• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Lapinette

Margaux - ja det är ju en fördel om ni även kan gå ned i Toscana utan någon olycka.

Jag förpassade mina väninnor ut i vardagsrummet där vi har matsalsbordet. Dock så ligger köket precis vägg i vägg med en passande dörr precis vid matsalsdelen så jag blev ju inte helt utanför när jag stod och pysslade i köket. Och tyvärr har jag inga kockande vänner! Det skulle vara gudomligt!

• Margaux1

Amelle, vilket kul jobb du verkar ha. Jag skulle också vilja vara bra på att uttrycka mig i text. Det är ju en väg många vinkännare vandrar så småningom.

Musslor är värdens enklaste att laga. Skrubbningen är som Lapinette säger enda minuset.
    Sen är det bara att fräsa lök, vitlök och lite chili i en djup gryta. I med musslor och lite vin och på med locket. Ett par minuter senare brukar jag fiska upp musslorna för att koka ihop spadet, späda med grädde och ha i persilja. I med rackarna igen och servera!!
    Jättegott med lite saffran i också....

• Margaux1

Lapinette, till Toscana är det ett större plan som flyger, detta är ett litet inrikes propellerplan. Samma modell som förolyckades i Aalborg härom dagen! Otäckt!

• förhoppningsis

Lapinette
    Kul att middagen blev lyckad
    det blev vår också, fast mannen hade glömt att berätta att det bara var hans bror som kom så nu har jag varmrökt lax så det räcker för middag ikväll igen...
    Hemma hos oss är det samma fördelning med skorna, han har ca 6 par och det är inkl gympaskor. När hans jobbskor försvann efter hans svensexa blev det jobbigt för han hade inga andra svarta jobbskor så han fick ta sina vinterskor istället. Han var rätt lättad när de kom tillbaka igen. Men nu verkar han ha förstått poängen med att ha fler par.

Margaux
    Förstår din kärlek till stora kök, har ett ganska stort nu men det är fånigt planerat, massa golvyta men stor franskbalkong gör att det inte går att ha ett bord där ändå. MEn nog får vi plats rätt många när det ska lagas mat.
    Med tanke på senaste dagarnas händelser så skulle jag nog vara glad att jag inte behöver åka ett sånt, även om det är jobbigt att boka om resan, kan ju vara värt det så man slipper oroa sig så mycket innan.

Gemma
    Fördelen med nätshopping är ju att man kan lämna tillbaka det som inte känns rätt när det kommer. Och strl till barn är inte så noga, de växer ju i det ganska fort. Värre om man köper för små saker då. Min kompis fick en baby på 4.8 kg inte många babykläder som passade där inte, dessutom hade han stora fötter så alla sparkbyxor med fötter var bara att ge bort eller sy om.
    Simma låter så skönt, älskar att göra det men det blir inte av, förstår inte varför!

• Gemma

Hej på er! Tillbaka från träning, långlunch hos franska väninnan (hon hade gjort sallad med gratinerad St. Maure de touraine, världens godaste chevre!), provencalska gratinerade grönsaker som såg ut som ett stilleben och så chokladfondue till efterrätt. Andra väninnan hade med sig sin numera 4 månader gamla dotter och jag var livrädd som vanligt och vågade knappt peta... och det var ömsesidigt för så fort jag så mycket som tittade på henne började hon gallskrika. typ. Iiih, tjejer, hur ska detta gå?
    Gick en sväng på H&M på hemvägen och smygkollade på lite mikroskopiska bodys och strumpor, de har ett OK utbud men lite mer måste jag nog ändå beställa, om den ska matcha mor och far modemässigt ;)
    Har också bestämt mig för att inte åka till Sverige i november, trots allt. Tydligen har jag haft fel för mig, man kan köpa både bilbarnstol och det mesta annat här, fast dyrare än hemma pga importskatten (om man vill ha de bra, dvs säkra, märkena alltså). Känns sorgligt att jag nog inte ska få se Europa på nästan ett år. Helt normalt för andra expats men jag har ju unnat mig att åka 4 ggr per år och blivit ganska beroende av det. Samtidigt är jag lite lättad, känns trots allt en smula tröttsamt att resa så långt, ihopklämd i ett säte när kroppen blivit så klotrund. Mamma och pappa är också ledsna men lättade och har lovat att hjälpa till och hämta ut tusen paket på posten (beställer det mesta via nätet, typ andingslarmn och bärsjalar), hämta vagnen när de kommer, shoppa hela apoteket-listan och sen packa och skicka alltihop via Schenker. Smidigt som tusan. Lite besvikna är de för att de inte får betala vagnen och det mesta annat men den här gången vill vi vara vuxna, på riktigt.

