• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Lapinette

Beijing - det var det där superdesignade hotellet/husen om jag inte minns helt fel. Såg så himla härligt ut uppe i bergen.

Ska titta på Hainan och sen diskutera vidare med maken men det vore onekligen härligt att komma iväg en sväng även denna vinter. Antingen blir resan en "ta hand om mig gravid" resa eller en "vila upp mig inför ny IVF" resa.

Har makens kompis lämnat dig ifred? Själva skulle vi få en kompis till O upp i slutet på oktober men det verkar som om det inte blir av. Helt ok då han bara skulle komma för en weekend och det är första gången någon av O's kompisar kommer och bor hos oss. O föreslog honom en festarhelg i Stockholm då han precis brytit upp med flickvännen.

• Margaux1

Hej tjejer!
    Jag och "nya" BT är inte helt goda vänner... Skrev ett låångt inlägg igår som bara blev "borta". Grr. Blev så sur att jag inte ville göra om det!

Jag har begravit huvudet i sanden ett tag och livet går vidare! Känns ok nu, men Globetrotter, vinmakerskan har inte gett upp än...
    Idag ska vi handla mosaik (äntligen...) till badet! Hoppas att vi får upp den ganska snart så vi slipper leva utan bad för länge.

Reser till STHLM i helgen och återvänder på tisdagen för att så packa bagen till Hamburg! Ok, när man är stressad inombords! Men sen ska det bli skönt att landa och kamma till tillvaron hemma!!

Igår tog jag och bästa väninnan en lång promenad i det vackar höstvädret och slutade som stigfinnare i beckmörker! Det går for nu när det väl mörknar...

Vilka härliga resmål ni pratar om... Jag vill också så gärna till den delen av världen! Men det känns långt borta just nu.

Gemma, när drar ni till Malaysia?

Vad händer i helgen för er då?

• Gemma

Och jag vill ju bara vara där ni vara, i det väldoftande beckmörkret. Här är alltjämt runt trettio grader och sopstank, börjar bli monotont. Fick dessutom sjukt ont i revbenen och svårt att andas idag. När jag blir ännu (jätte)mycket större, kommer jag att explodera då?

I morgon ska jag simma, längtar! Tänk att jag, som avskytt simning så mycket.

I helgen ska jag träna, bruncha, vinka farväl till mannen och kompisen när de beger sig ut på olika äventyr och bara njuta av att vara SJÄLV. Och ligga på soffan en heeeel dag och klappa mig på magen om jag har lust med det. Gjorde f.ö. nästan färdigt helgens jobb idag så jag har extra mycket utrymme att lata mig.

Vad ska ni göra då, alla ni kramp- och krämpfria?

• förhoppningsis

Margaux
    Härligt med mosaik till badrummet, blir säkert jättefint!
    Vad ska du göra i sthlm, jobb eller semester?

Amelle
    Middagen blir
    3 olika sorters snittar och champange

Melon och gurksallad som är smaksatt med mynta och till det chevrefyllda paprikor (pimento)

Salviaspäckad kalvytterfile´som är inlindad i pharmaskinka, serveras med mandelpotatisstomp (nästan som potatismos men med massa cremefraiche och charlottenlök) och till det bönsallad

Till dessert blir det Chokladtårtan som Gemma gav ut receptet på här ovanför.

Gemma
    Helgen kommer bli hektisk,
    idag var jag på vernissage och drack vin halva kvällen

imorgon ska jag passa på att handla allt till middagen på lördag och förbereda det som går. på kvällen blir det BIB-kväll med väninnorna. Mycket enkelt koncept, värdinnan köper en bib vin och massa ost och kex så dricker vi vin och pratar strunt halva natten.

på lördag ska jag ut till huset där mina föräldrar bodde och rensa lite bland foton mm som vi sparat för att gå igenom vid senare tillfälle. Sen hem för att fixa bordsdekorationer och laga mat till kvällens middag.

