• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Margaux1

Aha här kan en sommelier rycka in och klara ut begreppen!!

All té kommer från samma buske, sedan finns det olika typer- och innehåller därför téin.

Svart té, fermenterat grönt té.

grönt té- som det låter, torkade blad.

vitt té, de spädaste skotten på plantan, som inte har hunnit få så mkt färg än.

Rött té, eg inte té alls, kommer från Rooibush plantan som växer bla i sydafrika. Små barrliknande blad. Innehåller ingen koffein eller téin.

• Lapinette

Margaux - då var det som jag trodde att rött te är den som innehåller minst tein bara för att det är ju egentligen inte något te.

Fredag och vi har bokat spinningpass ikväll, jag och maken, men jag är så satans trött och börjar nu få en smygande huvudvärk. Säg inte att jag håller på och blir sjuk?!! Ska känna efter i någon timma till innan jag tar beslut, träning or not träning, that the question.

• förhoppningsis

Att det röda kom från en buske viste jag ju, så det är ju väldigt logiskt att det inte är något tein i det så klart. Vad heter det teet som mest ser ut som torkat kobajs då? En klump där man bryter av en bit lixom

Ikväll ska vi äta lite kräftor och hålla oss ifrån snapsen så vi kan måla imorgon

• Lapinette

förhoppning - har inte druckit "kobajs" .

• förhoppningsis

Det är nån sorts växt som lever i öknen, köpte det i Egypten

• Amelle

Kobajste har jag inte druckit, däremot coca-te från Bolivia. Det var min andra chef som bjöd på det, innan nån kom på att det kanske inte var så smart, hehe.

• Margaux1

DEt där med vad som är te och inte blir lite samma sak som vin... att man kan göra vin på annat än druvor, men då måste man nämna vad det är gjort av. Riktigt te kommer från en planta som heter Camilla Sensei eller liknande. Coca te... jag säger då det!! Och kobajste har jag heller aldrig druckit!

• Margaux1

Krya på dig Lapinette! Jag själv ska ta det lungt och lyssnar på Bo Kaspers och dricker japansk grönt te med poppat ris. Jättegott och blir mindre bittert än vanligt grönt......

• Lapinette

Margaux - var på träningen och sen hem för att göra lax i ugn på en bädd av färsk spenat och toppad med grädde och parmesan. Sen blev det en repris på tisdagen - osten som blev över. Sprang även förbi ostaffären och köpte mer rabarber med äkta vanilj kompott. Så gott till gruyeren.

• Gemma

Hej vänner! Själv dricker jag cappuccino för det är morgon och hör till. Och jag är definitivt en kaffe-älskare! När jag journalistade, mot slutet, skrev jag många och långa reportage om mat. Bland annat gjorde jag en del besynnerliga tester, t ex kaffe- choklad och pannacottaspecial, där jag utsatte mig för 12 dubbla espresso om dagen i syfte att hitta den absolut bästa i Malmö-Lund (på den tiden var det alltid baristor från Malmö-Lund som vann finalen i Barista cup, på senare år har norrmännen tydligen varit urstarka!).

Sitter just nu och skriver näringsfysiologi-sidan som jag jobbat med i åratal, denna månad kan man bland annat läsa att grönt té, som ju innehåller en massa antioxidanter, lindrar komplikationer i samband med diabetes (det är alltå bara ordentligt vetenskapligt klarlagda fakta som får vara med på hemsidan), dessutom figurerar grönt té i en massa andra sammanhang pga de hälsobringande effekterna. Själv blir jag alltid lite uttorkad av grönt te, men i synnerhet av roibos! Håller mig till Twinings Earl Grey och Friggs pepparmintsté (som inte är té). Och igår gjorde mannen "te" på bara färsk mynta.

Här i Kina får man f.ö. gott om möjligheter att dricka te. Kina är helt enkelt ett utpräglat té-land. Det är främst jasminté som dricks, och det innehåller inga teblad, bara blomman. ALLA, från taxichaufförer till lärare till trafikvakter vid övergångsställena, har en termos med té bredvid sig. Trafikvakterna har oftast hängt upp dem på trafikljusstolparna för att de ska finnas nära till hands. Och när vi är ute och reser rullar blågröna teplantor nerför bergssluttningarna. Det är väldigt vackert att promenera bland de glänsande bladen.

Att besöka ett kinesiskt téhus är lite som att gå till en bar därhemma. Man träffas efter jobbet och dricker té, antingen berömda och svindyra sorter som wulung eller longjin eller pu er, plockade på ett visst berg vid en viss tidpunkt, eller fruktteer som bara innehåller frukt och socker, eller jasminté... menyerna brukar ha många sidor!

Om man beställer ett dyrt té häller de upp det enligt konstens alla regler, det blir lite show då.

Men som sagt, jag är kaffekännare (i viss utsträckning i alla fall), så upplevelsen är inte alls i paritet med när vi var i norra italien och testade espresso från de små familjerosterierna som låg i var och varannan villa.

Vad ska ni göra i helgen? Jag ska... inte så mycket. Återkommer sen när jag vet. Kram, G

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!