• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • förhoppningsis

Perfekt att slippa välja!

Gemma måste säga att du verkar ha en underbart förstående man, tyvärr är inte min lika förstående så jag tillhör den skaran som shoppar och inte berättar, hävdar sedan att jag haft tröjan/klänningen/skorna i eeeevighet...
    jag vet att det är lite fel men ändå. Läste att kvinnor i Sverige shoppar för åtskilliga millioner och sedan gömmer det i garderoberna så uppenbarligen är jag inte ensam.

Ikväll blir det spontanmiddag, mannen ringde och sa att han råkat bjuda sin bror och dennes sambo på middag och undrade om jag kunde laga något, han verkade helt ha förträngt att jag jobbar idag, så nu får jag slänga ihop en middag på snabbast enkla sätt på ingen tid alls... vad tror ni om
    kronärtskocka med smör, flingsalt och citron
    varmröktlax med romsås och kokt potatis
    och äppelpaj med vaniljsås/glass till efterrätt (har en i frysen som jag bakade för nån vecka sen för att det är "bra att ha hemma")

• Gemma

förhoppningsis: Jag tror - mums! Låter underbart sensommaraktigt.

När det gäller shopping så dolde jag också shoppandet för mannen och alla andra fram tills vi fick gemensam ekonomi, nu är jag mycket mer försiktig eftersom vi är två. Och han är mycket mer tolerant än jag hade förväntat mig, rentav uppuntrande. Det var lite jobbigt första gången när jag erkände för honom att jag var skyldig 40.000 - till mig själv bland annat (från ett konto som skulle betala av en skatt). Men sen gjorde vi några fina vinster på lägenheter så tack och lov löste det där sig.

Kontentan av att mannen och jag kör gemensam ekonomi (jag har till och med hans kreditkort!) är att jag spenderar mycket mindre nu och tänker igenom varje köp mer. vi har bägge haft rätt svårt för att njuta av våra köp, i synnerhet jag har lagt ut enorma summor på främst kläder och sen haft grym ångest efteråt. Nu har vi bestämt oss för att spendera och njuta, i den mån vi har råd. Men fortfarande kan jag känna att jag skulle må bättre av att inte bli så fixerad vid objekt... och han är exakt som jag, vilket hjälper. Vi diskuterar ofta varandras köp och ifrågasätter dem för varandras räkning. Eller eggar på varann (oftast det senare).

• Margaux1

Hej tjejer!

Då... var det en liten paus för att hänga på BT. Jag sitter på jobbet och har just slängt i mig sushi take-away från min favvo kund/rest. Alex. Alltid lika gott och det måste ju vara lova att skämma bort sig lite när man sitter ensam på kontoret!

Allt går i 130 knyck runt mig just nu och det är både stimulerande och vansinnigt slitsamt. Igår jobbade jag till 11.. idag hoppas jag på 9, fast till gengäld var jag hos frisören i morse och fick en ny, fab frisyr och honungsblont hår...

Min helg var som fölger:

Fredag, avslutade eftermiddagen med vinkurs på en exklusiv country club utanför Oslo. Enkel sak men som naturligtvis drog ut på tiden.... Skyndade som en skollad råtta in till centrum igen och årets champagneprovning(ialla fall för mig...). Vi hade en vertikalsmakning med Krug(kungen av Champagne), deras enkelvinmarks Clos du Mesnil (ännu mera kung..). Det var 6 årgångar från 80-talet fram till 96 som släpptes nu (kostar 3600NOK/fl för att ge er en idé).
    Underbart, underbart, underbart! Efteråt blev det enkel middag med mera vin och sedan drog vi oss tillbaks i den privata klubben, smakningen hade varit med lite Cristal 99 (Tänk P.Diddy på nattklubb..) och några andra goda viner. Belv lagom sent och lagom fullt!
    Lördag, låååång och skän morgon med träning och obligatosiskt helgstädande. Hade middag för några väninnor med riktigt lyckade kombinationer av mat och vin. Vi hade pilgrimsmusslor med blomkålspuré tillsmakt med tryffel. Till den Grand Dame 96. Helstekt entrecotekam från en ras som heter Simmentaler (låter som en ost, ja vet) med hasselnötsrullade Rattepotatisar och kantarellstuvning. Till den serverade jag en Priorat (N/Ö SP) vin som efter ett par vrånga timmar i karaffeln blev jättebra...
    Sedan ostfat eftersom vi alla ÄÄLLSKAAAAR ost, och ingen av oss är fransk...
    Det blev också en lagom sen kväll med gott sällskap...
    Söndagen var det brunch på en restaurang på Aker Brygge med några vänner. Min m2b är relativt motsträvig till att gå dit men nu när hösten kommit och turisterna minskat är det otroligt vackert! DEt var en hel massa god mat och räddade även eftermiddagen när jag inte orkade laga något! Efter träning på eftermiddagen blev det helt enkelt té och macka!

• Margaux1

Gemma, i vår familj är det mannen som gömmer saker i garderoben.... Typ en mellanformats framkallare, ny, obegriplig lins till den 70-11 kameran som han bara var tvungen att ha... etc.
    Men det är ju jobbrelaterat så det får gå...

Känns som om jag helt har lagt av med att köpa dyra saker, eller kanske jag bara inte har tid? I Barcelona blev det bara basic saker, förutom några Nolita toppar som omöjligen kan kallas billiga...
    Önskar mig fortfarande en väska... men eftersom jag aldrig kan gå och se känns det svårt att få till!!

• Margaux1

förhoppningsis, Låter jättegott verkligen!
    Fast mest trevligt tycker jag det låter med familjemiddag! Min kille är på fjället och fotograferar, han var helelr inte med varken på fredag eller lördag. Saknar ett normalt liv jag....

• Margaux1

Alltså... Förlåt att jag skriver som en kratta! Jag skyller på stressen!

• Amelle

Alltså, Margaux. Vad har du för drömjobb egentligen?! Och var skumpan så god som du hade förväntat dig med tanke på priset? Jag börjar fundera på om jag verkligen har valt rätt jobb.

• Amelle

Angående shoppingvanor så får jag nog ångest mest för min egen del och måste motivera varför jag behöver eller vill ha något. Min kille är själv väldigt klädglad, särskilt i skor och kostymer. Han behandlar sina skor ungefär som vore de bebisar. Putsar, fixar och klappar på dem. Just nu har vi ju ingen annan att ta hänsyn till (och inget så stort som en IVF att spara till). Så det går ju an att vara lite slösig, så länge man har så man kan lägga undan en slant.
    Men nu försöker vi spara till bröllop och bröllopsresa nästa sommar, därför har jag nu köpstopp på kläder. Förutom att jag vill hitta en schyst kjol/klänning som man kan ha när det är kallt.

• Margaux1

Amelle! Drömjobbet ja.... För mig, ja visst men det är nog arbetsammare än folk flest tror. Jag är utbildad sommelier och jobbar inom vinimport! Håller mest på med salg men också en del produktutveckling, därav en del utlandsresor. Vad gör du??

• Margaux1

Och vinen, var det värt det? Ja... Hade jag haft pengar hade jag bunkrat!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!