• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Gemma

Hallå! Männen var nog ganska lugna och fina, i alla fall märkte jag inte när de kom hem vid 3 i natt. Idag har jag varit och tränat, i övrigt legat raklång på soffan för jag har ont i revbenen och kan inte sitta :( Amelle, om du gillar vintage - har du kollat Old Touch vid odenplan? De har originalklänningar från artonhundratal och framåt. Skitcoolt! Om du vill ha en spetsklänning blir det generellt dyrt, från 15.000 och uppåt, det är materialet som kostar. Visst finns det maskingjord spets men det ser lätt väldigt billigt ut. Ett alternativ är att t ex kombinera sidenchiffong och spets. Jag tittade också i utländska tidningar men det blir lätt en början till ruinens avgrund så det är bra att tänka sig för innan. Har man väl fått en viss klänning på hjärnan (som jag fick) kan det bli svårt att tänka sig någon annan. Och att låta sy upp en kopia är förvisso ett alternativ, men det blir aldrig samma sak.

Har du kollat in Pronovias klänningar? De är jättevackra och låter lite sådär som du beskriver, lite gala, mer elegant än prinsessigt, och priserna är förhållandevis modesta i förhållande till material och finish. Tror dessutom att de går att få tag på i Sverige, vilket helt klart är en fördel!

• Gemma

Om du VILL ner i ruinens käftar kan jag däremot varmt rekommendera Brittiska Wedding Day samt amerikanska Modern Bride ;) Franska Oui magazine var också helt OK, även om jag inte var så förtjust i just de franska klänningarna.

• Amelle

Tack för tipsen, ska ner på stan nu och hämta ut lite inramade tavlor och ska då passa på att kolla tidningar. Mitt andrahandsaternativ efter second hand är att låta en skrädderska sy upp, så då kan man ju ignorera priserna i tidningen, bara använda dem för att samla inspiration.

Var på Old Touch och provade klänning senast igår, faktiskt. Ligger på promenadvägen till jobbet så jag brukar slinka in då och då. Visst är den härlig! Annars är min favorit 59 Vintage på Hantverkargatan. Köpte en helt underbar 50-talsklänning i rosa, lila och orange som jag hade på ett bröllop i somras. Och så ett par sjukt coola, oanvända, svarta och jättehöga mockapumps från 70-talet som jag aldrig använt men som jag brukar gå omkring i hemma när jag känner mig i behov av glamour. Det var även där jag införskaffade min numera ratade brudklänning.

Blir extremt nyfiken på din klänning Gemma, berätta gärna!
    Aj aj, ont i revbenen, är det för att bebben trycker emot eller?

Nu måste jag skynda ner på stan, shit vad jag är sen.

• Gemma

Amelle: känns som om du ska ha en originell klänning, romantisk, filmisk... låter bra det där med skräddare. Vet du någon bra? Annars gillar jag som sagt Pronovias.

Min klänning blev inte den där som jag hade fixerat mig vid, den första var en ljuv empireskuren klänning i lager lager på lager av begie sidenchiffong med sporadiska, oregelbundna broderier i silvertråd... den var vacker men för mycket mitt vanliga jag. Istället blev det en vuxnare och lite mer glamorös klänning helt i spets, axelbandslös sjöjungfrumodell, enkel men i mitt tycke raffinerad. Mycket tjugotal. En snygg detalj var att undertyget var champagnefärgad siden och övertyget, spetsen, var vit. Så det blev en svagt genombruten effekt. Runt midjan hade jag ett brett, champagnefärgat sidenskärp. Vi sydde dock på smala axelband för den ville hasa ner hur mycket sömmerskan än la upp den och jag vägrade ha korsett eller nåt annat obekvämt ;)

• Lapinette

Amelle - förstår din beslutsångest. Själv hann jag ändra mig ett antal gånger under det år som bröllopet planerades. Hade sett en St Patrick som jag gillade grymt, en dröm i chiffong, lite så där klassisk film över det hela men då den inte fanns någonstans (varken här eller i Frankrike) så gav jag tillslut upp den och gick på något helt annat. Om du vill se min klänning så har jag bilder i mitt bildgalleri.

Jag trodde liksom förhoppning att jag hade en känsla för vad jag passade i och eftersom jag haft så otroligt många dansklänningar under årens lopp men istället kändes det som valmöjligheterna bara växte och växte. Skulle absolut kunna tänka mig att gifta mig några gånger till enbart för att ha olika klänningar varje gång. Sen var valmöjligheten oändlig för min del då min mamma är sömmerska och normalt syr mina klänningar och således även bröllopsklänningen.

Det enda råda jag kan ge är att prova, prova och så prova!

• Lapinette

Amelle - ett ställe jag gillade som har lite udda klänningar är Garamaj. Var där och provade ett par gånger i deras butik på Birger Jarlsgatan. Ångrar lite idag att jag inte drog med min mamma dit för att kopiera lite idéer, kjolar etc. Men som sagt, får väl göra det nästa gång jag och O gifter oss .

• Izunia

amelle.. oj jag måste fixa till med bilderna.. jag har nog bara inte publiserat dem..

Du ska absolut inte tvärstanna vid jungfruskärning! Det är supersnyggt JUST om man har lite bredare höfter!!! Det absolt bästa är att prova dig fram helt enkelt. Då får du se och känna efter hur de sitter.

Jag älskar att klä upp mig och gör det relativt ofta. Därför ville jag själv inte ha en alltför enkel klänning och eftersom jag är bling-bling ville jag ha en klänning med mkt stenar. Pärlor var dock inte min grej. Trodde även alltid att jag skulle ha halterneck med djup urringning och att jag inte kunde ha axelbandslöst..Så jag hittade en just axelbandslös, full med swarowski kristaller på överdelen och nedre delen av organza över satin.

• Lapinette

Gemma - är din make intresserad av rugby? O är skitsur för att ingen tv kanal visar Frankrike matchen ikväll. Han sitter framför datorn och kollar in resultatet för eftermiddagsmatchen och har tidigare visat mig olika "krigsdanser" rugbyspelarna gör (Nya Zeeland). Själv vet jag nada om rugby, vi har väl inget lag i Sverige?

• Izunia

nu fungerar mitt bildgalleri!

Lapinette.. jag tvingas kolla på rugby genom datorn till tvn... :)

• Lapinette

Och jag ville ha en enkel, inte allt för princesslik men med släp för att det skulle kännas som bröllop och inte dansklänning. Kravet var att det skulle gå och dansa i den dvs ej för mycket kjol och ej för snäv.

Min klänning bestod av siden, spets à la Gemma och så lite pärlor broderade i livet.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!