• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Lapinette

Har varit i Thailand men dock typ 12 år sedan och dessvärre var det både tingeltangel och massor av prostitution men vi försökte undvika det så mycket som möjligt genom att ta båtar ut till ödestränder. Det var jättevackert!

Gemma - Jag tror att en glad och avslappnad mamma gör ett glatt och avslappnat barn. Så klart du måste må bra och vara harmonisk. Själv hoppas jag att jag kan träna in i det längsta när jag är gravid för det är ju jag, min livsstil. Sen hoppas jag också att jag inte blir fullt lika nojjig som några av mina väninnor när barnet väl är fött. Skulle vilja klara av att vara lite mer avslappnad...men jag har dessvärre tendenser att bli en sån där som läser på allt och ska följa regelboken.

Sen instämmer jag, igen, gällande valet av pappa till barnet. Sa faktiskt senast nu imorse till min "busskompis" att jag hellre sitter i min sits idag (kanske blir barnlös) än att ha skaffat barn med några av mina tidigare psykfall. Så barnkär är jag inte att jag hade velat stå där som ensam mamma. Har dock vänner/bekanta som blivit med barn med någon "one night stand" och behållit barnen då det kanske skulle bli deras enda chans att bli mamma (samtliga har varit mellan 35-40 år). Jag har faktiskt inte den önskan om att få barn...fast man kan tro motsattsen just nu när vi jagar på som tokar för att få vår lilla knodd.

förhoppning - jag hade lite egna regler under dessa två veckor. Jag åt t ex naturell yourhurt till frukost och så drack jag vin men däremot var jag benhård gällande bröd, pasta, ris och potatis. Absolut inget! Sen så valde jag ut två veckor då vi inte hade några fester och annat inbokat. Lagom till midsommar åt jag färskt svensk potatis igen, fast bra mycket färre än vad jag normalt brukar ta.

• Amelle

Gemma: Det där är nog väldigt individiellt, hur man blir när knodden är ute. Beror nog på en kombination av hur man är som person, vad man förväntat sig och hur bebisen är. Blir det en skrikis med kolik är det nog svårt att ligga på topp.

Mina kompisars bebisar har nästan varit overkligt snälla. Jag känner på mig att när det någon gång blir min tur så kommer avkomman bli mindre foglig. Alla i bekantskapskretsen kan ju inte begåvas med snälla barn, liksom.

• förhoppningsis

Så nu är jag på jobbet och har öppnat upp kontoret och kan återgå till det jag eg vill göra (BT)

Gemma
    Till att börja med, i Malaysia är barnprostitutionen klart mindre i malaysia och därmed även förekomsten av feta tyskar odyl. I malaysia är folk mindre benägna att köra er till sin kusin för att han ska kunna sälja matta/skräddare/smycken. Det är färre turister i malaysia. MEN personligen gillar jag maten i Thailand bättre, fast om ni är vana vid maten i kina så kanske den funkar för er då den är väldigt kinainspirerad. Då menar jag inte "4-små rätter" utan det riktiga kina.

Vilka delar hade ni tänkt besöka?
    Antar att ni landar i Bangkok till att börja med, här är ett perfekt ställe att lägga någon dag extra på slutet av resan om man vill shoppa, fast det kan ni ju göra billigt redan innan. Men det finns flera stora fina köpcenter tex Paragon som är väl värda ett besök, om inte annat så för Häägendaz glassbaren på nedervåningen. Där finns även ett av världens största akvarier om ni är intresserade av att titta på sånt.
    Bortsett från Shoppingen och att de har många bra restauranger (och många dåliga) så är inte stan så mycket att ha, galet mycket trafik och avgaser för mig som är van vid Sthlm men ni kanske ser det annorlunda...
    Om ni bara ska komma ihåg en sak inför Bangkok/phuket vistelsen så är det ÅK INTE TUKTUK!! Ja ok de ser gulliga ut, de är livsfarliga + att ni med 99% säkerhet inte hamnar där ni vill eftersom de lever på att köra turister till vissa affärer där de får bensinkuponger mot att man köper något. De kan helt allvarligt bli arga på en om man inte handlar i de butiker man blir inföst i. Att erbjuda sig att betala extra för att få åka direkt dit man vill hjälper oftast inte.
    Taxi Taxameter är det som gäller om man ska åka någonstans, de är målade i knallblått, rött, gult osv går inte att missa. De måste köra på taxameter vilket kan resultera i att det kanske kostar 5-10 kr mer än tuktuk men man kommer dit man vill på en gång. Dessutom har de bilbälte och luftkonditionering.
    Ska man runt en het dag ochj titta på tempel, handla i olika gallerior osv så är det praktiskt med privatchaufför, då betalar man 100-200 kr så kör han dit man vill, väntar utanför och vaktar kassarna osv. Det brukar dessutom vara bilar av senare årsmodell och lite bättre märken. Bilarna är helt omärkta. De hittar er, så ni behöver inte leta efter dem...
    Det är inget skumt med dem, tvärt om.

