• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Amelle

Vasastans Ost ligger ju precis vid oss, förresten. Jag går alltid förbi och tänker att jag ska handla på väg hem från jobbet, men så blir det aldrig av. Brukar köra Hötorgshallen eller vår lilla ICA som faktikst har helt okej ostsortiment.
    Men nu ska jag prova Vasastans, det är ju dessutom roligt att supporta lokala små butiker.

• Lapinette

Amelle - då bor vi kanske grannar? För Vasastans ost är inte långt ifrån oss men som du säger så blir det ändå aldrig av att man går dit.

Igår blev det tillslut en tur på stan. Inhandlade ett par dyra och tajta jeans och maken kom hem med en snygg slips. Sen blev det ytterligare några presenter ned till Frankrike och en stor påse med kantareller från Hötorget. Kantarellerna stekte jag i smör och charlottenlök, i med lite grädde, krydda med vit- och svartpeppar och lite citron och så på en toast. Sen blev det kyckling på spenat (hade så mycket över från fredagen) och med en sås av blåmöggel och grädde. Till det råris och en sallad.

Innan middagen invigde vi vårt badkar. Superhärligt med dimmern på lägsta nivå och tända ljus. Jag var så frusen så det blev ångande varmt vatten ... som maken klarade av i 10 minuter. Sen frös jag inget mer på hela kvällen. Förresten, försökte råda bot på kylan redan när vi kom hem från stan med en stor kopp roboiste och en blåbärsmuffin men den värmen hjälpte bara i 30 minuter.

• Amelle

Låter som att vi kan vara grannar, Lapinette! Vi bor i Birkastan, inte långt från Karlbergs station.
    Oj vilken smaskig middag, helt rätt att passa på och frossa i kantareller som vi är så bortskämda med i Sverige. Jag var hemma hos en kompis och åt gott, hon är gravid och vi andra var ganska bakis, så det blev en lugn men väldigt trevlig tillställning.

Ligger fortfarande i sängen och nu kommer mamma och plockar upp mig när som helst. Ska ut på nåt museum, prommis och sen lunch.

• Lapinette

Låter mysigt med museum med mamma. Själva sitter vi här och går igenom alla kvitton och funderar på vart vi har spenderat pengarna *kliar mig i huvudet*. Mestadels har de gått åt till restaurangbesök. Supriced?!! Not at all. Ja, ja, vi gottar oss i sånt nu medan vi kan.

Amelle - vi bor bakom själva Ostbutiken dvs en paralellgata till St Eriksgatan mot Hagaparken. Flyttade in här i november så vi är ännu ganska så nya i kvarteren men stormtrivs verkligen. Jag var annars lite skeptisk till att flytta in till stan. Ville ha hus.

• Gemma

Hej Lapinette, Margaux, Stålis, förhoppningsis, Izunia, Amelle och... alla som jag glömt att nämna. Sitter och tittar ut på en blå himmel med höga moln, plataner som viftar vilt i vinden, lyssnar på P3:s nattradio för det är ju vad jag får in nu när klockan är närmare nio, kinesisk tid.
    Helgen var lugn och fin, lunchade ute varje dag och åt middag under stjärnorna på favvo-thairestaurangen (helt suverän!), längtade till Thailand men det känns tyvärr lite kritiskt med tanke på att resetiden kommer att bli närmare tio timmar i vardera riktning. Och poängen med att jag INTE skulle åka till Europa var just att skona den stackars kroppen från att behöva sitta ner så länge.

