• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • förhoppningsis

Jag försöker trösta mig med att det är bättre att inte få ett jobb för att jag är överkvalificerad än av några andra orsaker. MEn det är surt ändå!!

Får försöka igen...

• Amelle

Klart det är surt, även om du får tänka att du inte fick jobbet för att du var för grym för dem!

• förhoppningsis

Jag var överkvalificerad, det vet jag. Dessutom påtalade de ett par gånger sin oro för att jag skulle dra direkt om jag fick ett bättre erbjudande. Men jag lyckades nog inte övertyga dem...

• Amelle

Nä så är det ju om man anställer överkvalificerade personer. En kompis till mig säger alltid att hon inte vågar anställa de som hon vet är överkvalificerade eftersom hon med 100 procents säkerhet vet att de försvinner inom en snar framtid.

• förhoppningsis

SUCK!! Jag vill ju bara ha ett jobb (som jag trivs med, inom rätt område, med vettiga arbetstider, trevliga kollegor och vettig lön)

• Gemma

förhoppningsis: Vad tråkigt med jobbet... men de kanske har en poäng? Du kanske söker fel jobb? Du kanske ska sikta högre, läs - satsa på ett jobb där det känns jätteläskigt att gå till intervjun för att du så himla gärna vill ha det och är osäker på om du håller måttet, och sen blir det kanske LÄTTARE för det att få och passa in på just det jobbet?

Jag sökte totalt 2 fasta journalistjobb. Ett där mina kvalifikationer stämde perfekt, ett där jag var underkvalificerad. Jag blev kallad till intervju bägge gånger. Det första jobbet kändes inte alls rätt, varken för dem eller mig. Det andra, där jag var underkvalificerad, blev jag kallad till ytterligare 2 gånger, tills det bara var jag och en annan tjej kvar. Hon fick jobbet, men hon hade precis lika lite erfarenhet som jag. Ja, och sen bestämde jag mig för att byta branch... för det var sextio sökande till varje jobb, och det rörde sig om redigerarvik.

Efter reklamskolan fick jag fast direkt. Så det handlar såklart lite om vilken branch man gett sig in i också. Svårast är det, tycker jag, att INTE känna sig nobbad. Tycker att du är jätteduktig som bara kör på.

Idag är det absolut strålande sol och glitter i guldträden. Jag ska simma och försöka göra klart julkalendern, eller i alla fall så långt det går. Nästa vecka blir nämligen en jobbvecka... ska skriva den däringa artikeln som min fotografväninna övertalade mig att göra... pust och stånk.

Hur mår ni andra?

• Stålhandske

Förhoppningsis, jag håller med Gemma, söker du jobb som motsvarar dina kvalifikationer? Eller finns det få av just sådana jobb?

Igår var jag hos tandläkaren här i Kina, första gången! Har tyckt de senaste två veckorna att jag kännt ett hål i en tand, det har ilat vid tandborstning, t.ex, så jag var helt säker på att jag skulle få laga. Men inte fanns det något hål!? Kan det ila i en specifik tand utan att det finns ett hål?

Gemma, vi har också sol! Är precis hemma från ett möte, och det var alldeles perfekt väder ute; 24 grader och sol, svag vind. Just as I like it! Kommer sakna detta när jag om tre veckor sitter i minusgrader och slask.

• Gemma

Hej el Stålo! Jadå, det kan ila i tänder av alla möjliga skäl, speciellt när man blir äldre nöts de ju och får sprickor. Det brukar gå över av sig själv. Jag har aldrig haft hål men kännt av tänder som vrenskas under långa perioder. Plus att jag hör till den stora, svenska kategori som tagit intryck av åttiotalets dentalhysteri och borstat satan, vilket innebär att jag har rejält blottade och ilande tandhalsar.

Det är jättespännande att du ska flytta hem, du får jättegärna ge mig en ärlig redogörelse för hur det är, vi måste ju också gå igenom rehabiliteringen en dag. Hur länge har ni bott i Kina?

• Gemma

Håller just på med luckorna i julkalendern, har bland annat ritat en birkinväska, Steve Carrell, en avrättad häst, en gigantisk ödla och en supande jultomte. Detta är skoj!

• förhoppningsis

Tack vad snälla ni är!!

Söker en del olika jobb men som nyexad är det svårt med jobb då de flesta antingen söker någn med ett par års processvana, eller någon som är advokat eller har flerårig bolagsrätt med huvudansvar osv, sen finns det de mindre kvalificerade tjänsterna som assistenter el liknande där JurKand inte är ett riktigt krav dock meriterande...

Gemma och Stålis
    blir riktigt avis! Här är det grått, mulet stora mörka moln och ca 6 grader. Igår var det 3-4 grader.

Stålis
    Ibland ilar tänder utan någon verklig orsak, dvs inga hål. Det finns specialtandcreme som ska hjälpa, Zenzondyne el liknande.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!