• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • förhoppningsis

kul att nån har nytta av mina nästan 5 år på uni!!

näpp nu ska jag snart ut och dricka vin, vad ger man en kille som fyller udda lever som ungkarl och eg inte tänkte ha fest men det "blev så ändå"
    Blommor är inte riktigt hans grej, men frågan är om inte en ask från Chokladfabriken kan vara uppsakattat ändå?

• Gemma

Hej på er! Idag fick vi se bebisen för första gången sedan stora ultraljudet för 14 veckor sedan, superspännande! Den var som vanligt perfekt. idealisk storlek (2,2 kg) och jag flyttades bak några dagar, till den 7 januari. Den hade vänt sig också, precis som BM sa förra gången, och lär nog inte vända sig tillbaka åt "fel" håll. Alla andra grejer var också jättebra, placenta, fostervatten osv. Kan knappt tro att allt bara flyter på! Nästan löjligt. Vi fick ett gulligt ultraljudsfoto på en fot, den här gången fick de inte plats med hela bebisen på en bild. Sen gick vi upp en våning för att se förlossningsrummet. Jag säger bara, wow! Rysligt trivsamt hörnrum med flödande ljus, bäddsoffa för mannen, badrum också med fönster och stor jacuzzi, flatscreen-tv, stereoanläggning och trådlöst internet på rummet för snabb leverans av foton till nära och kära. Utanför fanns ett bibliotek där vänner eller anhöriga kan sitta om det blir för trångt i rummet. Själva eftervårdsrummet var exakt som förlossningsrummet fast mindre, kanske 30m2 istället för runt 60m2, inrett med tavlor och sköna färger. Där kan man stanna 3-5 dagar och under tiden får man jättegod mat och hjälp och råd med allt från amning till blöjbyten.

Efter sjukhuset åkte vi och storhandlade, sedan beställde vi hem mat och softade med This is England. Vädret är ljuvligt idag, cirka 20 grader och sol, så vi gick en liten promenad innan vi åkte till IKEA. Blev helt impad av min uthållighet, med lördagseftermiddagsträngsel brukar jag palla max en timme, vi var där i tre medan vi valde möbler till skötrummet och sovrummet (bebisen får fina möbler i ek och korg). Vi passade också på att bunkra upp Annas mandelpepparkakor, knäckebröd och vitlökssill men glöggen, Aladdinaskarna, julmusten och julknäcken måste vi vänta med till den sjunde december.

Nu ska vi kolla profylaxfilm och öva lite inför the big D-day, medan vi kalasar på chevresnittar och australiensiska oxköttkorvar med ratatouille, följt av mörk chokladmousse.

Kort sagt, en busy men väldigt tillfredsställande lördag. Hur var er?

Om att ta reda på kön: Tror inte att vi är mindre nyfikna än någon annan (klart man undrar!) men vi vill inte av en enda anledning - det blir mer spännande så. Sen är det nog för mig som för Lapinette - tradition. Jag känner helt enkelt ingen som valt att ta reda på könet så för mig är det så "man" gör - dvs inte kolla i förväg. Kläder för mig är unisex tills bebisen får distinkt pojk - eller flickutseende så det där har ingen praktisk betydelse. Ingen av oss gillar rosa till barn; mannen har köpt några ljusblå plagg och jag kör mest grönt, vitt, mörkbrunt och andra sjuttiotalsfärger. Namnen är vi överens om, både om det blir en flicka och en pojke. Det var kul att få spåna på sex namn istället för tre. Men inför det andra barnet tror jag att vi kommer att kolla, för om vi får en till av samma kön så lär åtminstone jag bli en smula besviken. Och då föredrar jag att gå igenom den besvikelsen innan den stackars bebisen föds...

Kram. G

• Gemma

Haha, läste igenom mitt inlägg igen, det låter ju inte klokt... kolla profylaxkurs och käka oxköttkorv, obscent på nåt vis ;)

• Lapinette

Idag har solen skinit! Vi började morgonen med att sätta lite fart. Har ju bara legat och slöat tre helger i rad så jag känner att jag har fått nog. Har det lilla embryot inte trivts och fastnat än så är det ändå kört. Jag började glatt städa medan maken målade några CD-ställ vita (som ska in i bokhyllan). Sen lång och härlig dusch innan vi tog en promenad ned på stan.

