• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Gemma

Förhoppningsis: Förlåååååt för att jag glömde att ni är gifta! Hatar när folk refererar till min man som min "pojkvän! 45-åriga män och betydligt äldre än så, är superattraktiva för mig. Och min man vet det så han hade nog blivit sotis. Däremot kände han sig väldigt trygg när jag gick reklamskolan, där vimlade det av ursöta, flirtande killar med keps och häng i byxorna... helt ofarliga med andra ord.

Idag regnade det ihållande. Vi var väldigt nöjda med vårt beslut: Att ställa in gardenpartyt och bara ha lunch med sex kompisar. I slutändan blev vi totalt sex pers och vi åt en sommarinspirerad lunch som löd som följer: Mojitos med chevre-honung-spiskummintoasts, mannens mums-gazpacho på vattenmelon, paprika, vitlök, tomat och lök, huvudrätt med hickory-smoke-marinerat oxinnanlår bakat i lergryta, ugnsbakad lax, gräslöksgräddfilssås och taboulé med massa mynta (mannens). Till efterrätt - kolaseg chokladtårta med täcke av choklad-cremefraichetryffel och halloncoulis. Sen var alla så mätta att de inte orkade resa sig från stolen förrän framemot middagstid. Det var urmysigt! Visst är det otroligt tillfredsställande när man tillbringat nästan en hel helg med att laga mat, fixa fint med blomsterarrangemang, bränna bakgrundsmusik och så vidare? Hade avskytt att göra det jämt och ensam, som femtiotalskvinnorna, men då och då med mannen är härligt.

Förhoppningsis, jag ÄLSKAR att brodera! Har gjort det sedan jag var två år gammal med min mormor (har ju ungerskt påbrå och ungerska kvinnor har alltid broderat en massa), då var det plattstygn och på senare år när jag blivit latare har det blivit korsstygn. Vad blir det för motiv, teknik? Känner ofta hur det kliar i fingrarna, saknar den där lugna, opretentiösa stämningen på Brodera Mera på Drottninggatan. Gick ofta dit för att fly undan reklamstressen, sen satt jag på min lilla balkong broderade i timmar... så de flesta av mina alster har rätt mycket kaffefläckar. Vilken gullig present till väninnans dotter!

Lapinette, det är lugnt, jag håller inte ens själv koll på vart vi ska resa, jag ändrar mig heeeela tiden! Nu är det Malaysia, en tråkig och trygg variant där vi ska ligga raklånga på en och samma ö i åtta dagar typ. för jag har insett att jag kommer att vara i vecka 33 och då vill jag ha nära till en flygplats så att jag kan ta mig till Kuala Lumpur OM nåt skulle knasa till sig. Förstår dina tankar kring barn, dessvärre blir jag alltid väldigt negativt inställd så fort jag umgås med dem annat än i teorin... hmm.

Amelle: Egendesignad ring, visa!!! Hur bär man sig åt?

Nu ska jag kolla vidare på avenue montagne. Kram, G

• förhoppningsis

Lapinette
    Du ska se att du kommer orka med egna barn, tydligen inte alls samma sak med andras ungar...
    Såå - hur mycket mat var deras version av "lätt middag"?

Gemma
    ingen fara, min man glömmer det också och refererar ofta till mig som "flickvän" men han vänjer sig nog snart.
    Håller helt med om att 45 åriga män kan vara urcharmiga och otroligt gentlemannamässiga och verkligen kan konsten att få en att känna sig uppvaktad och speciell! Riktigt bra för egot med andra ord. Men det brukar räcka med att jag försöker föreställa mig hur de är i sängen, eller försöker få en bild av mig i sängen med dem så brukar jag inse att det inte riktigt är min grej. Det är å andra sidan inte småpojkar med häng å fjuniga hakor heller. En riktig chock härromdagen när jag var inne på ett av Stockholms förband. Av olika orsaker hamnade jag i deras fårråd där ett helt gäng killar provade ut uniformer och sprang runt i kallingar. Men de såg verkligen ut som pojkar! Befälen var klart trevligare att titta på däremot...

Broderiet är verkligen inte så komplicerat, det är 2 ankor, lite vatten och så barnets namn, allt i korsstygn. Kan lägga upp en bild när det blir klart.
    Genom åren har det blivit metervis med matsalsdukar, gardiner, servietter, näsdukar, adventskalender osv osv. Brukar hålla mig till korsstyng eller stjälkstygn. Gillar inte schattersöm!
    Tycker det är en perfekt höst och vinter sysselsättning, de blir så solkiga om jag broderar på sommaren, varma händer och väldigt varmt att ha i knät under sommaren.
    Började när jag var yngre och vi bilade runt i europa varje sommar. Är en riktig bokslukare så det var inte en chans att jag kunde ta med så många böcker som eg skulle behövas. Då räckte ett broderi mycket längre.
    Vad har du sytt? Syr du något till "peanut"?

Tycker att vi borde lägga upp recepten på all god mat som vi lagar, Gemmas middag lät ju helt underbar!!
    Har du lust att maila mig recepten?