Söndag blir det brunch och sen besök hos mannens mormor

Fullt schema med andra ord.

• Izunia

hej tjejer!

Sjukt längesen och jag kan väl inte ursäkta mig... :)
    Jo jag har även jobbat sjukt mkt! Har även hunnit vara sjuk och tillfrisknat. Även lite shopping däremellan!

Gemma
    hur går allt med den lill-e-a i magen? När var det nu dags? känns som du varit gravid jättelänge nu! Säger den som inte har någon som helst tidsuppfattning...

Margaux
    jag hoppas att du får en super trevlig vistelse både i Stockholm och hamburg. Alltid skönt att bara vara hemma men passa ändå på att njut medan du 'är borta.

Lapinette
    jag tycker verkligen ni ska planera en vinterresa. Det finns inget mer uppfriskande och uppladdande än en resa bort från svenska kylan och mörkret till vintern. Vi åkte ju på bröllopsresa i december förra året och i år blir det 1 månad i australien. Vinter kommer definitivt att kännas aningens kortare.

Förhoppninsis
    Låter härligt med en bib-kväll.. blir sugen bara jag läste om det! Är ingen stor ost-fantast men ikväll var jag hos mamma och åt lite kex med machelle, rom & russin ost.. min favorit.

Amelle hej hej vi har nog aldrig "träffats"!

oki girls.. ska försöka hålla mig mer up to date i framtiden.. skäms nästan!
    Ciao!

• Gemma

Hej på er! Izunia, tack i magen är det full aktivitet. Hur är det i jymden då? Och på marken?

förhoppingsis: Man kan inte få receptet på dina snittar? Jag är galen i snittar men känner att mina tre favoriter börjar bli en smula utslitna. Ni andra är naturligtvis varmt välkomna att bidra :) Snittar, please!

Idag blir det lat morgon i sängen, simning och sen... vete sjutton. Ska laga middag ikväll till mannen och vännen innan de ger sig ut på vilda äventyr vid The Bund. Bland annat ska de - första gången för mannen - gå till stans mest ökända raggningsställe, Bar Rouge. Jag har heller aldrig varit där men det är en klassiker och terrasen med utsikt över skylinen lär vara något alldeles, alldeles särskilt. Själv ska jag eventuellt följa med på fördrink på en annan terrass men jag tvivlar starkt redan nu.

Margaux: Jag har lärt mig spara alla inlägg innan jag skickar dem... den hårda vägen.

Kram, G

• Amelle

God morgon i tråden!
    Med frukost framför datorn försöker jag vakna till liv. En timmes yoga på morgonen har inte lyckats väcka mig helt. Det blev ganska sent igår då jag var på förhandsvisningen av ?Sicko?. Om jag hade haft tråkig humor så hade jag sagt att den var sjukt bra, hehe, men nu nöjer jag mig med att säga att den måste ses. Allvarligt talat så var den faktiskt grym, minus att den spårade ur på slutet när han tog med sig brandmän från 9/11 till Kuba för att visa på den kubanska vårdapparatens överlägsenhet jämfört med den amerikanska.

Helgen blir lugn, fredagskvällen har jag vikt åt mig själv. Har ett ganska stort behov av att var ensam och det har varit lite väl hektiskt på sistone. Så jag tänkte köpa med mig mat, ta ett glas vin och bara slappa framför tv och dator.

Imorgon blir det träning, tvätt och babysim :) Min kompis kille är bortrest så jag ska agera ställföreträdande pappa i bassängen. Visst är det så att de små liven har inbyggd blöja i badbrallan? Min första tanke var att jag skulle få simma i bebisars kiss och bajs. När väl det är avklarat så ska vi ta lillan och åka på höstmiddag hos vår pysselkompis. Hon håller mycket hårt på traditionerna. På söndag har jag eventuellt tänkt åka ut till torpet tillsammans med min mamma och hjälpa henne fixa och dona.

Det är min helg det.

