• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • förhoppningsis

Var i Berlin för rätt många år sen så jag har nog inte så mycket att komma med...
    en hel del saker att se, bla flyktmuseum som var bra. Kommer ihåg några bra varuhus och att vi gjorde alla "måste se" saker.

Margaux
    Vi har börjat titta på att köpa något så vi har börjat kolla runt och gå lite på visningar.
    Jobbigt med parasiter i vattnet! Hur länge ska ni hålla på så?

Lapinette
    vore kul att få se foton på er lägenhet, spec badrumet som vi fått höra så mycket om!

• Lapinette

förhoppning - jag har pratat så mycket om den renoveringen att ni nu säkert tror att badrummet är på 20 kvm och ser ut som "en bal på slottet". Riktigt så är det ju inte! Men om man jämför mot hur det såg ut i våras med mörkblå plastmatta, bidé och jäkligt oplanerad så är det en klar förbättring.

Kul att gå på visningar. Vi halkar in ibland när vi är ute på promenad...eller hos grannarna.

• Amelle

Smart med mörkt badrumsgolv, det blir det definitivt för oss också i framtiden. Han är blondin men jag är mörk och fäller massa hår, tycker alltid att jag går och plockar upp mina hårstrån, ser inte så fräscht ut där de ligger och skräpar.

Har också hört massa positiva omdömen om Berlin, nu blir det till att leta upp en schyst restaurang för att fira nyårsafton! Hotellet ligger tydligen intill den största paradgatan med massa shopping och Europas största varuhus efter Harrod?s. Farligt, farligt, men jag tror att fästmannen kommer vara värre än jag, han har uppdämt shoppingbehov när han kommer tillbaka till Europa efter sina latinamerikavistelser, han som är två meter lång har inte direkt mycket att välja på där, varken när det kommer till kläder eller skor.

• förhoppningsis

Gillar också mörka badrumsgolv, tidigare hade vi svarta klinkers - jätte bra! Den blåspräckliga våtrumsmattan av värsta sort som vi har nu finns det inget positivt alls att säga om.

Det verkar som om det kanske blir åre för oss till jul/nyår jag ville resa bort och tänkte mig något varmare och mysigt ställe. Igår kom mannen hem med en stor chokladkartong efter resan till ryssland, lämnade väskan och gick till jobbet för att vara där ett par timmar. När han kom hem på kvällen berättade han att han fixat en stuga vid åre... inte riktigt vad jag hade tänkt mig kanske.

• Amelle

Hehe, förhoppningsis, det blir sällan som man tänkt sig...
    Men Åre kan väl vara mysigt, även om man som jag inte är någon skidfanantast så kan det ju vara härligt med lite riktig vinter. Tänk glögg framför öppna spisen och massa snö. Annars kan man ju ta kurser och faktiskt bli lite bra, skulle gärna lära mig åka snowboard ordentligt, tex.

• Lapinette

Jag älskar att åka skidor så för mig skulle Åre absolut vara ett bra alternativ för nyår. Det enda kruxet är bara att jag hatar att frysa och det brukar vara rätt kallt i december. Har en väninna som var i Åre och firade nyår för några år sedan och hon och hennes sambo var ute och red i snön. Låter jättemysigt om man nu kan rida (not me!).

• förhoppningsis

Jag åker gärna skidor, men det brukar vara vid påsk när det är lite varmare... så var det inte förra påsken i trysil. Det var så kallt att vi var helt inlindade så bara solglasögonen stack fram. Blåste så mycket att man var tvungen att staka sig nerför vissa svarta backar. Ska inte ens tala om hur hemskt det var att åka åt andra hållet med vinden i ryggen och pressas ner för backarna och inte kunna bromsa för att det blåste så mycket.

Lapinette
    rida i snön låter otroligt mysigt! Vet du var de hyrde hästarna?
    Jag rider hjälpligt men mannen inte alls, (han har suttit på en häst 2 gånger) men de kanske har turridning.

• förhoppningsis

Gemma
    jag har en kanske lite underlig fråga, när ni bestämde er för att åka till Kina hur funkade det praktiska då?
    Fick ni lägenhet möblerad och klar? Fick ni hjälp att hitta bostad på något annat sätt? Hur funkade det första tiden med allt det byråkratiska och vardagspraktiska - tex var köper man mat mm?
    Fanns det någon sorts "välkomstprogram" där ni fick träffa andra som jobbade där från olika länder osv?
    Hur fixades språkkursen? Hemhjälpen?
    Vilka saker betalar din mans jobb för dig, tex hemresor, språkkurs?

• förhoppningsis

Ni andra får själklart också berätta hur ni har haft det om ni har flyttat utomlands och jobbat som anställda.

• Lapinette

Inte jag men maken har gör det ju just nu och har gjort det tidigare både i Sverige och Österrike. Stora skillnaden är denna gång att han flyttade med sitt jobb. De andra gångerna har han själv sökt sig utomlands och då ingår inget. Sen är det ju inte så stor skillnad från ett annat land till Europa, antar att du är ute efter de mer exotiska länderna.

Men för honom så innebar det ingen lägenhet, inget välkomstprogram, språkkurser har han däremot fått tidigare, knappast någon hemhjälp ...om inte jag räknas . Det han dock har fått betalt är flytten. Vilket kan bli ganska så kostsamt.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!