Hej på er!
Margaux, du har varit saknad! Låter som om du haft goda (läs: glamourösa) själ till din bortavaro, i alla fall delvis.
Lapinette: Jag minns den där ihåliga sverigekänslan som alltid brukade infinna sig i november, värst var då vi var nygifta och tvingades skiljas åt efter fyra dagars honeymoon, då åkte mannen till Kina och vi skulle kanske inte ses på ett halvår... sen kom han i alla fall, tre dagar över jul. Jag grät redan när jag mötte honom på Arlanda och sen blev det en vacker men ganska deppig jul. Usch, usch, usch. Men även om man är tillsammans kan man ju bli verkligt lack på framför allt mörkret. Känns som om hela sverige drabbats av det nu, kollektivt. Min bror som i vanliga fall älskar Sverige och svensk natur konstaterade bara att: "Det är fult i Sverige just nu."
Här gnäller vi också, på kylan (16 grader) och vinterfukten som man alltid alltid blir sjuk av. Alltså det är verkligt rått, svårt att förklara, men det tränger sig in i de illa byggda husen (tunna enkelglas och nästan ingen ventilation, hett på sommaren och svinkallt på vintern). Vi har kört värme-AC:n hela nätterna så att vi vaknar torra som fnöske, tungan känns som trä och huden är vit och flagig som sandpapper. Jag hostar och snorar och nyser ideligen. Men det var underbart att äta lunch i solen med väninnan idag, i bara en tröja. Och sådär deppigt mörkt blir det aldrig.
Det var inte så pjåkigt ikväll, hade en galen kvinnlig taxichaufför som ville prata om den dåliga miljön i Shanghai och eftersom jag hostat konstant sen jag kom hem från Malaysia var jag inte nödbedd. Kursen var också riktigt trevlig ikväll, det var nån sorts fortsättning på förra veckans missade avsnitt om smärtlindring, plus en del om kejsarsnitt kontra naturlig födsel. I kina förlöser man 60-70% av bebisarna med snitt! På detta sjukhus är det cirka 25% vilket alltså är lågt jämfört med nationen i övrigt. Men i Sverige måste det väl vara ännu lägre? Lustigt nog snittar man i Kina av resursbrist, och det är väl exakt samma anledning till att man INTE beviljar snitt i Sverige, förutom om allvarliga komplikationsrisker föreligger..?
Nu ska mannen knäcka nötter till biscotti som jag ska baka, medan vi kollar på The Office.
Kram, G