• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Amelle

Jenny Hellström har en jättesöt stickad klänning i svart med ugglemönster. Just nu är det ugglor överallt i modet, känns det som.

Skulle också vilja vara lite pysslig. Men jag kom fram till några kreativa aktiviteter som jag skulle kunna tänka mig att jag gillar, när jag för ett tag sen satt och läste igenom kursutbudet hos ABF och Medborgarskolan. Silversmide skulle jag vilja testa. Och att dreja, teckna kroki samt måla olja eller akvarell (utan prestationskrav). Nu vet jag redan vad jag ska ägna mig åt när jag blir pensionär, med andra ord. Trädgårdsarbete skulle jag eventuellt också kunna fastna för. Och fotografering.

• Gemma

Helt enig med dig amelle, konst utan prestationskrav är roligast! Typ julpyssel deluxe, och korsstygn som man ger bort till kompisar. De blir ju så glada! Jag gick bildestetisk inriktning på gymnasiet och ett år på konstskola i Australien, lattjade mest och det var superkul. Grafik är en favorit, och skulptering (keramik), batik gillade jag på den tiden det var inne (typ femton år sen ;) ) Gillar hederliga oljekritor också. Sen på reklamskolan gick jag en krokikurs på vuxenskolan men det var bara inte min grej, var sååå dålig på det!

Fotografering var jättekul tills jag tvingades jobba med det proffessionellt... då får man ha bra mycket passion för att inte intresset ska svalna. Nu plåtar jag som sjutton igen, men det spelar ingen roll vad jag har för kamera, det blir aldrig lika bra som med en analog kamera...

Amelle, hoppas du hittar din grej, testa mycket och var inte rädd för att hoppa av om det känns segt.

• Amelle

Min ärkepyssliga kompis ordnar ett traditionsenligt julpyssel varje år. Middag, glögg och så har hon förberett vad vi ska göra. Tomtar i lera, tomtar av vinkorkar, you name it? Vi har gjort allt, och det är skitkul. Blir alltid en tävling om vem som är mest kreativ. Förra året vann porrtomtarna som en annan kompis gjorde, året dessförinnan låg min haschtomte bra till.

• Amelle

Och jag ser nu på en av dina bebisklädbilder att det är ugglemönster! Jättefint!

• Lapinette

Porr och haschtomtar. Antar att det inte är något ni ger bort i julklapp?

Är åter från Frankrike. En härlig med rätt krävande helg. Ogillar verklinen all denna väntan på flygplatser etc. Resan blir så lång då vi måste åka buss till Tyskland och sen vänta på flygplatsen i dryga 2 timmar och så var planet försenat med nästan 1 timme. Pust! Vi kom inte hem förrän 01.00 på natten så jag sitter som i en slags koma här idag. Min stackars make blev som så ofta förkyld. Ett tag trodde han var allergisk mot Lorraine men det tror faktiskt inte jag. Det är nog bara en vanlig förkylning som han så lätt får.

Ser att ni diskuterar pyssel och konst. Det konstnärligaste jag har sysslat / sysslar med är dans. Det är en konstnärsform jag förstår mig på. Sen var jag en jäkel på att rita/måla när jag var liten men tyvärr så la jag av när dansen och allt annat som var intressant i tonåren tog över. Har gått igenom virk, stick och broderiperioder samt att göra egna kort, ni vet med embossing etc. Idag är jag glad om jag hinner göra fotoalbum. Beställde 3 riktigt feta album via nätet i förra veckan och de har kommit! Nu finns det inga ursäkter längre utan det är bara att sätta igång!

• förhoppningsis

Julpyssel ja...
    har också julpysselkväll med några andra tjejer där vi dricker glögg och vin och sen ännu mer vin. Väldigt trevligt men resultatet blir därefter...

Sen har vi julbaksdag, då vi bakar massa olika sorters kakor i pauserna när lussebullarna jäser. Även där är det mängder med glögg inblandat... men kakorna brukar bli jättebra ändå!

• Gemma

Amelle, mannen och jag gör lussekatter varje år, lussekukarna är en stor favorit. De är riktigt vackra, med snurrade kulor och gott om detaljer ;). Fast förra julen fegade vi eftersom hans chef med fru var bjudna, pluss ett antal kineser som vi inte kände så väl. Tycker att din kompis julpyssel låter som en höjdare! För några år sedan gjorde jag f.ö. alltid julkalender till mannen, i början beskedligt med stämningsfulla vinterlandskap, sen med åren så flippade det ut mer och mer, i stil med "fultomtens julkalender", bakom lucka 24 hade alla figurerna som gömdes i snö (inklusive nallarna i paketen) hunnit in i den lilla stugan och där hade de orgie. Jag och mannen är ungefär på samma nivå, nu har vi fullt sjå med att erinra varandra om att vi faktiskt ska bli föräldrar ;)

Blev sugen på att julpyssla nu.

Lapinette, vad är embossing?

Och jag förstår din frustration, den där speciella känslan av att sitta fast i ett jättestort tuggummi när man bara färdas korta distanser men ändå måste vika nästan en hel dag. Jämfört med mig då, som numera reser långt men väldigt tidseffektivt, typ 50 min transfertid i Helsingki, i övrigt fort som sjutton från Shanghai till Köpenhamn. Ja, och sen den lilla pyttebit som återstår till Skåne sitter man ju ytterligare minst tre jäkla timmar på Öresundståget som brukar få stopp typ 30% av gångerna.

