Ser att lapinette hunnit före när det gäller vinet, kom på det när jag såg folk sitta i solen på en uteservering och dricka vin på lunchen.
Men ja, allt importerat vin är jättejätte dyrt! Vad det gäller deras eget vin så tänk inte ens tanken på att försöka dricka det... det är gjort på rötter (tror jag) och fullkomligt odrickbart, även för mig som student och då har jag ändå provat det mesta av hemska hemmakokvarianter av vin - tyvärr...
Samma sak med deras sprit, Thaiwiskey är ju som du säkert redan har hört ett begrepp för sprit med dålig kvalitet och smak och det är sant. Även där är det importerade riktigt dyrt!
Nåja det drabbar ju inte riktigt dig som gravid men din man, men ölen är bra och billig. Dricker man tex vodkadrinkar kan man få dem för olika priser, beroende på vilken vodka de använder.
Man kan överlag säga att importerat är lika dyrt som i Sverige. Kollade tex på lakan i egyptisk bomull mm
VAd det gäller restauranger så är det som vanligt bra mat där thailändarna äter själva, detta gäller även små restauranger som består av en pressening uppspänd mellan 2 andra hus och med 3 bord och en tant som lagar maten. Där kan man få en riktigt god padthai för 5-6 kr. Vi åt lunch varje dag på sånna ställen utan att bli det minsta magsjuka, och jag har ändå en extremt känslig mage.
Många gånger när de lagar rätter så har de i miniräkor från burk istället för de stora goda som man vill ha, så fråga innan ni beställer något med räkor, om det inte är en finare restaurang för de använder bara stora.
Phiphi är en väldigt mysig ö men den är så turistig att de enda thailändarna som bor där är de som jobbar där tex lagar mat eller säljer snäckhalsband, eller jobbar på hotellen. Efter tsunamin så är det mindre bebyggelse där än innan, mycket försvann... men fortfarande bara barer och hotell överallt. och affärer där de säljer lampor med drakar på, pärlhaslband mm.