förhoppningsis: Förlåt, glömde recepten! Det var lite bökigt men nu har jag rotat fram mannens Paris Match så jag har bl a lyckats översätta gazpacho-receptet. En del har jag fått gissa mig till men jag brukar gissa hyfsat bra ;) Kram, G
Till aperitif serverades mojito och
SNITTAR med chevre, fikon och spiskummin: Tunnt skuren ciabatta med en skiva chevre, gärna opastöriserad. Ovanpå detta ringlade jag honung, strödde lite hel spiskummin och skivade färska fikon. Gratinerades under grillelement.
MOJITO:
4 cl sockerlag
4 cl vit rom
1/4 pressad lime (man kan ta krossad också, med skal och allt
Krossad is
Generöst med mynta
Toppa med sodavatten.
Förrätt
VATTENMELONGAZPACHO
1/4 vattemnelon
1/2 röd paprika
1/2 lök
1 litet glas tomatjuice (går bra med hel tomat också, mixat)
2 matskedar olivolja
2-3 vitlöksklyftor
Salt och peppar
Skär melonen och grönsakerna i små bitar.
Mixa alltihop, smaka av med salt och peppar.
Ställ i kylen i minst en timme (gärna i frysen en stund!)
Servera i snygga glas eller skålar. Garnera gärna med färsk basilika.
Huvudrätt:
TABOULÉ
Okej, detta är mannens recept som han gör på känsla och lärde sig som tonåring. Finns med andra ord inga recept men han gör nog ungefär såhär:
Ingredienser
250g couscous (fast bulghur är det vanliga... men vi gillar detta)
5 pressade citroner
olivolja
salt
peppar
tabasco
vita russin
cocktailtomater
Röd, gul och grön paprika
En massa färsk mynta
Kvällen innan: Blötlägg couscous + russin i olivolja och citron. Det ska verka ganska torrt (det är hemligheten). Skär paprika i små bitar och cocktailtomaterna i kvartar. Lägg ner generöst med myntablad och smaka av med salt, peppar och några skvättar tabasco.
Lått stå i kylen under natten.
KÖTT + LAX: Köttet var någon sorts oxytterlår som fick marineras i Santa Maria rödvinsmarinad med några skvättar rökessens i plastpåse i kyl under natten. Ugnsbakades sedan i lergryta i 1,5 h, ca 180-200 grader.
Laxen var en färsk filé med citronpeppar och flingsalt som vi lade i ugn på hög värme tills den var genomstekt (cirka 7min).
SÅS:
En enkel sås gjorde vi också, på gräddfil, klippt gräslök och lite salt
Efterrätt:
Den här chokladtårtan gör jag typ jämt, det är en modifierad kladdkaka. Det viktiga är balansen mellan sältan och syrligheten.
KLADDKAKA DELUXE
2 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1,5 dl mjöl
1 dl smält smör
Täcke:
150 mörk choklad av god kvalitét (gärna Valrôna Guanaia)
150 g crème fraiche
Halloncoulis
1 pkt frysta hallon
Vaniljsocker
Socker
Smöra en springform och fodra med skorpmjöl. Rör ihop alla ingredienser till kakan för hand och för ner i formen. Grädda i 200 grader cirka 25-30 min.
När kakan svalnat, ta ut den och ställ på ett fat. Smält försiktigt chokladen och rör ihop med creme fraichen. Med en gummiskrapa, täck tårtan. Ställ i kylen och servera gärna kall.
Halloncoulis: Mixa tinade hallon, 2 tsk vaniljsocker och socker (smaka av, det ska inte vara för sött). Servera till tårtan.