• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • förhoppningsis

GOd morgon
    Här regnar det och med tanke på hur himlen ser ut så kommer det fortsäta med det under hela dagen. Skönt att höra regnet smattra mot rutan i morse så att jag med gott samvete kunde somna om och sova till 11.30

Lite ont i fötterna efter igår, men det är det värt! Köpte ett par kanonbra balskor för ett par år sen, de var så bra att jag köpte ett par till, precis likadana. Tur var det, är inne på andra paret nu och önskar att jag hade köpt ännu fler. Känns knappast i fötterna förrän efter många timmar stående, gåen de och dansande. Höll på i 12 timmar i skorna i går utan problem.

Idag blir det lite jobb och sen 30 års fest, inte helt sugen på mer alkohol idag, men det ordnar sig nog.

Amelle
    Du måste ju regna bort, hur går det med ridningen?

Gemma
    Ska du se Bounce när det kommer? Såg det här för ett par år sen. Maken var mycket skeptisk i början men efteråt var han lyrisk, så när de satte upp en ny show så ville han se den med.

Lapinette
    Vilka danser tävlade du i? Har alltid velat bli riktigt duktig på att dansa och det är en sann fröjd att dansa med någon som verkligen kan. Även om jag garanterat inte gör personens danskunskaper rättvisa, men det blir så mycket finare. Flöt runt salen igår med en herre som verkligen kunde sin wienervals ordentligt. Det är en av mina favorit danser så det är så trevligt när man får en kavaljer som inte bara svill stå och trampa i ett hörn.

• Lapinette

Hej! Även frukost för mig idag medan jag igår fick i mig några glas vatten, två koppar te och en soppa vid 18-tiden. Jag fick dåliga tapas i fredags så efter att ha njutit av att det äntligen var fredag vaknade jag lördag morgon av att magen inte alls mådde bra. Sen sprang jag på toaletten och fick ut allt jag hade ätit på några timmar. Kröp ned i sängen och kunde äntligen somna om vid 12-tiden. Vid 14-tiden hörde jag att maken såg på ett djurprogram på tv så då tog jag täcket och masade mig till soffan. Där låg jag sedan ända fram tills det var dags att gå och lägga sig igen vid 23-tiden. Hade då sett en massa skitprogram alternerat med sömn.

Som ni då förstår blev det ingen fest för mig igår . Jag som hade sett fram emot den så mycket. Trist!

Gemma - Bounce skulle aldrig vilja ha med mig i deras grupp. Jag har dansat streetfunk i några år men jag är en glad amatör medan de är fullblodsproffs. Har sett samtliga av deras uppträdanden. Det är absolut inte den typ av dans som jag är riktigt bra på utan om jag ska fortsätta och spåna dans och svara på förhoppnings fråga så är det latinamerikansk dans och framför allt moderndans som jag har sysslat med. Samba, cha-cha, rumba, paso-doble och jive på latinsidan och vals, tango, slowfox, wienervals och quickstep på modernsidan. Började tävla som 7-åring och slutade vid 21-års ålder.

Idag hoppas jag att jag kan lämna lägenheten. Är fortfarande darrig men får nu behålla maten och har ingen feber. Samtidigt så arbetar min make. Det är alltid så här vid slutet av ett kvartal och nu råkar det vara helg men det spelar ingen som helst roll, Israelerna arbetar på söndagar. Nåja, jag hoppas vi kommer ut en sväng på eftermiddagen. För lite helg vill man ju ha.

• Gemma

Puss på lilla kaninen... så märkligt att fredag var dålig tapas-dag även för mig... lyckligtvis slapp jag må lika dåligt som du. Har du Resorb vätskeersättning hemma? Jättebra om man vill ta igen förlorad vätska så snabbt som möjligt, vi lever på det här där man blir dålig för jämnan...

förhoppningsis, hur gick fortsättningen på helgen?

Och Margaux, nu vill vi höra allt om dina eskapader.

Amelle, blev det vattenpolo med hästarna?

Vi hade en mysig kväll igår, gjorde pasta med rökt lax och paprika och creme fraiche och rivet citronskal, mumselimums! Idag har vi tränat, käkat lunch ute och gått på en timmes huvud-axelmassage. Nu vidtar cappuccino och choklad i soffan, och sen måste jag se OM "the real housewives i orange county" för mannen blev jättetjurig när jag sett den utan honom. Ibland har det sina nackdelar att ha en man som är lite som ens bästa tjejkompis... men oftast är det kul.

