• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Lapinette

Tyvärr inget ballongflyg idag trots strålande sol. Blev så besviken när jag ringde för att checka och de säger inställd pga hårda vindar mot kvällen. Såg så fram emot att få segla över stan med maken och en liten Pol Roger köpte jag på vägen hem för att mumsa på efter ballongturen. Här får det bli en höstpromenad runt Karlberg istället men ska först göra några timmars jobb.

Amelle - Tranan är en av restaurangerna jag har sagt till maken att vi ska besöka. Själv har jag varit där flera gånger men faktiskt inte sen vi flyttade hit.

• förhoppningsis

Amelle
    tranan är en väldigt bra restaurang på flera sätt, det är dessutom nästan den enda som är öppen på annandagen

• Amelle

Men vad trist med inställd ballongflygning. Ni får festa loss på champagnen istället! Och trösta er med Frankrike, vilket inte låter särskilt dumt i mina öron :)

• Lapinette

Amelle - jag blev verkligen ledsen och min första tanke var shit, jag skulle ha köpt en hel flaska Pol istället för en liten! Den lilla var ju för att smuggla med i ryggsäcken på ballongturen.

Det blir skumpa och Greys ikväll!

• Margaux1

Hello girls...
    Jag blir helt yr när jag ser allt ni har skrivit... Längtar efter att få tillbaka kontrollen på mitt liv så att jag inte behöver stressa så!
    Sitter på kontoret och har just ätit en wok och en russinbulle till dessert... Fancy värre! Jag är lite rädd för att trilla av karusellen så fort som den snurrar så det blir nog en sen kväll här!

På lördags morgon bär det dock av till Toscana med 10 andra, vinhungriga entusiaster. Blir skönat att komma bort lite! Behöver verkligen det känner jag. Allra bäst blir det på tisdag då jag åker till norra Spanien och bara har mig själv att hålla ordning på... Det är kul att vara reseledare men lite jobbigt är det allt!!

Amelle, det låter onekligen spännande med kick off på landet! DEt blir säkert jättetrevligt! Är ni många och jämnåriga?

Lapinette, guuuud vad synd att de ställde in! Men känns kanske mest tryggt att de är riktigt försiktiga! Blir ju lite som de där landningsställena som vi pratade om när jag var tvungenatt boka om resan. DEt är fint om man kommer ner i en bit....

förhoppningsis, du låter som drömhusmoren! Blev sylten bra? Jag älskar björnbär.... Men brukar oftast inte komma längre än till mammas och pappas frys som är fullt av naturensläckerheter. Fast extra kul när man plockat dem själv!!

Gemma du låter nästan besviken över att det inte blev någon tyfon.... Jag tycker det känns mycket tryggare så.... Sitta inne och mysa kan ni ju göra ändå, fast utan att taket flyger av!! How's the peanut?

• Lapinette

Margaux - maken öppnade nu en helt bedårande Borgognevin som vi köpte på vår väg upp i fjol. Mmmmm... bara doften får det att knottras. Ska laga entrecote (oxfilén var inte fräsch i affären) och till det råstekt potatis och haricot verts. Vi skulle ju fira hans födelsedag idag varpå det blir lite extra.

• Margaux1

Oj vad härligt!

Jag gillar entrecote mer än oxfilé... Mer smak! Vad har ni för vin att gotta er med då?

• Lapinette

När vi passerade Bourgogne i fjol så blev det inga besök på vingårdarna då man skulle beställa tid för att få komma dit etc. Det var inte vi vana vid. I alla fall, vi fick tips om en vinaffär inne i Beaune där man kunde prova lite och få tips. Vi gick dit och köpte 6 flaskor (billigaste flaskan 29 euro..fast det är väl typisk Bourgogne). Den vi öppnade ikväll är en Savigny-les Beaune, 1er cru fån Maurice Ecard et fils 1999. Den var god både till entrecoten och den mörka chokladen. Mmmmm...jag spinner (kan kaniner spinna?!).

• Gemma

Alltså - VART TOG TYFONEN VÄGEN? Idag är himlen blå och det fläktar lite trädkronorna. Yes margaux jag är besviken, man har ju liksom laddat och det har varit katastrofstämning (i alla fall i Aftonbladet, dock inte så mycket i Kina) i två dagar...

Lapinette: Kaniner kan tydligen spinna. Och du - jag drömde om kaniner! Måste vara ett omen av nåt slag.

amelle: Du tycks ha hamnat helt rätt - i gottegristråden! Har bara käkat en gång på tranan, då blev det stadig biff rydberg. God husmanskost är tidsödande och svårt så det överlåter jag gärna åt nån restaurang.
    Blir också nyfiken på din pojkvän, pluggar han eller jobbar på annan ort?

Igår köpte jag f.ö. en St Maure de Touraine, en långsmal opastöriserad chevre från mannens hemstad. Sketadyr såklart (hallå, importerad till Kina!) men sååå härlig gratinerad på crostini över en liten grönsallad med honungsvinaigrette och rostade solrosfrön. Tror visst att det blir förrätt varenda dag den här veckan. Ja, har ju insett att jag kan njuta av i princip allt, förbjudet som oförbjudet, om det bara sker A. i upphettat tillstånd (inte jag då, utan maten) eller sporadiskt och i små mängder (champagne, tonfisk och hälleflundra). Den där sprattelsaken i magen tycks det verkligen inte gå nån nöd på :)

Lapinette: Dumma ballongbolag, ett antiklimax för dig också... men tids nog kommer det att bli jättehärligt. Lyxigt att få flyga över Stockholm! Har som sagt bara genomkorsat Skåne, det var väldigt vackert med miniatyrhjortar som skuttade över åkrarna, lilleputtslottet på ön i Ringsjön och, ahem, Freixenet och grevé i små kuber (nåja, ballongbolagets förtjänst) på en äng i Klasaröd, söder om den småländska gränsen.
    Fast för min del flög jag ju i tjänsten, gjorde ett jobb om ballongflygning och hade i vanlig ordning med mig en "assistent", dvs mannen. Han, mer än någon annan, sörjer att jag bytte karriär!

förhoppningsis: Vi ska ta matsäck! Massa grovbröd och sånt! Tack för tipset. Och du, den där restaurangen inför båtresan är helt enkelt kass, kinesisk GOD mat är sjukt god, det skulle vem som helst tycka. Det tyckte min bror, mina tillresta vänner, och brorsans fyraåriga ytterst skeptiska son. De blev alla som galna - MEN då ska det vara lagat med kärlek och bra råvaror. Den typ av slemmig sörja som serveras på svenska kinahak har självklart ingenting med originalet att göra. Fyra små rätter, friterad banan - hallå!!!

Stålis, har ni klarat er undan tyfonen?

• Gemma

Nu har jag lagt in lite bilder på ett par av de otaliga bebiskläder som jag inte kunnat låta bli att köpa... och så en på min nya ödlekompis. Finns i bildgalleriet.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!