• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Gemma

Izunia, hoppas att du inte blev ledsen för att jag skrev löjliga knähundar, här ÄR de verkligen löjliga, ofta infärgade i neonfärger och påklädda i olika utstyrslar.

• förhoppningsis

Gemma
    Verkar som om du tyckte lika bra om Malaysia som jag gjorde!
    Håller helt med om att deras storstäder är ävertrafikerade och rätt "avgasiga"... om du tyckte det, gissa då vad vi tyckte som kom från Stockholm!

Spännande när mannen handlar och du inte får följa med, förlossningspresent kanske? Eller födelsedagspresent? (vist är det dagen innan jul?)

Snart dax att gå för intervjun, så trött!! Har inte fattat att jag är uppe så här tidigt ännu.

• Gemma

Superduperlyckatill! Tyckte att Kuala Lumpur kändes som en liten och behändig stad på ett sätt, den var ju tio gånger mindre än min nuvarande hemstad, men visst blev det intensivt, svettigt och ganska avgasigt i det lilla centrumet... stor skillnad mot London och Stockholm.

Jag fyller år på julafton så jag misstänker att detta blir antingen julklapp eller födelsedagspresent, nyblivna mammapresenten blir däremot bärbar...

Kram, G

• Gemma

Simmade f.ö. tusen meter idag och vägde mig för att inte få en chock på lördag (då vi ska kika på bebisen). Mirakel - jag har inte gått upp ett gram på semestern trots att jag käkat som en tok. Fast i sanningens namn blev det ju mest mango, cappuccino och färska fiskar och skaldjur, utöver vår kvällschoklad. Så ju har jag gått upp totalt tio kg, till 64. Helt sunt och fint och inte särskilt jobbigt för min 172cm-kropp.

• Lapinette

10 kg låter ju helt ok jag har några väninnor som gått upp typ 20 kg vid varje barn. Gigantiska!!!

Själv sitter jag hemma och jobbar idag (igen). Börjar tröttna rejält på hemmalivet. Har nog aldrig sett så mycket på tv som dessa dagar. Inte orkat ta mig för några större projekt som att börja sätta in foton i fotoalbumen. Inte likt mig men ganska så skönt att få vara en soffpotatis också. Har hunnit se 2 säsonger av Kalla fötter på typ 4 dagar.

• Amelle

Good morning girls!

Och välkommen tillbaka Gemma, låter som en välbehövlig och underbar semester. Jag blir särskilt suktad av den grillade fisken på enkla restaurangen, ofta är det på sådana ställen som man har de mest minnesvärda matupplevelserna. Jag kommer ihåg när vi var i Acapulco förra nyår och hittade vår egen lunchfavorit med just långbord, nybakade majstortillas från mormor i familjen, hemlagade heta salsor med chili och koriander, friterad potatis och så helgrillad nyfångad fisk. Mums!

En stor eloge till Sålis som vågade smaka på vovven, nu har du nåt att berätta för barnbarnen!

Helgen har varit helt underbar, förstås. Men han missade sin connection i Amsterdam och kom hem vid midnatt i lördags, så jag fick modifiera min middag. Det blev pilgrimsmusslor och champagne men så gjorde jag en krämig pumparisotto istället för hjorten. Kändes mer lagom för en sen supé. Igår blev det däremot hjort till middag, den var supergod.

Annars var det brunch på Xoko igår, en sväng på stan, hem och sova siesta, lite bröllopsplanering, prat och så matlagning. Nu har vi i alla fall satt ner foten och beslutat oss för att det blir till att bo i Stockholm ändå, inte något annat. Känns bra, även om jag ändå känner ett litet utomlandssug. Men just nu så är det vad vi bägge har lust med, att bo ihop här och ha ett vanligt liv. Nu ska han bara hitta ett nytt jobb också :)

Apropå nytt jobb ? lycka till på jobbintervjun förhoppningsis! Och håller med när det gäller barnuppfostran, ibland undrar man ju verkligen hur föräldrarna tänker. (Vissa, som tycker att barnen alltid ska stå i centrum och vägrar säga till dem trots att de stör alla vuxna).

• Gemma

God morgon själva! Här har klockan hunnit bli halv sex på kvällen och det är nästan mörkt. Amelle, din mat i Acapulco låter ljuvlig, den malaysiska maten var helt OK men inte fantastisk, kändes som en enklare variant av det thailändska köket med stabbiga indiska och arabiska inslag. Vilket det troligtvis är. Vi tyckte i alla fall att det var trevligt att smaka något som inte alls påminner om den kinesiska maten som är betydligt märkligare (stålis kan nog skriva under på detta). Det intressanta med ens nuvarande perspektiv (läs, kinesiskt) är att en relativt "främmande" kultur som den malaysiska kändes riktigt lättillgänglig... då inser man vilket annorlunda land man trots allt valt att bosätta sig i.

Amelle igen, ni har hela livet på er att expatta utomlands. Vi är bägge fast beslutna om att göra om det hela, fast då har vi ju hunnit fått barn och blivit gamla och inkrökta så vi lär nog välja något lite mindre krävande. Åtminstone med bättre luft och mindre trafik. Sen vet jag ärligt talat inte om jag pallar lära mig fler språk nu så det får bli ett ställe där de flesta kan engelska, åtminstone hjälpligt.

• Gemma

En annan intressant grej var att Malaysia alltså är ett muslimskt land med stora indiska och framför allt kinesiska minoritetsgrupper. Muslimer, kristna och hinduer kommer väldigt bra överens medan den kinesiska gruppen är ganska impopulär bland de andra, de anses otrevliga, giriga, religiöst intoleranta och ovilliga att beblanda sig med andra. Väldigt annorlunda mot hur vi upplever dem, med andra ord...

• Gemma

Lapinette: Får du inte ens gå ut och promenera..? Eller simma..? När jag inte kunde powerwalka och sådär pga foglossningen så passade jag på att testa nya lugna motionsformer och det var ju inte så tokigt trots allt. Men du får kanske inte röra dig alls?

• Amelle

Här tänkte vi gå och äta imorgon, nån som provat? Blev helt plötsligt så sugen på asiatiskt :) Och de har fått bra recensioner.

www.xeom.se/

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!