• Amelle

Vilka händiga brudar, och handarbete som är så inne just nu. Själv är jag totalt inkompetent när det kommer till att sy, med jag gillar grejen med att ha ett "pyssel" som man gillar.

Jag är mör efter ett spinningpass, nu blir det Sopranos på tv:n. Är mycket nöjd med min nya investering: en svart, knälång pennkjol från Jenny Hellström. Gillar verkligen hennes kläder!

Angående ringen så är det en akvamarin som PV:n köpte i Brasilien. Jätteljust blå, ganska stor och rektangulär. Gick med den till en guldsmed och tillsammans ritade vi en ring i vitguld. Har ingen bild, men ska försöka lägga upp.

Gemma, er middag lät helt fantastisk! Inte minst efterrätten, mums.

• förhoppningsis

Amelle
    VIst känner man sig väldigt duktig efter ett avklarat pass!
    Körde pump i fm vid 11 och det känns fortfarande ordentligt i låren. Sats regeringsgatan ligger ju dessutom så man måste gå upp för en trappa för att komma ut efter. Phu, då känner man att man har tränat duktigt!!

• Amelle

Hehe, det är tydligen tuffa tanter som broderar :)

• lourdes

Hej tjejer,

Har nu hittat till fortsättningen på förra tråden. Än en gång har det gått allt för lång tid sedan jag var inne på BT. Hoppas ni alla mår bra.
    Sitter och pysslar med tackkorten och just nu har jag lite idétorka. Vad har ni som gift er skrivit? Är det konstigt att bara skriva tack och skriva under med våra namn? Är inte så förtjust i den formella frasen "Ett hjärtligt tack för all uppvaktning i samband med vårt bröllop".

Nu ska jag försöka läsa ikapp tråden och se vad som hänt sedan sist.

Höres!

• Gemma

Hej på er! Har nu nästan bokat färdigt allting, från sängen. Kuala Lumpur verkar ju jättegulligt, tio gånger mindre än min hemstad ungefär men tycks innehålla samma saker, minus svindyr importskatt när man shoppar. Och maten låter mycket godare än den kinesiska, faktiskt. Längtar jättejättemycket!

Idag är vädret en smula bättre än det varit den senaste veckan, tänkte jobba lite, kanske göra en pedikyr, gå och simma och vila upp min ömma kropp. Den tar allt mer stryk av att bara gå och stå, i gengäld kan mannen och jag ligga i timmar och bara stirra på magens absurda, inre liv, med alla sparkar och krafsningar, och så plötsligt lägger sig bebisen på tvären som en stor rulle, man ser lite ut som en boaorm som svalt en hundvalp eller nåt.

förhoppningsis: Jag har mest broderat mina egna grejer, tex gillar jag att ge bort porträtt av kompisar, ju slarvigare man tecknar desto snyggare brukar det bli, sen för jag över det på rutpapper och gör alltihop i korsstygn. Till sist brukar jag skriva nåt litet budskap i efterstygn. Handstil blir väldigt snyggt i broderi. Över huvud taget gillar jag att mixa, t ex ett dalamotiv med nåt mer utflippat. Sökte f.ö. och kom in på reklamutbildningen just med ett korsstygnsbroderi med ett lite "risky" budskap, inramat av väna folkloreblommor. Till bebisen blir det däremot inget broderi, gör hellre grejer till äldre folk som uppskattar det hehe. (Kollade f.ö. subversive crosstich men... om du ursäktar skrytet så tycker jag att mina är bra mycket snyggare och mer originella... känns inte så svårt att skriva "fuck you" med traditionellt typsnitt ;) )

SATS regeringsgatan var min favorit när jag bodde i Stockholm tillsammans med Söder, men dit åkte man ju inte så ofta. Värst var Odenplan, snorkigt och trångt. Men bäst i hela universum är Sats Malmö med panoramautsikt över kanalen från spinningsalen, gratis kaffe och små överraskningar, och sååå schysst personal. Saknar!

Klart att du kan få recept! Vilket / vilka recept var du intresserad av?

Amelle: Jenny Hellström har jättefina kläder och supercoola textiler. Själv klär jag inte så bra i den svenska stilen, utom möjligtvis Rodebier, men många ser fantastiska ut i den.

Hej Lourdes, kul att höra av dig! Hur har du haft det på sistone? Skriv en rad med samma innebörd men med dina egna ord, tycker jag.

• Gemma

amelle, vill jättegärna se ringen om du orkar och hinner lägga in en bild.

• förhoppningsis

Gemma
    Tar gärna alla rätter, men främst chokladtårtan och gazpachon. Lät supergott!!

Idag ska jag ut och shoppa, gjorde ett försök i lördags men gav upp. Har blivit van vid att slippa köa och att det är rätt lugnt i affärerna. Så skönt att handla när affärerna öppnar på vardagarna! Allt hänger på rätt ställe, biträdena är trevliga osv...

Igår var vi och gosade med väninnans dotter, så söt!!!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!