• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Gemma

Lapinette: Jag upprepade med glädje ditt "misstag" med konjaken ;) Och jag måste erkänna att jag var lite skraj i går när jag testade att modifiera receptet, såg framför mig hur allt skar sig eller blev torrt och träaktigt och min dyra, importerade choklad rann ut i vasken men icke, grundreceptet är så bra att man nog kan modifiera det lite hur som helst. Kanske ha i rivet apelsinskal och annat skoj?

Och mitt utbrott ovan var såklart relaterat till dina ägg, å vad glad du måste vara... och nervös samtidigt... som sagt, nervositeten försvinner inte bara för att det går bra, hela tiden är det nya grejer, men just nu känns det jättejättebra för min del. Har precis varit och vaxat benen, tack och lov sover jag ju fortfarande på rygg så ryggläget var inga problem, med baksidan var det lite bökigare, jag fick skruva mig på sniskan, men det gick ändå fint. Så nu är jag len och redo för semestern.

En bra grej förresten... har ju deppat för min klocka, vet inte om jag berättade, men i alla fall hade de sönder glaset på den i går morse och jag började gråta hos skomakaren (som f.ö skulle byta remmen och gjorde ett skitjobb, jag drog sönder den hur lätt som helst framför näsan på dem) för det var en present från mannen och jag tänkte att jag kan absolut inte bevisa att det var de som hade sönder den (men det var det). Och idag så ringde en ångerfull kille från skomakaren och sa att han skulle göra sitt yttersta för att byta glaset, så det var ju i alla fall en början.

Idag har jag beställt TVÅ rysligt avancerade blöjhinkar för mannen vill byta i sovrummet och jag vill då ha tillgång till rinnande vatten så för husfridens skull ska vi helt enkelt ha - två skötplatser. Allt för att han nöjd och glad ska fullgöra vad han tagit på sig - att mata och byta på nätterna.

Kram, G

• Amelle

Vad skönt Lapinette, nu är ni ju verkligen på G!

Har inte varit så mycket på Amalfikusten, bara i Neapel, Pompeji och en snabbis på Capri. Detta var dock när jag och min väninna var fattiga studenter som pluggade i Florens, så det blev inte till att njuta av några excesser direkt. Mitt starkaste minne från den resan är när vi blev jagade av en blottare uppför kullen till vårt sunkiga vandrarhem i Neapel. Min kompis skrattade så hon grät (fast kanske mest av nervositet) när jag skrek till honom på italienska att hans snorre var liten och ful.

Gemma ? blöjhink är nog en bra investering om man inte vill att det ska lukta smörpopcorn i hela lägenheten :) Hur ska mannen mata på nätterna?

• Lapinette

Amelle - tackar för denna förmiddags goda skratt. Kunde se er springandes i Neapel skrikandes mindre vackra ord på italienska till denna halvnakna stackars man. För det är ju grund och botten synd om dem.

• Gemma

Amelle: Vi får se hur det går med nattmatningen men man kan pumpa ur på kvällen t ex, eller köra med ersättning (om man inte har tillräckligt själv). Fast det där löser sig nog tids nog... kanske blir lättare att jag kör rubbet den vanliga vägen. vad heter liten och ful på italienska då? Tu ai un no bello katzo?

• Amelle

Hehe, ja det finns nog inget mer patetiskt än blottare. Tror jag sa nåt i stil med "che catzo brutto è piccolo". Med reservation för att det var sjukt längesen och att min italienska tyvärr förfallit sen dess.

• Lapinette

Stackarn! Ful och liten pitt vill man ju inte ha. Undrar vad de egentligen får ut av det hela? Själv har jag också glömt italienskan. För varje franskt ord som går in i huvudet åker ett italienskt ut.

• Gemma

För mig är det exakt på samma sätt med kinesiska och franska, för varje kinesiskt ord som åker in så försvinner ett franskt. Tror att det beror på att jag lärt mig de två språken sist... de andra är opåverkade.

• Amelle

Samma här - det går helt enkelt inte att få in allt i huvudet och behålla det där utan att nåt åker ut. Jag har läst franska, spanska och italienska och förstår väldigt mycket av tal och skrift eftersom de är så lika. Men när det kommer till att prata så är det hopplöst att skifta om man kört in sig på ett av språken. Det går, men det tar lite tid.

Förresten, nu kom jag på vad den där chokladkonditorn heter som tillverkar de små konstverken: Emanuel Andrén. Men de är svinigt dyra, 30 spänn styck! Stod och suktade efter en med chili och Valrhona och en med ekologiska sockerrostade myntablad och Guanajachoklad imorse när jag väntade på min dubbbla capuccino.

www.emanuelandren.com/prodlist.asp

• Lapinette

Amelle - då har vi läst samma språk. Dock läste jag spanskan på gymnasiet så den ligger väldans långt bak i skallen.

Mmmmmmm...vad ni diskuterar choklad här inne!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!