Så nu är jag på jobbet och har öppnat upp kontoret och kan återgå till det jag eg vill göra (BT)
Gemma
Till att börja med, i Malaysia är barnprostitutionen klart mindre i malaysia och därmed även förekomsten av feta tyskar odyl. I malaysia är folk mindre benägna att köra er till sin kusin för att han ska kunna sälja matta/skräddare/smycken. Det är färre turister i malaysia. MEN personligen gillar jag maten i Thailand bättre, fast om ni är vana vid maten i kina så kanske den funkar för er då den är väldigt kinainspirerad. Då menar jag inte "4-små rätter" utan det riktiga kina.
Vilka delar hade ni tänkt besöka?
Antar att ni landar i Bangkok till att börja med, här är ett perfekt ställe att lägga någon dag extra på slutet av resan om man vill shoppa, fast det kan ni ju göra billigt redan innan. Men det finns flera stora fina köpcenter tex Paragon som är väl värda ett besök, om inte annat så för Häägendaz glassbaren på nedervåningen. Där finns även ett av världens största akvarier om ni är intresserade av att titta på sånt.
Bortsett från Shoppingen och att de har många bra restauranger (och många dåliga) så är inte stan så mycket att ha, galet mycket trafik och avgaser för mig som är van vid Sthlm men ni kanske ser det annorlunda...
Om ni bara ska komma ihåg en sak inför Bangkok/phuket vistelsen så är det ÅK INTE TUKTUK!! Ja ok de ser gulliga ut, de är livsfarliga + att ni med 99% säkerhet inte hamnar där ni vill eftersom de lever på att köra turister till vissa affärer där de får bensinkuponger mot att man köper något. De kan helt allvarligt bli arga på en om man inte handlar i de butiker man blir inföst i. Att erbjuda sig att betala extra för att få åka direkt dit man vill hjälper oftast inte.
Taxi Taxameter är det som gäller om man ska åka någonstans, de är målade i knallblått, rött, gult osv går inte att missa. De måste köra på taxameter vilket kan resultera i att det kanske kostar 5-10 kr mer än tuktuk men man kommer dit man vill på en gång. Dessutom har de bilbälte och luftkonditionering.
Ska man runt en het dag ochj titta på tempel, handla i olika gallerior osv så är det praktiskt med privatchaufför, då betalar man 100-200 kr så kör han dit man vill, väntar utanför och vaktar kassarna osv. Det brukar dessutom vara bilar av senare årsmodell och lite bättre märken. Bilarna är helt omärkta. De hittar er, så ni behöver inte leta efter dem...
Det är inget skumt med dem, tvärt om.