Skrubba musslor - uhm, har jag missat nåt? Brukar bara hiva i dem, funkar fint! Eller är min kropp full av gifter nu, som jag inte känner till? Please, enlighten me!

Usch, förhoppningsis, en jättebebis, - skräms inte så. Såklart jag ska få en liten, söt och behändig (men vild) bebis som kan ha de minsta, sötaste kläderna åtminstone ett litet tag. Får försöka att inte svulla de sista månaderna helt enkelt.

Amelle, har du också en fransk make? Känner inga svenska män som är så skointresserade som våra! Däremot otaliga fransoser.

Lapinette: Det finns Crockett & Jones-skor i Stockholm. De är kanske inga dyra rolls royceskor men de är definitivt klassiska och håller fin kvalitet. I alla fall enligt min man. kul med frankrike! Vart ska ni åka?

• Amelle

Nej min blivande man är helsvensk. Skointresset kommer nog från hans mamma, ha ha ha! Hon har sjuuukt många skor.

• Amelle

Åh, alla verkar ha stora kök. Är det något jag saknar så är det verkligen det. Hos oss får man med lite god vilja plats fyra personer vid köksbordet. Men då är det inte särskilt bekvämt.

Härligt med Frankrike Lapinette! Är dina släktingar likadana som mina, dvs. bara proppar i en mat hela tiden så att man känner sig som en tvångsmatad gås på väg till slakt?

Förresten så tycker jag att det låter sunt att inte långflyga som höggravid. Kommer bebisen få kinespass? Har vänner som bodde i Venezuela men som kvickt flyttade därifrån när hon blev på tjocken. Chavez har ju deklarerat att alla barn som föds där tillhör staten till 90 procent och därmed får venezuelanskt medborgarskap.

• Lapinette

Gemma - så skoj och intressant är inte Frankrikeresan. Den består i att hälsa på svärmor i 3 dagar. Det som gör den här gången lite extra rolig är att min mamma + gubbe ska följa med. De pratar inte ett ord franska och svärmor inte ett ord engelska men på något sätt så tycker de ändå om varandra.

Du verkar ju ha överlevt trots musslorna men man ska ju kontroller att de är färska, knacka på dem som är öppna och sen så tar åtminstone jag och sköljer av dem, skrubbar dem och tar bort "skägget" under rinnande vatten.

• Gemma

Lapinette: Oj, vad spännande med din mammas medföljande! Min mamma satte raskt igång med en fransk konversationskurs när jag träffade min man och stora delar av den svenska familjen har graviterat ditåt, min kära brorsdotter bor just nu i Lyon, det har köpts lägenhet i Nice och så vidare. Men så är ju också språkintresset stort i min familj, alla kan minst fyra språk, mamma har rekordet med nio stycken. Så här väntar vi mer på en ursäkt för att få lära oss ännu ett språk. Men mannens familj är heeelt hopplös, i synnerhet som det krupit fram att hans mamma visst kan lite engelska och att systern till och med pluggat det på universitet, det plus tyska! Sånt gör mig rent ut sagt förbannad, när folk av ren mesighet skiter i att prata ett språk som de faktiskt kan. Nåja, gillar varann gör ju alla ändå och det är ju huvudsaken.

Jag kollade att musslorna levde, innan jag avrättade dem, men det var också allt. Ikväll blir det grillad, norsk lax, det är jättelätt att få tag på här och riktigt billigt! Känns så fint att för en gångs skull veta var fisken kommer ifrån, och att det är en ren plats.

Amelle: Tihi, här gör ju kinesiska staten allt för att INTE få fler medborgare, det är i princip omöjligt skulle jag tro. Inte för att någon av oss har någon större lust att döma vårt barn till ett liv i en diktaturstat. Den lär få dubbelt medborgerskap, franskt / svenskt, har mannen bestämt.

• Lapinette

Amelle - absolut! När vi är nere och hälsar på makens släkt så gör vi inget annat än äter och dricker. Förra gången vi var nere sa vi att vi kommer att åka incognito i framtiden för att vi inte orkar med alla dessa luncher och middagar.

Gemma - gällande språk så kan min mamma en del spanska, engelska och väldigt lite tyska medan svärmor då pratar flytande italienska och franska och även hon lite, lite tyska m a o helt olika språk. Mamma känner nog inte för att börja studera franska så här vid 72 års ålder men däremot har svärmor (inför vårt bröllop) börjat läsa lite engelska. Hon kunde verkligen inte ett ord innan.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!