Kollade i lite affärer, köpte en kjol och så åt vi en ordentlig lunch på ett thaiställe. Fick då ett sms från mina väninnor som satt på Riche så när vi ätit klart gick vi ned till dem och häll dem sällskap.

Nu hemma igen och vi tänkte städa respektive måla klart men jag tror det blir ett avsnitt av Kalla fötter innan vi tar tag i det. Känner oss rosiga och lite trötta efter eftermiddagen på stan.

Gemma - ert rum på BB lät helt otroligt! Är jacuzzin för maken? Jag menar du lär väl knappast få bad i den efter födseln.

• Amelle

Hej flickor!

Hoppar in en sväng medan mannen packar sin kappsäck. Han åker imorgon bitti, men nu ses vi ju om "bara" 2 veckor så det är inga tårar och tandagnisslan den här gången. Har ju haft två lediga dagar redan så idag har det känts som söndag.
    Igår var vi på stan och lunchade med väninna plus bebis, på ett föredrag och sen blev det fiskgryta innan vi drog ner på stan för lite barhäng med polare.
    Sovmorgon idag och sen hem till hans bror med familj på lunch och pingisspelande, en snabb inköpsrunda på Granit (två tunna bomullsklänningar i trikå - en långärmad, en kortärmad. Perfekta att ha som strandklänning, hemmaklänning eller vanlig klänning). Efter det gick vi ner till Byn och åt gudomligt gott: galettes med fasan och äpplen, bacon, purjolök och calvadossås och till efterrätt crêpes med kanelglass och varma körsbär. Till det en massa torr cider. Så nu är vi mätta och belåtna!

• Amelle

Och som tröst när han har åkt har jag bunkrat upp med en alpgruyère och päron/valnötsmarmelad. Vet precis vad som kommer få mig att må bra imorgon :)

• Amelle

Skulle nog inte heller vilja kolla bebbens kön, känns mer spännande att dra ut på det. Gillar man neutrala bebiskläder så kan jag tipsa om Granit, de har precis fått massa i grått, vitt och svart, till exempel ett par väldigt söta "thaibyxor" i gråmelange.

• Gemma

Hej! Har ätit frukost i sängen efter en jobbig natt full av toalettbesök och mygg. Idag ska vi till gymmet och sen ska vi bara ägna oss åt att läsa på; mannen i sin bebisskötselbok, jag om profylax. Vi går igenom texterna med överstrykningspenna och sen läser vi högt för varandra. Det blir roligare så, och lättare att minnas.

Lapinette, jacuzzin används under värkarna för att ge smärtlindring (om man vill).

Amelle, den där fasangaletten måste vara ny, de gånger jag käkat på byn har det blivit ren eller lamm men någon fasan fanns inte. Låter gudomligt gott!

Ha en mysig söndag allihop!

• förhoppningsis

Jacuzzin är för den blivande mamman innan barnet kommer, det hjälper till med smärlindringen under öppningsarbetet. Så är det här också fast med skillnaden att de hänvisar kvinnorna till sitt eget badkar/dush hemma i sina egna badrum. HAr inte hört om något sjukhus som har egna jacuzzis på rummet, eller ens badkar här i Sverige.

• förhoppningsis

Lapinette

Hur kändes det att ge sig ut igen efter att ha varit stilla så länge?

Det är ett av de stora skälen till att jag vill veta kön på ev baby. Jag har ALLTID varit helt övertygad om att mitt första barn blir en flicka. Jag är rädd att jag kommer drabbas av någon sorts förlossningspsykos eller så om det blir en pojke, då det ju omöjligt kan vara mitt barn eftersom jag kommer få en flicka. JAg kommer behöva all tid jag kan få för att vänja mig vid faktumet att det är en pojke.

Amelle
    Jag har aldrig lyckats äta på Byn, har försökt ett par gånger men det har alltid varit kö till borden så vi har gett upp. Har dock inte gett upp helt, försöker ff ibland. Vore kanon om de kunde ha åtminstone 1 reserverbart bord.
    2 veckor är inte så länge om ni är vana med mer + att då är det för gott eller hur? Måste kännas underbart!

Idag ska jag ut och gosa med 2 olika bebisar, en på fm, mitt senaste kusinbarn som nu är ett par veckor. Och på em en kompis son som är 3 veckor.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!