• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Gemma

Alla: Måndag, vilket för min del innebär en skön ensammorgon och inga direkta planer. Tror att jag ska knalla bort genom parken till det närbelägna köpcentret och köpa havregryn (mannens frukost) och göra en pedikyr. I helgen fällde jag de i vårt hushåll numera bevingade orden:

"Jag ORKAR inte gå på pedikyr!" Vilket mannen tyckte var jättekul, så nu får jag vackert visa att jag orkar ändå, för mina guldflagiga tår och fnasiga hälar börjar irritera mig nu. Grejen är den att det är lite jobbigt att sitta, jag sitter vid datorn halva dagarna så om jag vill koppla av vill jag antingen ligga, simma eller gå. Så jag upplever inte direkt två timmar i pedikyristens stol som något annat än en plikt. Men okej, jag erkänner - det lät liite lättjefullt.

Har kommit ett gott stycke in i en tegelstensroman som handlar om den kinesiska kommunismens påverkan på en familj, från sent artonhundratal till åttiotalet. Den heter "Vilda Svanar" och är naturligtvis förbjuden här, vilket bara gör den mer spännande. Författarinnan är kinesiska och lärare vid ett universitet i London; denna bok handlar om hennes mormor, mamma och henne själv. Mormor var konkubin med bundna fötter (efter den beskrivningen av processen med knäckta ben och vilda skrik från den lilla tjejen, parat med hennes utsatthet och isolering som konkubin, upplever man i viss mån kommunismens krav på total jämställdhet som en befrielse), mamman gifte sig med en framgångsrik kommunistledare och var själv pådrivande i början av kulturrevolutionen och dottern flydde så småningom till London där hon förfördes av enkla saker som att blomsterlådor var tillåtna i husen, eller att man fick bo ihop med sin make och sina barn (i kommunistkina lämnades barnen bort till ammor som bekostades av staten så att föräldrarna skulle bo och arbeta på sina arbetsinstitutioner, men aldrig tillsammans. Allt annat var borgerligt och bestraffades i bästa fal med offentlig kritik och utfrysning).

Läsningen är lite tung, det är ju knappast Denise Rudberg om man säger så, men jag tänkte i alla fall försöka skaffa mig någon sorts förståelse för denna mystiska och stundtals känslokalla kultur innan jag så småningom flyttar härifrån. Om ni har det minsta lilla intresse för Kina - läs den!

Och till sist: I natt drömde jag om er! Men istället för att vi allihop samlades till ett jättestort glamourparty där Lapinette's blotta närvaro fick oss alla att dansa som Ginger Roberts och krugen svämmade över i glasen (Margaux gärning), så, eeeeh... gick drömmen såhär:

Jag sitter här, på min bak. Och skriver ett skittråkigt inlägg där jag i tur och ordning frågar er alla vad ni gjort på sistone. Och sen inser jag att jag glömt klicka fram till sista sidan av tråden, och att ni VISST omsorgsfullt har redogjort för era helger, men det har jag alltså missat.

Tävling: Finns det någon av er som någonsin haft en TRÅKIGARE dröm?

Kram, G

• Gemma

Amelle, låter som ett underbart ställe! Var var du någonstans och red?

• Lapinette

Åhhh vad härlig läsning. Ska spara ned dina otroligt härliga recept Gemma men idag får jag vara glad om en kopp te vill stanna i min mage. Jag som trodde att jag var fit for fight igår, dock något klen och yr i mössan, men ack så fel jag hade. När den lilla maten jag fått i mig nådde magen blev det ett herrans liv och igår kväll fick jag rusa till toaletten ett flertal gånger. Det som är bättre nu är den kommer ut den "naturliga" vägen men jag vågar inte åka till jobbet i detta skick så idag tänker jag jobba hemifrån.

Förstår intresset om att läsa om det som hänt i det land man bor i. När jag bodde och läste franska (vågar knappt skriva att jag faktiskt gjort det en gång i tiden) så skolkade jag från vissa klasser för vår lärarinna var så hemsk. Istället satt jag hemma med böcker jag lånat från biblioteket och läste fransk historia.

