• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Gemma

Ojojoj vad klockan springer iväg. Snart midnatt. Måste lägga mig och sova, det lär gå fort när jag börjar läsa i min tegelstensroman om kommunistkina.

• Lapinette

O ringde för att höra om de redan nu talade om ifall turen blir av imorgon eller ej ...och den är inställd pga osäker väderprognos. Så jag föreslog att vi skulle öppna min champagne. Vi sitter ju hemma och har druckit vatten till middag pga att vi skulle gå upp 03:30. Nu behöver vi ju inte det så jag säger SKÅL!

Nu blir ballongflygningen uppskjuten till maj och förhoppningsvis får O flyga med någon annan då de inte flyger gravida.

• Gemma

I sängen med mango och en mumifierad man bredvid mig. Pojkarna kom tydligen inte hem förrän halv sex i morse, efter en extatisk rugbymatch på bioduk utom hus, i ett hav av tusen personer, varav 800 fransmän. Det var tydligen den totala festen, mannen träffade flera av sina vänner där och efter segern ringde han och polaren alla kompisarna i Paris. Så långt hade han mitt intresse... men när han började gå in på poäng och andra detaljer bad jag honom vänligt att berätta om något annat.

De började kvällen på Shintori Null, en otroligt (över-)designad japansk restaurang i en väldig ombyggd industrilokal. Polerad Betong överallt och liksom, männens toalett är en glasskiva som vätter ut mot bambuträdgården, man kissar mot den och det lär vara så nära kissande i det fria som man kan komma (dvs det ultimata för de frihetstörstande männen). Maten är avantgardistiskt japanskt som ofta tillreds under teatraliska former direkt vid bordet. Kompisen var mycket tagen och sa att det var en av hans bästa restaurangupplevelser nånsin.

Vi börjar lära oss nu... i början var det "stans bästa dim suns" där jag förhandlade mig till helgpriset, varpå jag sen satt och åååhade och aaahade medan kompisen var mer förtjust i salladen... Eller våra vanliga hak där man är lite mer omsluten, med rader av macar som lyser på bardisken och röda väggar, och nån cool lofiskiva som puttrar i bakgrunden. Inte så dyrt, inte så proffsigt men väldigt familjärt. Kompisen har helt enkelt en annan smak, han gillar kändare märkeskläder och vill bli imponerad - och det storslaget. Efteråt begav de sig till the Bund, först till trevliga The Glamour Bar och därefter till rätt vidriga Bar Rogue, som varit en institution här i säkert ett decennium. Bara grundkonceptet - 200 spänn i entré för män och gratis för tjejer - sätter liksom tonen och mannen grymtade och surade och kände sig allmänt kränkt resten av kvällen. Men eftersom det är dit de flesta tillresta beger sig och följaktligen också det enda ställe kompisen hört talas om genom sina pilotkompisar (som låter honom flyga business för en tiondel av turistklasspriset varsomhelst i världen - lucky bastard!) så var det obligatoriskt. Sen kan man ju tycka att det var dags för mannen att gå dit eftersom han bott här i 2,5 år och ännu inte gjort det. Nu blir det nog inga fler gånger... däremot ska han ta med mig till lilla coola the Velvet Lounge.

Min egen kväll gick i anonymitetens tecken. Lirkade upp mig själv och min ömma bröstkorg från soffan vid halv nio och gick en promenad i vår del av den franska koncessionen, kikade in på lyckliga kinesiska medelklassällskap som satt i gräll lysrörsbelysning och åt middag runt de traditionella, runda borden, fulla med smårätter. Luften är alltjämt fin, det blåste en pigg vind i platanerna, men i morgon är helgen över och stanken och larmen kommer att lägga sig som ett lock över staden.

Kom hem och matade mig själv och sparksaken med australiensisk oxfilé, plus en DVD om folk på manhattan som försöker data via kontaktannonser och så blir det intriger och konflikter. Det kändes tryggt och välbekant. Ja, och sen satt jag ju här och skrev.

Idag blir det som sagt formel 1 grand prix för mannen och vännen, själv tänkte jag simma för jag hoppas att det har en läkande inverkan på bröstkorgen, och eventuellt promenera bort och handla middagsmat. Om jag kan sitta blir det lite jobb också, har en del broschyrer som måste skrivas om.

Hur har ni haft det? Margaux, alltjämt förälskad?

Lapinette: Vilken följetong, er flygning! Trist men... ja, vad kan jag säga, hoppas att du INTE får följa med i maj ;) Njut av champagnen!

Godnatt, Serenity! Ursäkta kort minne, men är du Zea?

• Gemma

Nej, det var du visst inte... zea alltså. Men gonatt ändå!

• Amelle

Morning ladies! Det är roligt det där med rugby, läste precis en krönika i Svd om rugbyns ställning i många andra länder, där det anses vara en sport för busar, utövad av gentlemen, medan fotbollen anses vara det ovända. Alla rugbyfantaster jag känner fnyser åt fotbollens enkla regler och ser rugby som en sport för intellektuella. Min ena franska kusin är rugbyproffs så jag har varit på en av hans matcher. Jag fattade noll. Har också varit på ett par av hans lagfester och jag kan ju bara säga att den intellektuella nivån inte var särskilt hög... Oceaner av sprit, snuskiga sånger, och mängder av brudar som flockas runt dem.