• Lapinette

Morning girls,

Tänkte faktiskt efterlysa dig Izunia då det var så himla länge sen du var här. Så det är mest jobb som gäller för dig? Hur har det gått med din väninna vars mamma gick bort? Har saker och ting lagt sig?

Här stod det en flaska champagne på mitt skrivbord när jag kom imorse. Något som är himla trevligt när man jobbar på ett familjeföretag där mamman bryr sig. Jag har sålt ett av mina projekt "all time high" varav skumpan. Igår var det även kanelbullar pga kanlebullens dag (vem uppfann den?) och så är det alltid Påskpresenter, rosor på Alla hjärtans dag etc. Små enkla saker som gör det trevligare att jobba här.

Vad händer i helgen? Önskar lika vacker väder som det var igår. Skulle vara så härligt att åka ut någonstans och ta en höstpromenad i solen. Titta på alla de vackra träden och sen njuta av en fika. Annars så har vi tusen saker att fixa med hemma som vi inte tagit tag i sen vår renovering i somras. Har fortfarande ingen fönsterbräda så det bör införskaffas (3,6 meter lång!), kanske få upp lite tavlor osv.

På söndag morgon kl 05:00 har vi luftballong inbokad, igen! Hoppas verkligen att det blir av men det lär vi nog märka någon timma innan. Annars har de gårdsstädning i vår brf. Något min make inte förstår sig på överhuvudtaget så han vill nog helst rymma.

M a o en lugn helg med väldigt få saker inplanerade. Har blivit en hel del sådana den här hösten då båda två har haft så mycket jobb så när helgen kommer vill vi bara vila.

• förhoppningsis

Gemma
    klart jag delar med mig av mina snittar
    de jag ska servera i morgon är dessa

skär ut små cirklar ur pumpernickelbröd.

1. Avocadomousse:
    En len mousse som måste förpackas väl och förvaras i kyl så att den inte mörknar och blir tråkig i färgen.
    Skala avokadon och tag bort kärnan. Mosa köttet med en gaffel eller visp. Vispen ger en slätare mousse. Tillsätt citronsaft och persilja. Smaka av med örtsalt.
    Forma små bollar av moussen och lägg en boll på varje pumpernickel.

2. Tomatsalsa
    Salsan, som fått lite sting av chili, bör stå till sig minst en timme innan den serveras.
    Skölj, skala och kärna eventuellt ur tomaterna. Hacka dem sedan fint.
    Kärna ur chilin och finhacka den. Finhacka även salladslöken och vitlöksklyftan.
    Blanda tomathacket med de övriga ingredienserna. Ställ åt sidan att dra.
    Forma sedan bollar och lägg upp dem på pumpernickel.

3. Laxbollar med lime och pepparrot:
    Här används färskrökt lax, men som variation kan även färsk lax användas. Den bör då frysas innan.
    Finhacka laxen. Blanda försiktigt med övriga ingredienser. Forma bollar och lägg på pumpernickel. Riv till sist över lite lime.

Och så "inköpslistan"

2 paket fullkornsbröd, pumpernickel

Avocadomousse
    3 st avocados
    0,5 dl citronsaft, färsk pressad
    2 msk bladpersilja, hackad
    1 nypa örtsalt, efter smak

Laxbollar
    1 msk gräslök, hackad, finhackad
    1 lime, skalet av en lime
    1 msk pepparrotsvisp, tub
    200 g rökt lax, helst färskrökt

Tomatsalsa
    1 chilifrukt, eller liten spansk pepparfrukt
    1 salladslök
    5 tomater
    1 vitlöksklyfta
    1 nypa örtsalt, efter smak

• Gemma

Vilka superhärliga snittar! Ska absolut göra dem, har pumpernickel i skafferiet som jag inte använder. Den med lax får jag vänta med till efter bebisen är född (får inte äta rökt lax) men de andra ska jag lätt göra. Fråga bara: Håller tomatsalsan verkligen ihop i bollar?

Kram!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!