• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • förhoppningsis

Gemma
    jag kan tyvär inte svara på hur monsunsäsongen är i Malaysia, jag har bara varit i Thailand under deras regnperiod...
    För oss innebar det rent praktiskt att det var lite molnigt, vilket inte är helt fel eftersom man bränner sig direkt annars, och rätt vad det är kommer ett svart moln farande, sen ösregnar det 10 minuter (lagom för en fika någonstans eller så) och sen slutar det. I thailand regnade det dessutom samma tid varje dag.
    Det värsta var regnperioden i regnskogen, men det anade vi innan att det kunde bli lite blött. Men inte ens då regnade det hela dagarna, det kom jätte häftiga ös regn lite då och då, men inte ett enda heldagsregn. (sånna som vi har här i Sverige under hela hösten) DÄremot är luftfuktigheten väldigt hög hela tiden och det är svårt att få saker att torka, går inte att hänga något ute, torkar aldrig helt. Vi fixade en provisorisk torklina framför vår AC utblås istället.
    Men som sagt Malaysia har inte regnperiod samma tid som thailand, som har sin på sommaren. SÅ jag vågar inte svara på det. Men det vore konstigt om det var helt annorlunda.
    Det som vi tyckte var sämst med att åka till thailand under regnperioden var att allt regnade gjorde vattnet lite grumligt, inget som man märker när man badar, men vi som försöker se saker när vi dyker och då bara har 5 meter sikt istället för 15-20- 30 som det ska vara där blir besvikna. Att sen flera divesiter är stängda för vågorna är inte heller kul. Hela Similan stängs tex.

• förhoppningsis

Gemma
    det kan annars vara så att det är mycket färre turiste under regnperioden så att alla hotell inte bryr sig om att ha öppet, så är det på KohLanta tex.

• Amelle

Och det ska ju vara Brasserie Bobonne, inte Bistro, som jag skrev...
    Har inte testat Matvarufabriken, sätter upp det på min att-göra-lista. Musslan är väl samma ställe som Wasahof? Dit brukar vi gå och äta moules, fantastiskt gott!

Har ni varit på Byn? Härligt om man saknar Frankrike, och ligger nära oss. Svårt att få bord bara, går inte att boka.

Drömmer också om en vinkällare, men ett gäng i garderoben låter ju inte heller fel :)

• Lapinette

Amelle - gick förbi Byn igår på vår lilla promenad och sa att där måste vi äta. Såg fullt ut så vi konstaterade att vi bör nog boka innan vi går dit men ser nu att det inte går. Ska man då vara där tidigt eller sent? Vi är ju mer för sena middagar.

Musslan är samma som Wasahof. Vet inte varför det har olika namn för menyn är densamma.

• förhoppningsis

Byn? Är det det lilla stället vid Röda bergen som serverar crepes mm??

• Gemma

Hej och supertack för ditt svar! Kanske det inte är så farligt när vi åker, det är ju precis i början av monsunperioden..? Oavsett vilket så har vi redan betalat våra flygbiljetter och vi har inte tid att åka tidigare så vi får hoppas på det bästa. Tror att jag satsar på ditt tips, perenthian island resort, verkar inte lika charmigt som Tuna Bay men stranden lär vara fint och jag gillar det du sa om att de inte har så mycket trappor :) Dessutom är det ett av få hotell som har öppet hela året. Hoppas nu att vi får plats där.

En till fråga... tror du att tre nätter blir långtråkigt? Jag kan nog inte vara så jätteaktiv, snorkla lite (om det inte finns en massa hajar!) och promenera i lugn takt men jag funderar ändå... om nu hotellet inte är så jättekul, kanske det räcker med två nätter och fyra nätter på Langkawi? Vad tror du?

Kram. G

• Lapinette

förhopnning - precis, Byn ligger vid Röda bergen och serverar crepes. Har själv aldrig varit där men ska försöka gå dit någon dag.

• Gemma

Byn har otroligt goda crepes! Speciellt med rökt ren och pepparrot och syltade kantareller... trist är att de inte serverar alkohol men man kan ta en Cidre.

Amelle, då förstår jag! Mannen och jag var särbo jättelänge innan jag flyttade hit. I tre år faktiskt, skitjobbigt. Men ibland vill man inte vara på samma plats samtidigt. för oss innebar det inga större påfrestningar för förhållandet, bara för oss personligen (saknade varann galet mycket). Hoppas att ni kan komma överens om en plats!

• Gemma

...och nu har jag fixat bilderna . Säg till om det inte går. Och nu ska jag gå och simma. För jag har typ suttit hela dagen.

• Lapinette

Själv har jag ringt min läkare och bokat in mig för IVF. Har inte fått tanten riktigt än men känner att hon är på gång och imorgon är jag i Frankrike så jag vill helst slippa ringa då. Ja...då är den processen i rullning.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!