Alltså - VART TOG TYFONEN VÄGEN? Idag är himlen blå och det fläktar lite trädkronorna. Yes margaux jag är besviken, man har ju liksom laddat och det har varit katastrofstämning (i alla fall i Aftonbladet, dock inte så mycket i Kina) i två dagar...
Lapinette: Kaniner kan tydligen spinna. Och du - jag drömde om kaniner! Måste vara ett omen av nåt slag.
amelle: Du tycks ha hamnat helt rätt - i gottegristråden! Har bara käkat en gång på tranan, då blev det stadig biff rydberg. God husmanskost är tidsödande och svårt så det överlåter jag gärna åt nån restaurang.
Blir också nyfiken på din pojkvän, pluggar han eller jobbar på annan ort?
Igår köpte jag f.ö. en St Maure de Touraine, en långsmal opastöriserad chevre från mannens hemstad. Sketadyr såklart (hallå, importerad till Kina!) men sååå härlig gratinerad på crostini över en liten grönsallad med honungsvinaigrette och rostade solrosfrön. Tror visst att det blir förrätt varenda dag den här veckan. Ja, har ju insett att jag kan njuta av i princip allt, förbjudet som oförbjudet, om det bara sker A. i upphettat tillstånd (inte jag då, utan maten) eller sporadiskt och i små mängder (champagne, tonfisk och hälleflundra). Den där sprattelsaken i magen tycks det verkligen inte gå nån nöd på :)
Lapinette: Dumma ballongbolag, ett antiklimax för dig också... men tids nog kommer det att bli jättehärligt. Lyxigt att få flyga över Stockholm! Har som sagt bara genomkorsat Skåne, det var väldigt vackert med miniatyrhjortar som skuttade över åkrarna, lilleputtslottet på ön i Ringsjön och, ahem, Freixenet och grevé i små kuber (nåja, ballongbolagets förtjänst) på en äng i Klasaröd, söder om den småländska gränsen.
Fast för min del flög jag ju i tjänsten, gjorde ett jobb om ballongflygning och hade i vanlig ordning med mig en "assistent", dvs mannen. Han, mer än någon annan, sörjer att jag bytte karriär!
förhoppningsis: Vi ska ta matsäck! Massa grovbröd och sånt! Tack för tipset. Och du, den där restaurangen inför båtresan är helt enkelt kass, kinesisk GOD mat är sjukt god, det skulle vem som helst tycka. Det tyckte min bror, mina tillresta vänner, och brorsans fyraåriga ytterst skeptiska son. De blev alla som galna - MEN då ska det vara lagat med kärlek och bra råvaror. Den typ av slemmig sörja som serveras på svenska kinahak har självklart ingenting med originalet att göra. Fyra små rätter, friterad banan - hallå!!!
Stålis, har ni klarat er undan tyfonen?