Mannen och jag softade, klappade på bebisen som omväxlande krafsat, sparkat och hickat så fort jag lagt mig ner, och med en hel hög nya DVD plus nya Entourage-boxen har man ju haft gott om tillfällen! Vi har också tränat och promenerat, kikat runt på saker som vi ska shoppa (DV-kamera för mannen, mer bebiskläder för mig) och Skype-pratat med våra familjer i Europa. Igårkväll lagade vi en stooor ratatuille som vi åt med matvete och stora, fina australiensiska oxköttkorvar, sen skrapade vi ur resterna av den enastående tyska "Landliebe"-yoghurtglassen. Mannen och jag är tokiga i yoghurtglass, under förutsättning att den är riktigt syrlig och pirrig. Vi är också eniga om att tyskarna är överlägsna när det gäller mejeriprodukter, ingen konkurrens. Likadant när det gäller bröd. Tack och lov finns gott om tyska bagerier i stan, jag köper stora, varma limpor fulla med linfrö, rågkross och solrosfrön - mums!

Lapinette, din helg lät som vanligt hur mysig och lockande som helst. Och mumsig.

Amelle: Jag gjorde i princip bara roliga jobb under mina tio journalistår, fast det var slitigt att ständigt resa och jaga udda vinklar, citat och utseenden. Sämre gick det när jag försökte skriva "vanliga" nyhets- och kriminalreportage, var helt enkelt inte bra på det. Plus att jag tyckte att det var urtråkigt. Därför sadlade jag om till reklambranchen, dels för att få lite struktur, dels för att tjäna lite pengar för omväxlings skull :) Så nu är jag copywriter (jobbar fn. på engelska) och det funkar finfint! Fast utan tvååriga heltidsutbildningen hade jag aldrig klarat övergången, det finns inte ett spår av likhet mellan kreatörs- och journalistjobbet. Vilken typ av reportage skriver du? Jag kommer eventuellt göra en design- och modespecial "for old times sake" när min fotografväninna / gamla vapendragare kommer hit och hälsar på, i övrigt tackar jag nej till alla förfrågningar om att skriva böcker / reportage / whatever, känns viktigt att fokusera på min nya karriär och försöka finna den intressant (fast det är onekligen svårare än med journalistiken).

Kram, G

• Gemma

Glömde... hann även med en fotmassage (och pedikyr för mannen) i lördags, samt en finfin klippning + ljuvlig skalpmassage på Tony & Guy (och oljemassage för mannen) igår. Så nu känner man sig hyfsat avslappnad, trots alla stundande plikter.

• Gemma

Amelle: Du kanske skulle uppskatta the London Eye? Då får du både det största och stadigaste pariserhjulet i världen!

• förhoppningsis

Hoppas att alla har haft en trevlig helg!
    Jag har haft det galet stressigt sen jag gick från jobbet i fredags. Rusade hem och bakade västerbottenspaj, iväg på mini kräftskiva. PÅ lördagen var det upp tidigt och måla om sovrummet och sen kasta mig genom duchen och rusa på examensfest. PÅ söndag var det jobb igen och sen plockade jag litervis med björnbär så nu ska jag koka sylt och göra sorbé. På kvällen blev det träning och sen var jag helt slut.
    Sov till 9 imorse och det behövde jag verkligen!

Amelle
    London Eye borde du prova, tom min mycket höjdrädda man uppskattade det efter ett tag!

• Amelle

Så London Eye är värt besväret alltså? De gånger jag promenerat förbi (senast i somras) har köerna varit helt bisarra, alternativt vädret varit typiskt londonskt så att man tappar all lust att stå ens i den kortaste kö. Åh, London. I like.

• Amelle

Gemma, jag skriver lite blandat, men mest utrikespolitik, och rena nyhetsjobb. Och så en del intervjuer, ibland lite kultur. Skulle gärna göra lite annat också så småningom. Jag halkade in mest av en slump och känner inte bergsäkert att det är det här jag kommer göra resten av livet. Är öppen för att prova en del andra grejer som ligger utanför journalistiken.

Tvekade du aldrig att sätta dig i pluggbänken igen?
    Skön lyx att kunna tacka nej till jobb! Hur upplever du att det gått att frilansa från Kina? Jag har ju lite funderingar på vad jag ska ägna mig åt när vi (förmodligen) flyttar.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!