• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Lapinette

Ska spara ned era recept. Har redan en fil som heter BT-recept då jag fått middagstips från andra trådar. Superbra att ha när man står där och vill göra något nytt. Själv har jag levt på soppa och omelett hela veckan. Maken tycker det är supertråkigt men är samtidigt för bekväm för att ställa sig och laga mat till sig själv. Idag tänkte jag börja prova "vanlig" mat igen.

• Lapinette

Gemma - när ni var på Hainan åt ni då mest på hotellet och vad kostar maten på ett ungefär? Försöker få ett hum om vad 6 nätter där skulle gå på. Om ni undrar så gör jag alltid så här när vi åker någonstans. Lägger upp budget, kollar upp hotell och sevärdheter etc. Sen att vi ofta spräcker budgeten är en annan sak men bara så jag lägger upp all info inför maken som sedan oftast faller för mitt upplägg.

• Gemma

Hallå igen! Vi bodde tre nätter på hotellet och åt bara där. Maten var inte jättedyr, vad ska jag beräkna... 150-200 per person för förrätt + huvudrätt och om man vill ha vin är det ungefär som på svenska restauranger. Till lunch åt vi bara en sallad, gick kanske på 60 spänn eller nåt. Vi åt mest på brasseriet, sen hade vi fri tillgång till frukt (papaya och annat mumsigt), drycker och tilltugg hela dagen eftersom vi bodde i executive-delen... så vi tjänade nog in de extra pengarna.

• Gemma

Det vi gillade med hotellet var att det var så sjukt snyggt! Jaccuzzin på balkongen var perfekt att dricka vår (medhavda) champagne i. Tänk bara på att man inte får ta alkohol i handbagaget inom kina. Plus att man inte kan hyra bil för man måste ha kinesiskt körkort. Det är taxi som gäller och på Hainan prutar man på taxipriserna. Men om du bestämmer dig för att åka dit berättar jag gärna mer om du vill.

• Gemma

Vi gillade en hel massa andra grejer också med hotellet. Trevlig personal, suverän frukost, väldigt lugnt och lite folk (off season), spaet var som sagt utmärkt, fanns även ett litet gym som var OK med technogymmaskiner, vi hade superkul när vi spelade tennis, stranden var finfin och poolen läcker eftersom den gick i en lång slinga så att man kunde simma runt, under broar osv. Något som en del ev. kan störas av är att det ligger förhållandevis nära flygplatsen så att man kan höra planen. Men jag tänkte inte på det förrän mannen påpekade det.

• Izunia

Lapinette jo min vännina har åkt tillbaka till usa där hon bor. Av någon konstig anledning har hon sovit ofattbart djupt ända sedan hennes mamma dog. Något hon inte gjort på många, många år.. Hon har väl mått förhållandevis bra under omständigheterna, men mådde klart dåligt då hennes mamma hade sin födelsedag, 20 dagar efter hennes död. Sedan gick hennes farmor också bort förra veckan.. det är tufft.

Själv har jag jobbat mycket. Det har blivit ganska sena kvällar och många helger. Imorgon ska jag iväg igen och det kl 04 på morgonen!! :( Flyger visserligen första legget utan passagerare, men sen är det charter.. och det HELA helgen..
    Men jag ska ta med mig datorn så att jag har nåt att göra på hotellet!

Grymt bra av er att dela och samla recept.. Något jag nog inte skulle göra då jag inte tycker om att laga mat. Vet inte men det är nog en konstig spärr jag har. För mig är matlagning motsatsen till avslappning. Klart att jag kan tycka om det ibland när man gör middag för gäster eller så, men aldrig för bara oss två och absolut inte middag för mig on my own!

Mannen är i Prag nu och spelar och jag skulle varit där med honom. Istället har jag suttit hemma, sjuk, återhämtad och glidit på stan, mestadels tack vare inställt flyg.. trist!

Igår var jag och bowlade med min killkompis och det är alltid lika kul! Det har blivit lite av en hobby för oss nu då vi gjort det ganska mkt på sistone. Sedan spelade vi lite på automater och vann 350kr. Så kvällen blev ju genast lite roligare!

• Amelle

Åh vad alla reser. Hej Izunia! Är du pilot eller flygvärdinna kanske?
    Jag är ganska restrött för tillfället, har blivit mycket flängande senaste året, både på grund av distansförhållande, jobb och annat. Så nu har jag en hel höst utan inplanerade utlandsresor, men det är inte utan att man längtar bort nu ändå, särskilt med tanke på att den gångna svenska sommaren var som den var.

Älskar att läsa recept även om jag aldrig följer dem slaviskt. Gillar kokböcker och matprogram på tv (tur att man har bästa kanalen BBC Food) för att inspireras. Dina snittar lät fin-fina förhoppningsis, ja hela menyn för den delen. Det blir nog succé!

Gemma: skönt med lite egen tid. Jag tycker du är duktig som agerar perfekt väninna i en tvårummare samtidigt som du har gravidkrämpor.

Lapinette: Varför så tidig ballongfärd på söndagmorgonen? Är det inte mörkt då? Hoppas verkligen ni får komma upp i luften denna gång.

Hej och hå, mitt ansikte känns som en mosad tomat efter 1 ½ timmes ansiktsbehandling med portömning, AHA-syra och hela kittet. Men ren är jag i alla fall!

