Phuket är jättefint det går inte att komma ifrån, men menar man phuketstad så är det som de flesta städer, trafik, avgaser mm, men det finns mycket shopping, en underbar franskasiatisk restaurang som jag fortfarande dregglar av bara jag tänker på osv. Men vill man ha bad och strand inärheten av ohuket så är risken stor att man hamnar på Pattaya el Patong vilket har tagit det sämsta från mallis mfl och tillsatt en utvecklad prostitution, vissa områden var så hemska när vi var där över dagen att jag inte stog ut så vi åkte därifrån. Små pojkar med äldre män överallt *hua* inte min ide om saker jag vill se på min semester. Kata och Karon beach är då bättre, de är visserligen turistiga men inte inärheten av de 2 ställena. Vid Kata bodde vi på ett mysigt hotell (med varmt vatten) med stora pooler, bra frukostbuffe och nära om man vill in till "stan" vill man in till phuket tar man taxi. Utanför storstäderna finns inte taxitaxameter på samma sätt och man blir mer hänvisad till TUKTUK förarna, fördelen där är dock att det inte finns så många ställen de kan försöka lura in de stackars turisterna på. Då är det värre inne i själva Phuket, där är det samma sak - åk inte tuktuk om ni inte måste!
KohLanta är en helt annan sorts ställe än de ovan nämnda, det är en ö med bungalowhotell längst kusten, det finns något de kallar för stad på ön, men ehh nej det var ingen stad. Skola, lite hus, osv. Här fins det inget vettigt att köpa på hela ön, piratkopierade väskor och t-shirts, badleksaker, drugstore, några restauranger och dykfirmor mm finns nere i byn där båtarna lägger till. Här är en ö med inriktning på horisontalläge på stranden eller vid poolen, solnedgångspromenader på stranden. Vi hyrde moppe och åkte runt på ön själva. Vi var där på lågsäsong och det kändes som att det var max 10 pers till på vårt hotell.
Nu kommer ni nog inte fundera i de banorna, men när vi är där så ägnar vi oss åt något vi kallar "backpack lyx" det innebär att vi åker runt mycket till olika delar men vi bor bara på vettiga ställen! Men ska ni åka någonstans till en ö och bara vill stanna någon natt så kolla med den byrån ni åker med att det finns varmvatten, lakan i sängen (skojar inte), AC osv
på många öar finns inte lyxhotell, snarare tvärt om.
Skilnaden på rum med AC eller bara fläkt är enorm, de med AC kostar mer men då är det högre standard på hela rummet. Då brukar det finnas kylskåp, lakan, varmvatten iaf ett par timmar osv. Men som sagt, troligen inget ni kommer behöva råka ut för.
Vill ni göra utflykter runt om, eller transportera er inom landet så finns det massor med "resebyråer" som fixar det. De kommer finnas redan när ni landar och har ni inte bokat något innan så är det en bra ide att kolla vad de har. De bokar, kör er dit och hämtar er nästa morgon om ni vill vidare osv. Det brukar dessutom vara klart billigare att boka där än om man går direkt till hotellet. Åker man under högsäsong så får man veta om det finns plats eller inte utan att behöva åka dit.
Hotell i den varianten som vi är vana vid, dvs jättestora och höga byggnader med massa rum i finns nästan bara i storstäderna. Utanför är det ovanligt att de är mer än 2/3 våningar höga. Ligger det vid vattnet är det oftast bungalows.
Oavsett är det alltid bra att kolla vad hotellet har för insektsbesprutningsvanor. Det brukar stå små skyltar på de större hotellen om vilken veckodag de besprutar allt. Då är det bra att vädra ordentligt, för det är inte nyttigt att få i sig.