• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • förhoppningsis

Ser att lapinette hunnit före när det gäller vinet, kom på det när jag såg folk sitta i solen på en uteservering och dricka vin på lunchen.

Men ja, allt importerat vin är jättejätte dyrt! Vad det gäller deras eget vin så tänk inte ens tanken på att försöka dricka det... det är gjort på rötter (tror jag) och fullkomligt odrickbart, även för mig som student och då har jag ändå provat det mesta av hemska hemmakokvarianter av vin - tyvärr...
    Samma sak med deras sprit, Thaiwiskey är ju som du säkert redan har hört ett begrepp för sprit med dålig kvalitet och smak och det är sant. Även där är det importerade riktigt dyrt!
    Nåja det drabbar ju inte riktigt dig som gravid men din man, men ölen är bra och billig. Dricker man tex vodkadrinkar kan man få dem för olika priser, beroende på vilken vodka de använder.

Man kan överlag säga att importerat är lika dyrt som i Sverige. Kollade tex på lakan i egyptisk bomull mm

VAd det gäller restauranger så är det som vanligt bra mat där thailändarna äter själva, detta gäller även små restauranger som består av en pressening uppspänd mellan 2 andra hus och med 3 bord och en tant som lagar maten. Där kan man få en riktigt god padthai för 5-6 kr. Vi åt lunch varje dag på sånna ställen utan att bli det minsta magsjuka, och jag har ändå en extremt känslig mage.

Många gånger när de lagar rätter så har de i miniräkor från burk istället för de stora goda som man vill ha, så fråga innan ni beställer något med räkor, om det inte är en finare restaurang för de använder bara stora.

Phiphi är en väldigt mysig ö men den är så turistig att de enda thailändarna som bor där är de som jobbar där tex lagar mat eller säljer snäckhalsband, eller jobbar på hotellen. Efter tsunamin så är det mindre bebyggelse där än innan, mycket försvann... men fortfarande bara barer och hotell överallt. och affärer där de säljer lampor med drakar på, pärlhaslband mm.

• förhoppningsis

Hotellen på phiphi finns i de flesta prisklasser utom lyx, vi bodde på resorten som ligger ovanför phiphi stad, dvs en bit upp på berget, värt att gå den biten extra för att komma bort från klubbarna, kickboxningen mm. Dessutom underbar utsikt med panorama fönster ut över "stan" havet och solnedgången.
    Bra att veta om phiphi är att det är litet, än är långsmal med ett berg i ena delen på stadsdelen är ön så smal att man ser tvärt över den, ca 100 meter bred...
    Dykningen är fantastisk där!! Så även snorklingen för reven är så grunda, åker ni dit så åk ut med en av de små båtarna så kör de er till reven, vikarna, stränderna där det är tomt på folk, sen ligger de och sover i båten när ni badar och solar, när ni tröttnat och vill vidare eller hem så är det bara att säga till. Absolut inte dyrt!
    De kommer finnas utflykter och många kommer vilja köra er till Beach-stranden, dvs där filmen spelades in. Vist den är fin men man är inte ensam där... det går turresor dit från massa ställen så båtarna kommer och går hela tiden. Vi åkte dit och badade nån timme för att ha gjort det, sen åkte vi vidare. Vissa dagar är det dock mindre folk där och det är en väldigt skyddad vik så det är värt att kolla...

• förhoppningsis

oj, känner att jag dränker er i thailandstext *sorry*
    så mycket roligare än att göra det jag borde

• Margaux1

Vilket härligt tema det blev idag då....

• Lapinette

Håller med! Har varit inne själv och tittat på resor till Thailand. Känner ett behov av semester...och vi har ingen längre resa inbokad under hösten/vintern pga allt annat som dessvärre måste ske. MEN...vi kanske kan klämma in något trevligt någonstans. Blev otroligt sugen!

• Margaux1

Jag har varit i Thailand ett par gånger, Malaysia bara en gång.
    Sist jag var där avslutade jag med 3 veckor på Koh Lanta så jag måste kanske säga att det är en av mina favoriter. Har medvetet styrt undan de största turistställena så dom vet jag inget om.
    Lanta har ljus gul sand men underbara stränder.... Bra mat och schyssta häng ställen. Jag har alltid rest budget i Thailand så jag kan inte ge några råd om hotell.
    Phi Phi är fantastiskt och här hittar du ju den vita sanden som krävdes! Öarna är inte långt ifrån varandra så ni kan ju besöka båda! Fab. dykning på båda ställena... Vet inte hur ön ser ut efter tsunamin dock...

Koh Tao hängde jag på en stund också, ligger inte långt från Bangkok i nordöst. Den ön gillade jag ocså skarpt även om dykningen där var något sämre.

Jag gillar faktiskt inte alls Bangkok men Kuala Lumpur går inte av för hackor! Jag tyckte förstnämda var stökig, smutsig och väldans hetsig, men det beror kanske också på var man bor budgetmässigt! Finns ju många sevärdigheter runt om.

• Margaux1

Kog Chang skulle det stå däruppe, istället för Koh Tao.

Koh Tao, är också fint men mer turister och en väldans aktivitet i dykvattnet. Alla skjöldpaddor har av förståliga orsaker flyttat...

• Margaux1

Hehe.. angående drickavaror i thailand så är det nog bara öl som gäller. Om man inte bor på ett väldans flott ställe vill säga. För ingen gillar väl vin som legat coh kokt till sig i 40 grader för att sedan säljas till vettlösa priser.
    Singha är en god öl, Chang är också bra men i den är det "hemliga" ingredienser, som kan göra kvällen extra rolig....
    DEt står heller inte alkohol % på den så här kan man göra en kupp!

Mitt klassiska thailandsrecept var annars öl blandat med en och annan "bucket" dvs väldans stor drink med lokal "fulsprit" och många sugrör. Kvällen kan inte gå fel då...
    Not for you Gemma...

Ska ni bo på 4-5* skalan finns det absolut Moet att smygskåla med!

• Margaux1

Jag fortsätter min monolog...

förhoppningsis,
    ang. kolhydrater eller inte så är den egentliga anledningen:
    kroppen behöver kolisar för att kunna ta upp fett, utesluter du alla kolhydrater sätter du kroppen i ketos och kroppen måste ta av existerande fettdepåer. Därför går du ner i vikt väldigt fort. Det förklarar också varför man kan (Atkins) äta ägg och bacon, toppat med entrecote med ost och ändå gå ner... men detta är alltså inte den sunda approachen!

väljer du att behålla vissa kolhydrater kommer viknedgången ta längre tid! Helt enkelt!

Jag som är lång och smal i grunden har aldrig kunnat fullfölja denna SB diet eftersom jag inte har tillräckligt att tappa, men oftast räcker det att lära sig knepen och sedan växla lite mellan de olika stegen. Jag tappade 4 cm på magen första gången jag provade fas 1 och det på en vecka, då gick jag rätt till fas 3. jag är 1.8m och väger runt 60 kg i matchvikt, tunn benstomme.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!