• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Margaux1

Hello glamour girls!!

Margaux is back in biz....

Jag har inte hunnit ens nästan igenom alla inlägg men jobbar på saken!!

Gemma, vad fantastiskt ni ser ut att ha haft det!! Och vilken härlig bulle du har! Jag hoppas att jag också kommer bli så där snyggt gravid!! Har jag missat en härlig redogörelse för resan? I så fall ska jag kolla lite bakåt!

Såg att ni diskuterade facebook... addade Stålis och förhoppningsis. Sedan får ni hjälpa mig att hitta rätt! Rolig lek eg, vem är vem?

Jag har haft ett helsike med uppsatsskrivning, middagar, resor etc. så det har inte funnits tid at avvara för att hänga här inne. Tror det blir bättre nu...

Var på en helt fantastisk middag igår med ett föredrag om 1982 Bordeaux (klassisk årgång), sedan hade vi en 7 rätters med jättespännade viner! Lite trött i ögat idag men helt klart värt både det och de dryga pengarna det kostade...
    Nu är jag fattiglapp!

Lapinette, hur går det med planteringen, gror det tror du?

• Lapinette

margaux - har inte en susning och försöker (men det är svårt) att inte tänka och känna efter för mycket. Det har ju inte ens gått en vecka och normalt brukar man ju inte känna något så här tidigt.

Mmmmmmmmmmm...........Bordeauxer!!! Ska ha en väninna över på middag ikväll. Blir ett enkelt recept då det är en spontanmiddag mitt i veckan och jag har massor med jobb som ska prioriteras. Lax, med spenat, grädde och parmesan i ung och till det blir det en Bourgogne. Maken blir glad för då får han dricka vin...och jag smaka .

• Amelle

Hej Margaux ? din vinpimplande lyxlirare! Förstår att det känns stressigt med uppsats och allt, men ändå. Nu har jag frågat både dig och Stålis om ni vill vara kompisar med mig på fejsbook.
    Jag känner att jag blir mer och mer intresserad av det här med viner, kanske är det ett vuxentecken?! Skulle faktiskt vilja lära mig mer, kanske åka på vinsemester eller så.

• Stålhandske

Hej på er fina flickor! (Jag vet ju att ni är fina då jag har spanat på era kort på Fisbök)

Idag har jag varit och shoppat lite smått och gott med mannen. Låt se, det blev en stickad mössa, två superfina sjalar som jag betalade överpris för då jag blev helt hänförd, en långärmad tröja, en softshell jacka, en klocka till väninna och lite krimskrams. Och torkad, lätt syrad mango från Thailand!

Mannen slog till och köpte två jackor. Vi förbereder oss stort för vintern i Sverige nu.

Men var lite besviken då jag hade behövt hitta några stickade klänningar och grovstickade strumpbyxor, men det var det ont om. Ska kolla nästa vecka då vi ska ta en tur till Hong Kong.
    Annars, har ni några tips på onlinebutiker som har fina vardagskläder (med en och annan nyårsklänning kanske?), så säg till!

För att svara på frågor angående Göteborg, så nej, vi kommer ifrån en mindre stad en timmas resa från Götet, båda två, från början. Vilken stad kan ni ju se på Facebook!
    Där bor också båda våra familjer, så det blir även där vi kommer att husera den närmaste tiden. Hoppas på att vi kan bosätta oss i Göteborg så snabbt som möjligt, älskar den staden! Där bor nästan alla våra närmaste vänner, så visst längtar man!

• Stålhandske

Amelle, jag blir också mer och mer intresserad av viner ju längre jag hänger här med detta fina gäng. Ska nog försöka utveckla det hela mer i framtiden, då ska jag ställa dumma frågor utan att skämmas i den här tråden!

• Stålhandske

Margaux! Vi saknar dig när du inte är här, så hoppas att du får det lugnare i livet så du kan skriva här!

• Gemma

Hej på er!

Margaux, du har varit saknad! Låter som om du haft goda (läs: glamourösa) själ till din bortavaro, i alla fall delvis.

Lapinette: Jag minns den där ihåliga sverigekänslan som alltid brukade infinna sig i november, värst var då vi var nygifta och tvingades skiljas åt efter fyra dagars honeymoon, då åkte mannen till Kina och vi skulle kanske inte ses på ett halvår... sen kom han i alla fall, tre dagar över jul. Jag grät redan när jag mötte honom på Arlanda och sen blev det en vacker men ganska deppig jul. Usch, usch, usch. Men även om man är tillsammans kan man ju bli verkligt lack på framför allt mörkret. Känns som om hela sverige drabbats av det nu, kollektivt. Min bror som i vanliga fall älskar Sverige och svensk natur konstaterade bara att: "Det är fult i Sverige just nu."

Här gnäller vi också, på kylan (16 grader) och vinterfukten som man alltid alltid blir sjuk av. Alltså det är verkligt rått, svårt att förklara, men det tränger sig in i de illa byggda husen (tunna enkelglas och nästan ingen ventilation, hett på sommaren och svinkallt på vintern). Vi har kört värme-AC:n hela nätterna så att vi vaknar torra som fnöske, tungan känns som trä och huden är vit och flagig som sandpapper. Jag hostar och snorar och nyser ideligen. Men det var underbart att äta lunch i solen med väninnan idag, i bara en tröja. Och sådär deppigt mörkt blir det aldrig.

Det var inte så pjåkigt ikväll, hade en galen kvinnlig taxichaufför som ville prata om den dåliga miljön i Shanghai och eftersom jag hostat konstant sen jag kom hem från Malaysia var jag inte nödbedd. Kursen var också riktigt trevlig ikväll, det var nån sorts fortsättning på förra veckans missade avsnitt om smärtlindring, plus en del om kejsarsnitt kontra naturlig födsel. I kina förlöser man 60-70% av bebisarna med snitt! På detta sjukhus är det cirka 25% vilket alltså är lågt jämfört med nationen i övrigt. Men i Sverige måste det väl vara ännu lägre? Lustigt nog snittar man i Kina av resursbrist, och det är väl exakt samma anledning till att man INTE beviljar snitt i Sverige, förutom om allvarliga komplikationsrisker föreligger..?

Nu ska mannen knäcka nötter till biscotti som jag ska baka, medan vi kollar på The Office.

Kram, G

• Gemma

Stålis: Wow att ni hittade allt det där i Guangdong! Tycker att det är svårt och påfrestande nog att shoppa i shanghai. Kuala Lumpur däremot... det var andra grejer. Fatta en stad lika stor som Stockholm som har tre jättestora Hermes-butiker! Och Jimmy Choo-butik! Och, lapinette, en hel Fransesco Biasia-affär! Ett gäng Tiffanys! Å andra sidan är det mycket mysigare att strosa på Söder och längs Birger Jarlsgatan än att vandra runt i KL:s otaliga shoppingcentra.

• Lapinette

Skickar en kram från det mörka Sverige till Kina.

• Stålhandske

Gemma, vi har fortfarande runt 20-25 grader varmt, hela dygnet, så jag klagar inte än. Möjligtvis om ett par veckor, men då är hemflytten så nära att jag kommer att hålla kroppsvärmen uppe av allt packande och stressande, om jag känner mig själv rätt.
    Då det inte blir så väldans kallt här i Guangdong på vintrarna (men självklart fortfarande samma råa kyla som ni har), så finns det inte mycket till värmekällor. Däremot så säljs det små värmefläktar i massor när december kommer! Vi köpte en förra vintern som höll i två månader, sen dog den. Garanti någon?

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!