Hej Lapinette, Margaux, Stålis, förhoppningsis, Izunia, Amelle och... alla som jag glömt att nämna. Sitter och tittar ut på en blå himmel med höga moln, plataner som viftar vilt i vinden, lyssnar på P3:s nattradio för det är ju vad jag får in nu när klockan är närmare nio, kinesisk tid.
Helgen var lugn och fin, lunchade ute varje dag och åt middag under stjärnorna på favvo-thairestaurangen (helt suverän!), längtade till Thailand men det känns tyvärr lite kritiskt med tanke på att resetiden kommer att bli närmare tio timmar i vardera riktning. Och poängen med att jag INTE skulle åka till Europa var just att skona den stackars kroppen från att behöva sitta ner så länge.
Mannen och jag softade, klappade på bebisen som omväxlande krafsat, sparkat och hickat så fort jag lagt mig ner, och med en hel hög nya DVD plus nya Entourage-boxen har man ju haft gott om tillfällen! Vi har också tränat och promenerat, kikat runt på saker som vi ska shoppa (DV-kamera för mannen, mer bebiskläder för mig) och Skype-pratat med våra familjer i Europa. Igårkväll lagade vi en stooor ratatuille som vi åt med matvete och stora, fina australiensiska oxköttkorvar, sen skrapade vi ur resterna av den enastående tyska "Landliebe"-yoghurtglassen. Mannen och jag är tokiga i yoghurtglass, under förutsättning att den är riktigt syrlig och pirrig. Vi är också eniga om att tyskarna är överlägsna när det gäller mejeriprodukter, ingen konkurrens. Likadant när det gäller bröd. Tack och lov finns gott om tyska bagerier i stan, jag köper stora, varma limpor fulla med linfrö, rågkross och solrosfrön - mums!
Lapinette, din helg lät som vanligt hur mysig och lockande som helst. Och mumsig.
Amelle: Jag gjorde i princip bara roliga jobb under mina tio journalistår, fast det var slitigt att ständigt resa och jaga udda vinklar, citat och utseenden. Sämre gick det när jag försökte skriva "vanliga" nyhets- och kriminalreportage, var helt enkelt inte bra på det. Plus att jag tyckte att det var urtråkigt. Därför sadlade jag om till reklambranchen, dels för att få lite struktur, dels för att tjäna lite pengar för omväxlings skull :) Så nu är jag copywriter (jobbar fn. på engelska) och det funkar finfint! Fast utan tvååriga heltidsutbildningen hade jag aldrig klarat övergången, det finns inte ett spår av likhet mellan kreatörs- och journalistjobbet. Vilken typ av reportage skriver du? Jag kommer eventuellt göra en design- och modespecial "for old times sake" när min fotografväninna / gamla vapendragare kommer hit och hälsar på, i övrigt tackar jag nej till alla förfrågningar om att skriva böcker / reportage / whatever, känns viktigt att fokusera på min nya karriär och försöka finna den intressant (fast det är onekligen svårare än med journalistiken).
Kram, G