• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • förhoppningsis

Gemma
    Lyckades med flera olika sorters vin, vitt/rött/rose olika sorters cava på balkongen och en kväll med tapas.
    området lägehten låg i var dock ett nybyggt turistområde så vi såg inte mycket av det genuina spanien -tyvär. Blev ingen kinamat men en indisk middag och en ungersk utöver tapaskvällen.
    Alla restauranger var väldigt turistanpassade...
    Hade jag inte varit i Spanien flera gånger innan hade jag nog fått en väldigt skev bild av det.
    Men jag anser mig rätt nöjd ändå med tanke på att han i vanliga fall bara dricker öl och nu har köpt med ett par flaskor Cava hem som han gillade så...
    i övrigt låg vi mest på stranden på förmiddagarna och efter lunch som åts vid 15 tiden så var det poolen som gällde.

• Lapinette

förhoppning - förstår precis vad du menar med turistanpassat men ändå skönt att få komma iväg, vila upp sig och få sol. Eller hur? Ibland behövs det inte mycker mer än så för att man ska bli nöjd. Det hela beror ju liksom på syftet med resan.

Själv älskar jag ost och det innan jag träffade maken. Tyvärr har det inte blivit så mycket av den varan sedan vi flyttat hit men i Cannes så tog vi ofta en bit efter maten.

Men tjejer, vill ni höra något oglamoröst! Jag sitter just nu framför datorn med min middag som består av blodpudding, apelsinjuice och en knäckemacka med ost. Precis så där som man fick i skolan. Passar på att äta så här kulinariskt när maken är bort på tjänsteresa.

• Amelle

Gemma,
    blir det Asien så lutar det mest åt Hong Kong. Vi får se, men just nu drar det i mig av lust att flytta utomlands. Och det är ett ställe som är helt nytt för oss båda.

Lapinette,
    din middag låter grym. Jag är ostknarkare, halvfransyska som jag är. Men allra mest när jag är i Frankrike, här hemma går det iallafall att kontrollera...

Usch, det är tufft att förlora någon nära. Vänner som bara finns och inte skräms bort av sorgen är åtminstone en stooor tröst.

Precis hemkommen från stallet och nu måste jag piska mig själv att förbereda jobb till imorgon, men fastnar mest på Facebook med ett glas rött bredvid mig och en tonfisksallad i magen.

• Lapinette

Amelle - vet du om att både jag och Gemma är gifta med fransmän? Har faktiskt en av makens bästa kompisar, han fransman och hon svenska, i Hong kong. De stormtrivs! Vi skulle ha åkt och hälsat på dem nu i höst men har skjutit på resan. Förhoppningsvis åker vi dit i vår istället.

• Amelle

Kul med franska anknytningar! Min familj har så gott som allid bott i Sverige, men jag har pluggat ett tag i Frankrike. Åker dit rätt ofta och hälsar på släkten. Kan ibland känna mig lite splittrad och vilja flytta dit, men min kille pratar inte franska så det är helt enkelt enklare att söka sig till ett engelskspråkigt land. Det jag hört hittills om HK låter lovande.

• Lapinette

Amelle - vart i Frankrike har du släkt? Min makes familj bor i Lorraine väldigt nära gränsen till Luxembourg men han bodde i Cannes ända tills för ett år sedan (fast när vi träffades bodde han i Stockholm och där emellan i Österrike).

• Amelle

De är utspridda lite här och var. De jag har mest kontakt med bor i en pytteliten by i Normandie, strax utanför Caen. Sen har jag en kusin i La Rochelle, farmor (som jag inte har kontakt med) i Strasbourg, och lite annat löst folk runt om. Mest blir det alltså Paris och Normandie för mig, men jag pluggade i Rennes. Har dålig koll på både Lorraine och Cannes. Är ni bofasta i Sverige nu eller vill din make tillbaka till hemlandet?

• Lapinette

Min make tycker om Stockholm men visst suktar vi på Rivieran då det har sina fördelar, klimatet!!! Jag är dock ganska kass på franska så mina möjligheter att få jobb där är ganska så minimal medan han hade tur och fick flytta med sitt nuvarande jobb hit.

Makens bror bor i Strasbourg så där har vi varit en del också och sen har han pluggat i Paris så där finns det också vänner. Själv har jag pluggat franska (hör och häpna!) i Annecy i alperna men däremot har jag aldrig varit på västkusten. Absolut ett måste en dag, västkusten och Bretagne.

• Lapinette

Har för mig att Gemmas favorit ö ligger någonstans utanför La Rochelle. Gemma, rätta mig om jag har fel.

• Gemma

Hej govänner! Okej, nu har jag något att erkänna för er. Jag har NÄTSHOPPAT HELA NATTEN TILL BEBISEN. skitdyra och sjukt coola kläder från olika danska märken... ni vet såna där galna mönster som jag älskar. Eeeeh... någon som är förvånad?

Drullade in till mannen klockan tre efter att ha letat som en besatt efter en body med stora grodor på med en matchande mössa (hehe, det gäller att passa på och leva ut innan barnet kan protestera) och en mörkbrun veloursparkdräkt med stora fickor på, det var inte lätt ska jag säga men jag lyckades! "Var har du varit?" Mumlade mannen, halvt i sömnen. "Vad tror du?" svarade jag, "jobbat såklart". "Eller hur", sa mannen, med ens klarvaken. "Du har nätshoppat." Bäst av allt - sen kom tillägget: "Du måste visa mig i morgon!" Lycka är en person som gillar en med brister och allt ;)

Idag har jag i alla fall jobbat. Korrläst ett ohyggligt tråkigt dokument om strategi och vision och mision och allt annat som jag förträngt sedan Berghs-tiden. Tänkte slappa resten av dan, det behövs efter min hårda natt, eventuellt gå och simma lite senare.

Amelle: Min mans familj kommer också från Normandie, mamman från Ville Dieu de Poille (?), en liten by där man gör kopparkastruller, och pappan från någon annan by. Har varit där en gång, det var vackert men en smula dystert. De är i allafall jättelånga och tystlåtna allihop, lite som svenska norrlänningar. Är du också... lång och tystlåten?
    Sen när det gäller att lära sig franska så fixade jag ju det, för mannens skull. I gengäld sponsrar han ju mina, eh, nattliga äventyr på nätet.

Lapinette: Ön som vi ska köpa när vi blir en smula rikare (notera: Hela ön!) heter Ile de Ré. Mannen tillbringade sina vilda tonårssomrar där eftersom bästa kompisen har ett hus i huvudstaden (byn) och när vi blev ihop var det ett av de första ställena han tog mig till. Heaven.

Kram, G

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!