förhoppningsis: Vad tråkigt med jobbet... men de kanske har en poäng? Du kanske söker fel jobb? Du kanske ska sikta högre, läs - satsa på ett jobb där det känns jätteläskigt att gå till intervjun för att du så himla gärna vill ha det och är osäker på om du håller måttet, och sen blir det kanske LÄTTARE för det att få och passa in på just det jobbet?
Jag sökte totalt 2 fasta journalistjobb. Ett där mina kvalifikationer stämde perfekt, ett där jag var underkvalificerad. Jag blev kallad till intervju bägge gånger. Det första jobbet kändes inte alls rätt, varken för dem eller mig. Det andra, där jag var underkvalificerad, blev jag kallad till ytterligare 2 gånger, tills det bara var jag och en annan tjej kvar. Hon fick jobbet, men hon hade precis lika lite erfarenhet som jag. Ja, och sen bestämde jag mig för att byta branch... för det var sextio sökande till varje jobb, och det rörde sig om redigerarvik.
Efter reklamskolan fick jag fast direkt. Så det handlar såklart lite om vilken branch man gett sig in i också. Svårast är det, tycker jag, att INTE känna sig nobbad. Tycker att du är jätteduktig som bara kör på.
Idag är det absolut strålande sol och glitter i guldträden. Jag ska simma och försöka göra klart julkalendern, eller i alla fall så långt det går. Nästa vecka blir nämligen en jobbvecka... ska skriva den däringa artikeln som min fotografväninna övertalade mig att göra... pust och stånk.
Hur mår ni andra?