Är SÅ trött och känner mig SÅ gravid. Känslan inträdde i samma ögonblick som jag gick in i den fruktade, tredje trimestern. Har alla symptom som står på listan, inklusive de som man brukar få långt senare. Halsbrännan är värst just nu, speciellt när jag simmar. Måste komma ihåg att be min kompis ta med "tillåtna" piller när hon kommer hit, misstänker nämligen att det knappast blir bättre allt eftersom bebisen blir större och trycker på allt mer.

Amelle: Visst är ugglebodyn söt?

• Amelle

Jag ser att jag inte är den enda med snuskig humor, hehe.
    Många julpysslare i tråden, nu är det nästan så att man längtar efter snö, glögg och tända ljus. Maximalt mys, helt enkelt.

Fotoalbum vore nåt, jag har nog inte gjort ett enda sen jag var riktigt liten, men det ligger där som ett dåligt samvete och gnager. Det är ju faktiskt en grej som man alltid kommer ha glädje av. Jag undrar också vad detta med embossing är Lapinette, stämmer det att det är en sorts dekoration av album och dylikt?

Just själva gravidfasen är väl inte direkt nåt man ser fram emot. Är det värre än vad du hade väntat dig Gemma?
    Gillar barnkläder som är mer färglada och med fina mönster(typ grodor och ugglor!) än de där vidriga könsstereotypa sakerna som man ser överallt. Tror ändå att det är hyfsat enkelt så länge de just är bebisar, men så fort de är lite äldre så finns det bara rosa volanger med Barbietryck för de väna flickorna, alternativt Spiderman/Batman för de tuffa killarna. Det är verkligen en grej jag stör mig på.
    Och hör att jag precis förvandlats till min mamma som konsekvent vägrade mig alla former av ?moderna? barnkläder till min stora ilska. Nej, jag skulle ha färgstarka kläder som alltid kliade och var inhandlade i Frankrike. Naf-Naf, Benetton och Mexx, samt farmors hemstickade är vad jag minns bäst från min barndoms kläder. Det värsta är att jag kommer bli likadan själv.

• Gemma

Amelle, det är mycket trevligare att vara gravid än vad jag hade trott! Har bara blivit lite bortskämd eftersom jag känt mig nästan som vanligt i fem månader. Gillar speciellt att det är helt legitimt att ligga på soffan hela dagarna, att alltid få de bästa bitarna och den skönaste stolen, och så vidare...

När det gäller könsspecifika kläder så lär väl om inte annat barnet självt kräva det vad det lider, har själv en hel del väninnor som kämpar med sina döttrar, mammorna vill ge dem goda ideal och flickorna vill bara ha horribla, rosa barbieplagg. Så vi passar på så länge vi kan. Tycker för övrigt att bebisar ser skitfåniga ut i "tuffa" pojkplagg och "gulliga" små klänningar, de liknar ju trots allt hårlösa små falukorvar ganska länge och klär därför, enligt min åsikt, bäst i könsneutralt. Vår bebis ska ha övervägande vitt, grönt och mörkbrunt. Samt hysteriska mönster ;) Kan inte låta bli, man är ju barn av sjuttiotalet...

Fransmännen gillar de där gulliga kläderna har jag märkt, mycket nallar och volanger och sådär. Tack och lov har mannen inte någon större kärlek till den delen av sin kultur. Andra saker som vi hatar (unisont!) är märkeskläder på barn, typ burberryrutor och gucciloggor, slogans (liksom, HUR förnedrande är det inte att behöva ha en tröja där det står "Liten men tuff", utan att ha en chans att försvara sig?), obekväma kläder som kliar, sticks och inte stretchar, en stil som förpliktigar (rosetter i håret = bästa sättet att försäkra sig om att ens lilla rara flicka lär sig säga snuskiga vitsar redan i treårsåldern), nallemönster, and on and on it goes. Inte mycket man gillar, när det väl kommer till kritan. Men det töntigaste av allt är folk som tar reda på könet för att kunna avgöra om de ska inreda barnrummet i BLÅTT eller ROSA.

Och Amelle, visst var det hemskt när man fick de där hemstickade plaggen som bara stacks och var hur fula som helst, och sen var man till råga på allt tvungen att bära dem för att inte faster Märta skulle bli sårad? Jag tror inte man behöver bli likadan själv, bara man hela tiden försöker minnas hur det var. Svårare är det nog om det blir tvärtom.. typ vi tycker ju att det är allra gulligast med en liten känslig kille med långt hår, eller en liten vild och verbal pojkflicka, vad händer om killen bara vill spela hockey och dataspel, eller tjejen bara vill leka prinsesslekar? Hemska tanke. Då kommer moderskärleken verkligen att sättas på prov.

Spännande hur som helst, detta lotteri.

• Lapinette

Jag gillar nog de mesta barnkläderna och tycker att de har superbra sortiment i Frankrike. Har hittat en hel del tuffa kläder där. Ratar också sådant som är typiskt tjejigt eller grabbigt utan köper hellre unisex. Till det äldsta brorsbarnet som nu är fyra år med röd krullig kalufts köper jag gärna kläder i rött, mörkgrönt och brunt. Sådana färger som hon faktiskt passar i och som jag vet att hennes mamma även gillar MEN hon vill vara prinsessa. Det får gärna glittra och vara i rosa, så vad gör man? Sist köpte vi inga kläder alls utan gav henne en söt ram med ett foto på oss. På så sätt slapp vi bidra till prinsessperioden av hennes liv.

Embossing är när man först stämplar, gärna med ett lite "vattningare" stämpel utan färg. Sen häller man på en sorts pulver, kan vara i färg, silver/guld eller svart. Sen skakar man av pulvret så det enbart stannar där man har stämplat innan. Sen värmer man pappret så pulvret smälter och det blir som ett tryck. Hmmm...hoppas ni förstår för det var inte så lätt att förklara.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!