Kram, G

• förhoppningsis

Stackars alla er som varit sjuka i helgen!

Gemma
    resten av min helg har varit slitsam. Efter att ha jobbat i lördags var det direkt till 30 års fest. Mat, drinkar och trevliga männikor till långt in på natten.
    Inte helt glad i morse när klockan ringde vid 9 för att jag hade lovat att följa med på pysselmässa. Har varit där hela dagen och vill nu inget hellre än att bara däcka i soffan, men måste istället släpa mig ner och träna.
    Mannen har tillbringat dagen framför videon och när jag kom hem utbrister han "vi har ingen mat hemma". Jag måste ha missat att det tydligen bara är mitt jobb att hålla kylar och frysar fyllda...
    Hade du recepten på maten ni lagade förrut?

• Lapinette

Gemma - jag kan inte äta ordentligt idag heller . Magen stökar och bökar så fort något dimper ned. Var ute och promenerade med maken i det vackra vädret och slankt in på Caffée Nero och åt lite lunch. Rättare sagt O åt och jag gav honom nästan all min mat också. Antar att det lär vara så här i några dagar.

Känns frusterande att inte orka göra något när det är så många oavslutade projekt hemma. Gick dock och hämtade 3 stora fotoalbum på Posten (numera ICA Dalagatan). Eftersom det verkar som alla fotoaffärer bojkottar normala fotoalbum med svarta papper och jag gärna vill fortsätta att köra min traditionella stil på album så googlade och hittade dem självfallet på nätet. Beställde och 3 dagar senare så fanns de på Posten/ICA. 550 kronor inklusive frakt för 3 riktigt tjocka album. Mitt terapiarbete under IVF'n.

Eftersom vi har samma problem att hitta en dörrmatta så googlade jag dörrmattor idag och fann en firma som levererar dörrmattor till företag. Vill nämligen ha en ganska så stor matta som täcker hela ingången ca 1,5 meter in. Så trist att klafsa in med skorna på parkettgolvet och på vintern är det ju hemskt med alla stenar man släpar med sig hem. Så nu ska jag beställa dörrmatta på nätet också.

Nästa sak jag letar efter nu är vit fönsterbänk/bräda. Vi har ju letat efter samma sten som vi har i övriga lägenheten och när vi väl hittade den så fick vi veta att Slite stenhuggeri kommer att bryta ny i vår dvs vi kan tidigast få den nästa sommar. Vill därför hitta en enkel vit fönsterbräda som vi kan ha tills dess. Om det blir riktigt snyggt kan jag tänka mig att strunta i stenen (fast det vet inte maken om!).

Hatar när projekt går i stå och så känns det här sen i somras. Vi båda jobbar ganska mycket och helgerna försvinner i ett nafs. Men ska nu försöka rycka tag i maken och få lite gjort. Sitter och suktar på möblerna vi vill ha också men där får jag hålla mig. Pengarna går först till IVF, sen till möbler och resor. C'est la vie!

• Lapinette

Det verkar som de enda som gör skäl för en glamourtråd är förhoppning och Margaux. Vi andra har ju soffat ned oss. Förresten det var länge sen Stålis var inne. Undrar hur det går med deras Sverigeplaner.

• Amelle

Tillbaka till civilisationen, mör som bara den. Vattenpolo var det ja :) Fredags okej, och vi kunde rida bägge passen utomhus. Men natten till igår regnade och stormade det som bara den. I och för sig ganska mysigt, men det ledde till två ridpass i ett ganska så trångt ridhus. I dag hoppades vi att det skulle ha torkat upp, men lagom till dess att vi byggt fram hela hinderparken, slitit och släpat och burit tunga grindar, hinderstöd och annat, så satte det igång att regna igen och banan blev alldeles för hård för hästarnas ben. Så det vara bara att släpa ner allt till ridhuset och bygga upp det igen...
    Pust och stön, vem behöver styrketräna när man håller på med hästar?

Det har i alla fall varit roligt att få rida så himla fina hästar, äta hemlagad småländsk husmanskost (söndagsstek, hur ofta lagar man det?) och mysa med rödvin framför öppna spisen.

Ser att tapas inte har varit någon hit för er, vilket ställe var du på Lapinette? Hoppas att det onda är ute ur systemet vid det här laget.

Wow, att lyckas slita ut balskor! Då dansas det ganska ofta och vilt, antar jag. Hur kommer det sig att du går så mycket på bal förhoppningsis?

