ut och dricka champagne, vill resa, vill köpa fina skor, väskor och kläder eftersom det råkar göra oss lyckliga, eller kunna sälja snabbt och ta vårt pick och pack och flytta till USA - om det är det som gör oss lyckliga. Det är otäckt lätt att trycka på knappen och låsa in sig själv i ett fängelse av plikter och skulder. En dag kommer vi säkert att köpa större. Eller inte. Men jag vet att det alltid kommer att vara bra hur som helst. Fick övertala mannen i säkert en kvart, sen kramade han mig lättat för typ hela försörjningsbördan ligger på honom.

I förrgår simmade vi tusen meter sen gjorde vi modedelen av vårt designreportage. Flanerade längs ljuvliga xinle Lu och intervjuade modedesigners som varit med i Elle, Vogue och nationella TV-kanaler - jo, de finns, folk som skapar originalgrejer. Sen köpte jag en fantastisk uppdragbar plåtrobot i present till mannen, i en butik som bara sålde repliker av kinesiska leksaker från typ femtiotalet. Pris: femtio spänn (och då orkade jag inte ens pruta). När jag kom hem läste jag i Elle att robotar är jättetrendigt och att exakt likadana plåtrobotar säljs för närmare 300 spänn i skandinaviska inredningsbutiker. Där ser man.

På eftermiddagen var jag rejält sänkt (pekinganke-lunchen bidrog helt klart) så jag låg på soffan och vegeterade medan väninnan gjorde fåfänga försök att hitta kläder som passade hennes kurviga kropp (hon har alltså bröststorlek DDD och klädstorlek 34 samt jättesmal midja - yes, helt naturligt och efter att ha fött två barn - så det var heeeelt omöjligt). På kvällen lagade vi mumsmiddag och satt och tjattrade till midnatt medan vi testade nya jelly belly jellybean-recept (choklad jalapeno var fin).

Igår var hennes sista dag här och den första genmensamma med mannen, på evigheter (jag jobbade ju t ex hela förra helgen). Vi promenerade bort till området med klädbutikerna, sååå mysigt under det välvda taket av trädkronor, väninnan hittade fina design-outlets längs vägen och köpte även hon en robot till sin plastson. Fikade på favvobohemkafeet, sedan blev det lunch på vårt vanliga ställe, med hisnande utsikt över parkens trädkronor, i stekande sol. Tyvärr kunde väninnan inte ta del av vyn eftersom hon är väldigt höjdrädd. Desto mer imponerande att hon sedan, med självande knän, ville upp i världens tredje högsta byggad, till 340m höjd med panoramautsikt över hela stan... Efter vår hightech-trip gjorde vi ett halsbrytande kast tillbaka över floden, till den äldsta, mest kaotiska och kanske charmiga delen av stan. Över den hänger sedan tio år tillbaka ett kompakt rivningshot - redan nu har man skövlat kanske åttio procent och nu återstår bara en liten plätt av gränder och prång och marknadsgator, men till min jättestora lycka såg jag flera av gatorna kantas av bambubyggnadsställningar - antagligen har turisternas intresse gjort att man bestämt sig för att bevara, trots allt. Men det var nog på håret... Efter vår lilla fotoexkursion där, åkte mannen och väninnan på en oljemassage medan jag begav mig raka spåret hem till soffan. Hade jätteont i revbenen och var dödstrött, dessutom hade vi bokat middag på coola japanen som jag berättat om. Vi satt kvar till stängningstid, sedan åkte vi till Cotton's, en vacker sekelskiftesvilla i fyra plan där man sitter i soffor under röda och gröna retrolampor, med brasor och skön musik, alternativt i den förtrollade trädgården med trämöbler och värmelampor. Bäst av allt - här hänger inga äckliga affärsmän med unga kinesiskor, bara kreativa människor med gitarrer i näven, eller för all del mina designer- och reklambekanta, plus ungefär 50% unga, avslappnade västerlänningar med macdatorer i väskan. Vår största invändning har tidigare varit att de inte säljer champagne på glas, men min onda hals ville ändå bara ha té och väninnan var för lycklig för att klaga över det äckligt sura glaset freixenet. Kom i säng vid 1-tiden och insåg att jag... eh... inte står pall längre. Idag blir det övervägande horisontalläge men en manikyr har jag i alla fall bokat in (pedikyr för mannen), efter lunchen på samma ställe där vi var igår.

Ja, så trots att jag är sjuk är jag på väldigt gott humör. Älskar hösten med femton grader och sol och svala kvällar, att himlen för ovanlighetens skull är blå, att vi ska åka till Kinesiska muren om fyra dagar och att jag ska träffa min trevliga mammagrupp på onsdag. Framför allt är jag glad att vi inte köpte någon lägenhet... brrrr.

Kram på er, G

• Lapinette

Alltid lika härligt att läsa dina monsturöst långa inlägg Gemma.

Min helg har inte varit fullt lika glamorös men vi har fått massor gjort samt att jag har provat olika rätter på maken inför nästa helgs "fin" middag. Har nu bestämt oss för toast med chevre med ringlad honung, pinjenötter, rosmarin och så en liten nätt sallad på ruccola och coctailtomater i balsamvinäger och olja som förrätt. Varmrätt blir det boeuf bourgignon. Jag testade igår och maken tyckte den blev jättegod ! Till den blir det pressad potatis. Sen blir det 4 sorters ost med olika kompotter och till sist ett chokladrecept jag hittat. Man blandar lika delar smält choklad med smält smör. Vispar ägg och socker hårt och så blandar man alltihop plus någon sked konjak. Häller upp i små portionsformar och så in i 250 grader i 5 minuter. Det blir då en hård yta på chokladen medan den fortfarande är "rinnig" inuti. Sen siktade jag på florsocker. Till detta serveras lättvispad grädde.