• Amelle

Nästan så att det kurrar i magen, trots att klockan bara är frukost. Gemma, det där lät verkligen fantastiskt gott! Är uppvuxen på taboulé, gillar det jättemycket. Ni som är gifta med frallor, brukar de göra efterrätt på överbliven couscous genom att blanda med ljusa russin och socker och nåt mer som jag inte kommer ihåg? Hade nästan glömt bort denna rätt från min barndom, men kanske är det mest något som frallor med nordafrikanskt ursprung gör.

• förhoppningsis

Lapinette
    Stackare, du måste ha råkat ut för något riktigt elakt i din mat. Var åt du någonstans? Verkar vara ett ställe man bör undvika...
    Fotoalbumen lät jättefina, letade också efter fotoalbum med svarta papper, blev bookbinders för mig. Men de måste man ha fotohörn till, antar att du letade efter varianten med plastfickor?
    Skönt att ha ett kul projekt under IVF´n att fokusera på.
    Måste säga att jag tycker att ni prioriterar rätt bra med att lägga pengarna på IVF först och möbler sen... det är ju någon inredningsmässa nu snart, ska ni dit eller har ni bestämt er helt ang möbler?

Amelle
    LÅter som om ni haft en blöt helg, skönt att det fanns ett ridhus ändå, även om det säkert inte är samma sak.

Slita ut balskorna är inte så svårt som det låter. Mycket dansande är en del, att det under höst/vinter halvåret blir att jag går kortare sträckor ute med dem i snö/regn, tex mellan hemma/taxi sen taxi/fördrink fördrink/taxi taxi/ballokal osv
    är inte bra för skorna. Dessutom blir man ibland trapad på tårna och ett par ljusa balskor klarar bara ett par skomärken innan de ser för hemska ut!

Gemma
    Jättetack för recepten! Vill kasta mig ut i köket och börja laga mat genast.
    Håller med om att det låter lite annorlunda att höra någon som "inte orkar gå på pedikyr" Men jag förstår att sittandet måste bli jobbigt för dig. Skulle behöva gå till pedikyristen med det för bli nästa vecka.
    Boken du läser verkar intressant. Hur fick du tag på den om den är förbjuden?
    Själv läser jag bara nonsensböcker för tillfället, den juridiska litteraturen är tung nog för mig... Intressant för tidigare läste jag mycket klassiker osv men nu känns det som att hjärnan behöver avkoppling, vilket inte Strindberg ger om man frågar mig. Nu läser jag "Everyone worth knowing" av författaren till bla Djävulen bär prada och shopoholic serien.

TYcker din dröm lät trevlig, vore kul att träffa er alla på riktigt. Fast då Gemma borde du vara med och inte sitta och skriva inlägg!

• Lapinette

Måste erkänna att när jag var på en massa olika behandlingar innan bröllopet så tänkte jag att jag aldrig skulle klara mig som lyxhustru. Har absolut inte tålamod att sitta still och pedikyr var det värsta. Blev stressad och ville rusa vidare men var tvungen att sitta still i evigheter. Pedikyr är ok för det går ganska så fort och massage älskar jag men att sitta still medan lacken ska torka är inte min grej. Gör sånt själv hemma framför tv'n istället.

Börjar tro att det inte var maten som gjorde mig dålig då jag i sådana fall borde var ok i magen vid det här laget och det är jag inte. Har redan varit på toaletten 4 ggr trots piller som ska stoppa hela processen. Så jag vill inte peka ut någon stackars tapas restaurang även om det lär dröja innan jag besöker någon igen.

Gällande fotoalbum så är plastfickor bannlysta. Mina har svarta rena pappersark och jag klistrar in mina kort och skriver sedan med silverpenna. Brukar även göra "ramar" runt korten med silverpenna men har numera blivit lite lat så korten från Crimson framkallas med vit ram så jag slipper den biten. Det tar otroligt mycket tid. Har så gjort sen tonåren så det står många album här i bokhyllan.