• förhoppningsis

Gemma
    det ska inte var något problem med att få tomatbollarna att sitta ihop, och sitter de inte ihop perfet så serveras de som tomatguckshög på brödbiten istället, inte någon som brukar tänka på det

Lapinette
    Å vad kul, då hoppas vi att det är bättre tur med väder och vind denna gång

• förhoppningsis

Måste bara dela med mig lite, läser en blogg av en svensk tjej som är gravid i Spanien...

ang vad gravida ska och inte ska äta

Jag frågade min gynekolog/doktor vad jag kunde äta och inte äta under graviditeten. Han tittade oförstående på mig så jag hasplade fram:
    -Ja, öh, alltså opastöriserade ostar får man ju inte äta. Eller jamon serrano, eller ja för den delen, ingen sådan där god plockmat.

får svaret:
    -Ja, nä, alltså, låt oss säga så här: om du är ute och går uppe i bergen och fram kommer en gammal herde och säger på knagglig katalanska ?Här, ta min ost, du får den av mig?, ja då kanske du ska tänka till två gånger, men tja, nä-e, den som säljs över disk behöver du inte vara rädd för. Och köttet skall inte vara rått.

www.aftonbladet.se/foraldrar/terrieriksson/article943449.ab

• Gemma

Izunia: Jag tycker absolut inte att det är konstigt att man inte gillar att laga mat. Tycker att det är trist med folk som är helt ointresserade av vad de stoppar i sig, men det är ju inte samma sak. Att lägga jättemycket tid, pengar och energi på något som förbrukas på en, max två timmar kan upplevas som det absolut mest meningslösa som finns. Sådär kände ialla fall jag fram till för några år sedan. Och känner fortfarande om det tar för lång tid. För vardagsmatlagning är 30 min max, för tre-fyrarätters festmiddag, max 2-3 timmar. Grejen är att jag är så himla kräsen. Vill tex alltid ha sås och den ska vara god. Och vildris och sånt. Då tar det ju onekligen mer tid. Men jag lagar alltid bara sånt jag har lust med, och det jag är sugen på. Tror att jag, mer än något annat, är bra på att få mig själv att det är roligt - dag ut och in. För i nio års tid har faktiskt maten stått på bordet i princip varje kväll, när mannen kommit hem (utan att han nånsin bett om det). Och varje dag är vi lika nöjda båda två, efteråt.

Nu är de ute och svinar, pojkarna. Fast det började inte bra... jag lagade en rätt ambitiös middag och de somnade i soffan båda två, efteråt. Jag väckte dem med kaffe klockan halv elva och sa att "nu får ni gå, för jag vill höra lite skönt skvaller i morgon, i min miserabla DVD-tillvaro." De förenklade planen en smula, det blir en bar i en fransk villa i närheten istället för att "göra" skyline-terrasserna och klubbarna längs The Bund, det tar de i morgon istället. Okej, så kompisen svidar om, i jeans och polotröja (alltså som i Fred Perry polo). Mannen försvinner in i garderoben och kommer ut i skräddarsydda byxor, vit skjorta och bästa berluti-skorna. Kompisen tittar olyckligt upp på sin 20cm längre kompis och säger: "Ojdå, det är visst finklätt som gäller på de där ställena?" Varpå min man ivrigt skakar på huvudet och intygar att nejdå, man kan ha vad som helst. Det hjälper inte ett dugg, kompisen skyndar olyckligt in på toaletten; jag lockar in mannen i vårt dressingroom och förklarar genast det här med solidaritet, vi tjejer är ju världsbäst på det (jag hör alltså till dem som då och då fortfarande ringer mina tjejkompisar innan utgång för att höra vad de ska ha på sig, så att man klär sig... varken bättre eller sämre utan ganska exakt likadant). Hur som helst... när de gick bar mannen T-tröja, men de italienska skorna behöll han på, där går av någon anledning alltid hans gräns ;)

Amelle, hur funkar det där med babysim? Det är urgulligt men måste de inte lära sig simma ändå, senare? Tycker i alla fall att det verkar vara en jättekul aktivitet att göra med sina barn.

förhoppningsis: Gillade självklart den där artikeln jättemycket :) Själv känner jag mig ständigt en smula (=tillräckligt) "bad" eftersom jag bryter mot både svenska och kinesiska tabun. Sen är det ju en annan grej med att man bor här, och det är ju att de använder gifter, färger osv som varit förbjudna i Sverige i typ femtio år. Ja, som DDT. Och man har verkligen ingen aning om vad det är i maten större delen av tiden! Antibiotika, hormoner, tungmetaller... vem vet? Så då har man liksom inga mariginaler att gambla med ostar och annat. I sverige skulle jag nog vara bra mycket mer uppstudsig än här.

Har jag visat er den skojiga kinesiska förbudslistan, dvs vad man får och inte får äta och göra när man är gravid och kines? Den får livsmedelsverket att framstå som oändligt resonabel.

Amelle: som värdinna är jag nog... halvperfekt. Jag gör å ena sidan bra ifrån mig när det gäller service av olika slag, å andra sidan tjafsar jag en del på ett allt annat än diplomatiskt sätt. I synnerhet tjafsas det när min egen man är med - plötsligt är vi inte alls så överens om "allt" som vi brukar vara. Och ändå tycker vi i grund och botten väldigt lika, alla tre.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!