Babysimmet igår var mysigt, de verkade njuta av det varma vattnet och igår var det dessutom fotografering under vattnet, väldigt gulligt! Tydligen är det inte bara för att ungarna gillar det, man lär dem även att inte vara rädda för vatten, och att ta sig upp till ytan. Kompisen berättade att väldigt många av barns drunkningsolycksor sker i en vattenpöl eftersom de inte vet hur de kan ta sig upp.

Sen blev det höstmiddag hos en annan väninna: hemlagade hamburgare med hembakade bröd och så fransk päron- och mandeltarte till efterrätt. Mums!

Idag ska jag jobba lite hemifrån, städa och köra spinning.

• Amelle

Nu har jag kollat in era bröllopsbilder Lapinette och Izunia - WOW! Ni ser verkligen ut som drottningar båda två. Klassiska skönheter med matchande klänningar.

Gillar både Garamaj och Pronovias, har bara kollat på nätet men ska ta mig till affären på Birger Jarlsg. Och kan bara instämma i att man ju lätt skulle kunna gifta sig ett antal gånger bara för klänningens skull.
    En av gångerna som jag var och hälsade på pojkvännen i Mexico City så roade jag mig med att prova brudklänningar en hel dag när han var på jobbet. Men det var helt galet, jag bev nästan lite rädd. Då märktes de enoma klassklytorna rätt tydligt kan jag ju säga. Var på fina gatan där lyxbutikerna ligger tätt. Jag hade ungefär 10 personer runt mig som nästan slogs om att hitta rätt klänning. De är mycket för maränger i Mexiko, så till slut var de nästan förtvivlade när jag rynkade på näsan åt allt de bar fram. Och som europé så behandlas man som en högre stående varelse, de suckar över att man är såååå lång och såååå smal, inte alls som de korta, satta mexikanskorna minsann.

Provade en klänning som jag faktiskt gillade - helt i champagnefärgad spets med ett litet släp. Men den kändes för formell för den typ av böllop vi ska ha.

• Amelle

Gemma, din klänning låter helt i min smak. Tror inte att jag fixar axelbandslöst, skulle bara innebära att jag fick gå och dra upp klänningen hela tiden eftersom jag är så tunn upptill.
    Vad fint med dina föräldrars löften, kommer de möjligtvis från Ungern (att döma av kombinationen flyktingläger och 1956)??

Lapinette, tråkigt med ännu en inställd flygning, även om champgagne funkar ganska bra som plåster på såren.

Izunia, var kommer din man ifrån ursprungligen?

• Gemma

Hallå Amelle! Skriver kort och tråkigt eftersom all ansträngning är jobbig för revbenen just nu. Yes de kom från ungern, precis som du gissade. Och även om vi inte behållit särskilt mycket av det ungerska arvet (de slutade t ex prata ungerska med varann ett par månader efter att de anlänt till Sverige och började vid universitet i Lund, allt för att underlätta acklimatiseringsprocessen) så lagar de ofantligt god mat! Kryddstarkt och stundtals raffinerat, som det äkta ungerska köket. Håller f .ö på att svänga till en karamelliserad äpple-calvadossås just nu til kvällens middag, fick ett nummer av Gourmet av en väninna härförleden och ska ta en liten grej i taget... dock inga hela menyer. För jobbigt.

Så spännande med din brudklänningsjakt! Jag höll på i ett par månader, det är inte helt lätt dessutom måste man vara ute i väldigt god tid. Å andra sidan visste jag inte att BT existerade förrän efter bröllopet, i annat fall hade det nog gått snabbare och smidigare. Ooops, nu luktar jag att kaffet är klart.

Mmm min sås blir så god. Älskar det med Gourmet, bara man följer recepten blir det alltid bra. Till skillnad från t ex Elle a la carte där det ofta ser snyggt ut men smakar typ, inget.

Coolt med din kusin som är rugbyspelare! Och att du berättar intressanta fakta för en fullkomlig sport-idiot, nu blev det genast en smula spännande. Ska delge mannen också. Vilket lag spelar din släkting i?

Har för övrigt bestämt vad jag ska få av mannen i julklapp. Det blir en glamourrock från Vera Velour, som jag drömt om i typ fem år. Eller snarare för fem år sedan. De är ohyggligt kitchiga men läckra ändå, om man har dragning ditåt. Var lite tveksam, tycker att de ser en smula fåniga ut, men kan ändå inte tänka mig en bättre motivation för att gå upp mitt i natten och eh, amma. Vad tycker ni, ska jag köra på sobert chokladbrunt som är i linje med mina egna färger, eller löpa linan ut och köra - en ljusrosa? Bilder finns på www.veravelour.com

• Gemma

Amelle, glömde fråga: Hur var bajsfrekvensen på babysimmet? Själv hade jag en traumatisk upplevelse när jag var sex år gammal och badade (naturligtvis i leopardbikini) i Balatonsjön i just ungern. Vattnet var väl inte direkt så som jag var van i från hemma i nordvästskåne utan allt möjligt guppade förbi, bland annat en enorm, uppsvälld bajskorv.

Tänk vilka minnen som etsar sig fast. Inte underligt att man blir curlingförälder, allt i syfte att skydda de små telningarna.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!