Möblerna till vardagsrummet valdes ut samma dag som vi valde det mesta till badrummet. Var nämligen ute med en inredningstjej som vi anlitat och gick igenom allt. Hon har varit här så hon vet om vår stil och vi passade då på att besöka Länna Möbler och där fanns allt vi behövde. Har dock försökt att hitta billigare alternativ till det vi funnit och försökt att tänka på andra lösnignar men faller hela tiden tillbaka till just de alternativen.

• Lapinette

förhoppning - du har fortfarande inte talat om varför du springer på bal så mycket. Vi är nyfikna!

• förhoppningsis

Måndag morgon och jag har sällan känt mig så oglamourös, men tack ändå Lapinette.

Efter 12 år med p-piller varav 5 med minipiller, (dvs ingen mens)har jag nu slutat. Min stackars kropp försöker återfinna cykeln och det är inte lätt, har dessutom inte lärt mig att tolka signalerna ännu. Varit hyseriskt chokladsugen, lättretad, lättgråten mm hela veckan, igår var kroppen så svullen att jag ökade minst en strl och jag har fått flera präktiga finnar i ansiktet! TUr i oturen att det inte var så i fredags.

Hade helt förträngt att det var så här illa, kroppen åker berg och dalbana av alla hormoner nu.
    Vet att jag inte ska gnälla, antar att du får det ännu värre Lapinette när de sätter igång din behandling...

Insåg dessutom att mitt täcksmink är 3 år gammalt, vilket inte gör finnarna bättre direkt. Har aldrig problem med hyn i vanliga fall, men ska jag ha det så här varje månad måste jag nog ut på stan idag och köpa nytt.
    Viken sort är bäst?

Nu vill jag inte visa mig utomhus så jag antar att det är bra för uppsatsskrivandet iaf.

• förhoppningsis

Jag älskar däremot behandlingar och som tröst när jag känner mig så här har jag bokat in 1 timme helkroppsmassage på onsdag.
    Hoppas den hemska mensvärken har försvunnit tills dess

Det är inte så många baler per år max 2-3 st. Det jag gjorde i fredags var ju som sagt ingen bal utan en cermoniell middag med efterföljande dans. Ok att klädseln var frack, stor middag i gyllenesalen och sedan dans i blå hallen men ändå. Även om det var precis som balerna brukar vara så var det en 4 timmars cermoni innan. Jag var där som marskalk, dvs hjälpte till under cermonin. Eskorterade jubeldoktorer när de ska ta emot utmärkelser mm. Jubeldoktor blir man när man varit doktor i 50 år, så de var gamla och inte så stadiga. Därför eskorterar man dem upp för stora trappan. Hedersdoktorerna förstår ju inte svenska så diskret ser man till att de går fram i rätt ordning, står och sitter på rätt tillfälle osv. Efter cermonin är vi klara med våra uppgifter och deltar i banketten.
    Det här görs en gång per år och det är ett hedersuppdrag att få representera där.

Övriga baler går jag på för att det är trevligt. Lucia balen är lite av en tradition för mig. Det året jag satt i styrelsen för Juridiska föreningen representerade jag massor, då var det baler hela tiden. Nu blir jag bjuden men väljer att gå bara för att den balen brukar vara bland de bättre. Dessutom lite kul att festa med nobelpristagarna. De brukar vara väldigt trevliga och lättsamma när inte kamerorna är på.

Sen arrangerar jag bal varje år, har gjort sen 2003.

• Gemma

Tillbaka från pedikyren, passade på att göra en fransk manikyr också. De är så himla duktiga och noggranna men en sådan TID det tar! 2,5 h varav nästan en timme i torken. Inte kul, blir sååå rastlös. Helkroppsmassage är däremot jätteskönt, om man är sugen. Men när det är så billigt som här, så förtas såklart lyxkänslan lite. Nu går jag mest för att motverka spänningar lite här och där. Kram på er! G

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!