• Amelle

Men Lapinette, blir man inte trött i hjärnan om man helt tar bort kolhydrater? Orkade du jobba och träna som vanligt?

• Amelle

Förresten så har jag två småkusiner som kom till med IVF, den äldste när deras mamma var 39. Så visst går det!

• förhoppningsis

Vad det gäller dieten så kommer jag göra mitt bästa och 2 veckor är inte så länge, även om det nog kommer kännas så...
    Det står att man inte får äta pasta ris potatis, men hur är det med couscous, bulgur, quinoa??
    Och är det tänkt att man ska kunna träna som vanligt trots att man inte äter några kolhydrater?

• Lapinette

Amelle - jag borde ha ätit lite kolhydrater eftersom jag fortsatte träna som vanligt men faktum är att det funkade för mig. Visst hände det vid ett par tillfällen sista veckan att jag kom ned i "dippar" och jag tror jag åt rotfruktsplättar som även innehåller potatis vid ett tillfälle.

Visst funkar IVF. Chansen är typ 30-40 % att bli gravid på första försöket. Vid tre försök har ca 70 % blivit gravida. Känner tyvärr par som aldrig lyckats men de har nu små barn från Ryssland och Thailand istället.

• förhoppningsis

Gemma låter som om du har en mycket förstående man, måste vara skönt att känna att ni är 2 om det hela och att han gör vad han kan för att underlätta för dig. Får jag fråga vad det var ni hittade, låter som en åkpåse eller liknande.
    Jag tror att det är precis som du säger, klart det är viktigast att barnet mår bra, men det utesluter inte att det är viktigt att den blivande mamman mår bra också! En väninna var tvungen att vara mer eller mindre sängliggande i 5 månader när hon var gravid och det mådde hon inte bra av...
    Sen när babyn har kommit finns det massa saker man kan göra som är urmysiga, har praoat som lattemamma i vasaparken halva sommaren med mina mammalediga väninnor. Känner man folk som är lediga samtidigt så är det jättekul + att man har vuxna människor runt sig att prata med på dagarna. Gäller bara att de är på samma intressenivå när det gäller att prata om annat än barnen. Min kompis började skolka från sina mammagruppsmöten efter 3 gången, hon stog inte ut med att i timmar inte prata om annat än tandutveckling, jollerframsteg, konsistensen på barnets avföring osv osv. Hon hade hoppats att de var precis som hon som ville prata om andra saker också, vad som hellst, politik eller mode eller så, men inte då.

Så din mans kompis kommer och hälsar på när din man inte är där, låter jobbigt! Alltid lättare att "underhålla" sina egna vänner och stå ut en dag extra.

Lapinette
    Det är en enorm skillnad på mammor och mammor, en del blir galet nojjiga för absolut allt! Fleecetröja när det är 20 grader varmt för att inte riskera mjölkstockning osv barnet får överhuvudtaget inte vara i köket för något varmt kan hoppa på det, spelar ingen roll om man bara äter filmjölk, det KAN hända något. Men även de brukar lugna ner sig efter några veckor. Så även om du lusläser alla instruktionsböcker så inser man att de säger emot varandra så det är bara att följa de råden som passar dig bäst.

• förhoppningsis

vad det gäller thailand är det få ställen som är helt befriade från tingeltangel men håller man sig borta från Patong, Pattaya, Kata, Karon mfl så är barnprostitutionen mindre.
    En tumregel är också att ju längre ett ställe varit turistresemål, destomer tingeltangel och barnprostitution finns det och garanterat fler strandade tyskar.
    Kom att tänka på ett ställe som borde passa er perfekt, det finns en riktig paradisö,men till skillnad från många andra paradisöar så har den här hotell med varmvatten...
    Det är en privatägd ö med ett hotell på, man kommer inte dit om man inte bor där. Därifrån går det regelbundet båtar till ställen i närheten om man vill göra utflykter eller åka till andra stränder.
    Annars är KohLanta en trevlig ö med hotell i många olika klasser.

• Gemma

Hej igen! Åååå förhoppningsis, precis den typ av tips jag älskar att få! Tusen tack! Den där privatägda paradisön låter fin :) Vet du hur man hittar den? Och KohLanta, är den mindre exploaterad än Phuket? Många säger ju att Phuket är jättefint.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!