Gemma
jag kan tyvär inte svara på hur monsunsäsongen är i Malaysia, jag har bara varit i Thailand under deras regnperiod...
För oss innebar det rent praktiskt att det var lite molnigt, vilket inte är helt fel eftersom man bränner sig direkt annars, och rätt vad det är kommer ett svart moln farande, sen ösregnar det 10 minuter (lagom för en fika någonstans eller så) och sen slutar det. I thailand regnade det dessutom samma tid varje dag.
Det värsta var regnperioden i regnskogen, men det anade vi innan att det kunde bli lite blött. Men inte ens då regnade det hela dagarna, det kom jätte häftiga ös regn lite då och då, men inte ett enda heldagsregn. (sånna som vi har här i Sverige under hela hösten) DÄremot är luftfuktigheten väldigt hög hela tiden och det är svårt att få saker att torka, går inte att hänga något ute, torkar aldrig helt. Vi fixade en provisorisk torklina framför vår AC utblås istället.
Men som sagt Malaysia har inte regnperiod samma tid som thailand, som har sin på sommaren. SÅ jag vågar inte svara på det. Men det vore konstigt om det var helt annorlunda.
Det som vi tyckte var sämst med att åka till thailand under regnperioden var att allt regnade gjorde vattnet lite grumligt, inget som man märker när man badar, men vi som försöker se saker när vi dyker och då bara har 5 meter sikt istället för 15-20- 30 som det ska vara där blir besvikna. Att sen flera divesiter är stängda för vågorna är inte heller kul. Hela Similan stängs tex.