Har även börjat prova viner till maten och det blir förmodligen Sancerre till förrätten, Bourgogne till varmrätten och osten. Till osten kommer vi även servera våran favorit Sauterne som sedan även följer med in till chokladefterrätten. Ahhh...glömde som apertif champagne. Vi satt och funderade på drinkar men tillslut så kom vi fram till att champagne det är vi!

• Lapinette

Gemma - förstår tänket med lägenheten. Så har jag också alltid tänkt. Bott i billiga hyresrätter och prioriterat resor etc. Men nu sitter jag här i en bostadsrätt som knappast var gratis och vi betalar mer än dessa 17 000 som du nämnde (det hela beror ju så på vad som ingår i denna summa men då räknar jag med både hyra och avbetalning av lån). Fast vi var redan tidigare vana vid att betala ca 15 000 i månaden för våra två hyresrätter (förorten Stockholm och Cannes) samt alla dessa resor vi gjorde mellan Cannes och Stockholm så för oss funkar detta ok. Vi gör ändå inget avkall på resor, champagne och annat. Dock kan jag hålla med om att det blir svårare att vara spontan...att bara resa sig upp från soffan och ge sig iväg till en annan världsdel. Men jag vet inte om det beror på storleken på lånen eller på att vi bygger bo här och nu just nu.

Om kan få grannlägenheten till ett bra pris så låter det som en perfekt investering. När planerar ni att flytta tillbaka?

• Gemma

Hej Lapinette, hehe... eller hur var det grymt långt, inlägget!

Om lägenheten: Om jag börjar tänka på det är jag såklart kluven, sånt är aldrig enkelt. Det är nog inte minst du medveten om, ni fick ju själv ett fint erbjudande nyligen... vi vill liksom ha allt, en schysst bostad i centrala stan, inga lån, inga utgifter, jag vill inte jobba så mycket... jag VET vet att vi måste tänka om tids nog och anpassa oss till verkligheten. Vi har helt klart en orealistisk syn på vad saker kostar. Och mannen menar att 17000 skulle funka men visst LÅTER det så skrämmande mycket!

Om jag ska vara ärlig så handlar det nog inte så mycket om summan, som att allt är så osäkert just nu. Vi (mest jag) vill flytta till Sverige, vilket ju innebär att mannen måste söka nytt jobb. Och som du vet så är det första gången i sitt liv som han byter arbetsgivare, och han tycker nog innerst inne att det är ganska läskigt... men spännande. Om vi samtidigt tredubblar våra fasta kostnader så kommer pressen på honom att öka så mycket att det blir superjobbigt för honom med hela söka jobbprylen. Fast själv är han så plikttrogen att han inte riktigt känner såna saker... jag reagerar däremot med hela kroppen och får typ... ångest. Så det är nog mest det det handlar om, att timingen är fel. Ny bebis, nytt land, ny livsstil, nytt jobb, nya utgifter, stort renoveringsprojekt... blir för mycket för oss om vi ska kunna njuta av livet samtidigt.

Suck... så svårt. Men jag tror att vi kommer att byta upp oss när tiden är mogen, om vi känner att det behövs. Till dess får vi möblera vår 2,5 så att den känns större, tack och lov är jag världsmästare på sånt ;)

Valrhona - mmmmm! De där orangettes, är det dom som har små kanderade apelsinbitar i sig? Små kulor? Eller är det chokladkakorna med apelsinbitar? Eller nåt annat? De är livsfarligt goda! Själv är jag tokig i guanaja, lyckades äntligen få tag i en kaka häromdagen och äter två bitar om dagen med andakt. Hur äter du? Nån speciell ritual? Jag gillar att ta dem till min eftermiddagscappuccino. Fast idag fick jag den i pappmugg medan jag gjorde en med mina mått mätt mesig fransk manikyr (man blir typ mesigare när man är gravid, lite präktig, det gäller nog de flesta). Mannen njöt outsägligt av sin pedikyr, som ju var mycket skönare. Han kunde ju läsa också, samtidigt, den lyckosten.

Vi planerar att flytta tillbaka innan nästa sommar. Och grannlägenheten är inte jättespeciell, ligger på första våningen mot gården, ingen balkong. Utropspris 1,7 mille. Men som sagt... tanken på att öka våra fasta kostnader med 10.000 per månad inger respekt. Speciellt som vi redan bundit lika mycket i offshoreplaceringar, och dem kan vi inte frigöra på ett bra tag. Lyxproblem jag vet... men det känns bra att inte lägga alla ägg i en korg så att säga. Man vet aldrig vad som händer.

• Gemma

Lapinette igen: Den där middagen låter helt underbar! Massa goda smaker, lyxigt men osnobbigt. Ska göra en mycket enkel variant av samma sak ikväll = sallad med chevresnittar med honung + spiskummin samt rostade solrosfrön, därefter oxfilé som var felmärkt och jättebillig haha, till det min överblivna portvins-vitlöksgräddsås som egentligen ska vara till kyckling men det får gå ändå, sen, mmmmango. Och kanske valrhona.

• Gemma

Lapinette: 17000 skulle innebära hyran + avbet på lån (inkl det lilla lån vi har f.n), om lägenheten stiger till 2,4 mille. Vi skulle behöva låna ungefär 2 mille. Och totalhyran skulle landa på nästan 5000. Jag antar att det inte är exceptionellt med tanke på att vi alltså skulle få en 4,5 med två balkonger på 111 kvadrat nära centrum. Eller..?

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!