• Gemma

förhoppningsis: Förlåt, glömde recepten! Det var lite bökigt men nu har jag rotat fram mannens Paris Match så jag har bl a lyckats översätta gazpacho-receptet. En del har jag fått gissa mig till men jag brukar gissa hyfsat bra ;) Kram, G

Till aperitif serverades mojito och

SNITTAR med chevre, fikon och spiskummin: Tunnt skuren ciabatta med en skiva chevre, gärna opastöriserad. Ovanpå detta ringlade jag honung, strödde lite hel spiskummin och skivade färska fikon. Gratinerades under grillelement.

MOJITO:
    4 cl sockerlag
    4 cl vit rom
    1/4 pressad lime (man kan ta krossad också, med skal och allt
    Krossad is
    Generöst med mynta
    Toppa med sodavatten.

Förrätt
    VATTENMELONGAZPACHO
    1/4 vattemnelon
    1/2 röd paprika
    1/2 lök
    1 litet glas tomatjuice (går bra med hel tomat också, mixat)
    2 matskedar olivolja
    2-3 vitlöksklyftor
    Salt och peppar

Skär melonen och grönsakerna i små bitar.
    Mixa alltihop, smaka av med salt och peppar.
    Ställ i kylen i minst en timme (gärna i frysen en stund!)
    Servera i snygga glas eller skålar. Garnera gärna med färsk basilika.

Huvudrätt:

TABOULÉ
    Okej, detta är mannens recept som han gör på känsla och lärde sig som tonåring. Finns med andra ord inga recept men han gör nog ungefär såhär:

Ingredienser
    250g couscous (fast bulghur är det vanliga... men vi gillar detta)
    5 pressade citroner
    olivolja
    salt
    peppar
    tabasco
    vita russin
    cocktailtomater
    Röd, gul och grön paprika
    En massa färsk mynta

Kvällen innan: Blötlägg couscous + russin i olivolja och citron. Det ska verka ganska torrt (det är hemligheten). Skär paprika i små bitar och cocktailtomaterna i kvartar. Lägg ner generöst med myntablad och smaka av med salt, peppar och några skvättar tabasco.
    Lått stå i kylen under natten.

KÖTT + LAX: Köttet var någon sorts oxytterlår som fick marineras i Santa Maria rödvinsmarinad med några skvättar rökessens i plastpåse i kyl under natten. Ugnsbakades sedan i lergryta i 1,5 h, ca 180-200 grader.
    Laxen var en färsk filé med citronpeppar och flingsalt som vi lade i ugn på hög värme tills den var genomstekt (cirka 7min).

SÅS:

En enkel sås gjorde vi också, på gräddfil, klippt gräslök och lite salt

Efterrätt:

Den här chokladtårtan gör jag typ jämt, det är en modifierad kladdkaka. Det viktiga är balansen mellan sältan och syrligheten.

KLADDKAKA DELUXE
    2 ägg
    3 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    4 msk kakao
    1 krm salt
    1,5 dl mjöl
    1 dl smält smör

Täcke:
    150 mörk choklad av god kvalitét (gärna Valrôna Guanaia)
    150 g crème fraiche

Halloncoulis
    1 pkt frysta hallon
    Vaniljsocker
    Socker

Smöra en springform och fodra med skorpmjöl. Rör ihop alla ingredienser till kakan för hand och för ner i formen. Grädda i 200 grader cirka 25-30 min.

När kakan svalnat, ta ut den och ställ på ett fat. Smält försiktigt chokladen och rör ihop med creme fraichen. Med en gummiskrapa, täck tårtan. Ställ i kylen och servera gärna kall.

Halloncoulis: Mixa tinade hallon, 2 tsk vaniljsocker och socker (smaka av, det ska inte vara för sött). Servera till tårtan.

• Gemma

Tillägg till couscousen: Man kan alltså antingen bara blötlägga couscous kvällen innan och blanda ner resten dagen därpå. Men vi tycker att det blir bäst att blanda allt direkt för grynen suger åt sig mycket vätska från tomater osv.

• Gemma

Ytterligare ett tillägg: Den där till synes ödmjuka kladdkakan brukar verkligen förvrida huvudet på folk, det blir så otroligt gott med tryffeltäcket och de syrliga hallonen till, och den pikanta lilla sältan i själva kakan... många glömmer saltet men det är ju viktigast av allt, det är saltet som gör t ex Dajm så gott ;)

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!