• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • förhoppningsis

boeuf borgonge är en av mina favorithösträtter. Kronärtskocka är ju också i säsong nu.

Annars brukar jag laga rödbetor med chevrecreme och pinjenötter som en enkel förrätt.

• Amelle

Mmm, gillar alla ovanstående! Kom på att jag får min ekolåda nästa vecka, titatde på innehållet på nätet och såg att den bla. kommer innehålla jordärtsskocka och polkabetor, supermumsigt så dem kommer jag nog försöka få in på något sätt.

Har ni varit eller tänker ni gå och kolla in Cavalli på H&M?
    Jag orkar bara inte hålla på och trängas.

• förhoppningsis

Jag gick förbi i morse när jag skulle fixa lite annat, massor med kö. När jag gick hem igen så var köerna borta så nu slipper du nog trängas om du går innan lunchen.

• Izunia

hmmm jag köpte ingen väska för 8000 danska kronor ligger över min budget.Hur fin den än må vara... :(

Gemma JA JA!! ;) Har ingen aning!! Det enda jag vet är att Qantas är världens säkraste bolag.. statistiskt.

Nu är jag äntligen hemma från Paris med en 2 tim försening,... Tror ni man har glada gäster!!?Ska nog inte klaga.. de flesta var hur gulliga som helst..förutom en fransman..Men hur som helst! Nu är jag hemma.. och har morgondagen totalt fullbokad så jag borde gå och lägga mig.

Ciao!

• lourdes

Hej flickor!

Det var ett bra tag sedan man vara inne i denna tråd. Hoppas ni alla mår bra.
    Är sedan några dagar tillbaka efter en underbar bröllopsresa som vi tillbringade i Amalfikusten. Det var helt underbart! Fick se mycket samtidigt som vi kopplade av till max. Vissa dagar gick vi till sängs tidigt och gick upp tidigt. Gick långa promenader och satt sedan och åt lååånga frukostar. Kan fortfarande känna smaken av dom färska tomaterna och buffelmozzarelan. Att det kan vara så stor skillnad på tomaterna man köper här hemma.
    Vi bodde i Positano (www.sirenuse.it) och i Praiano (www.casaprivata.it). Därifrån gjorde vi utflykter till Pompeji, vilket var riktigt mäktigt att se, Sorrento, Capri, Amalfi och Ravello. Det är inga långa avstånd längs med Amalfikusten och därför går det bra att göra små utflykter utan att man ska behöva planera in långt i förväg.
    Har lagt in några foton i Bildgalleriet.
    Vi shoppade massa fint keramik och vackert handgjort Amalfipapper. Bara att ta fram akvarellfärgerna och börja skissa.
    Och så fick vi givetvis med en massa Baci choklad ;)

Ikväll har jag suttit och pysslat med en doppresent till vår bestman som fick en son för några dagar sedan. Köpte ett par ursöta skor i Italien. Dom låg i en trist kartong och istället för att ha dom där har jag gjort en blöjtårta och dekorerat den med napp, nappflaska och skorna på topp. Blev superfint! Är bara så trött nu efter att ha suttit och rullat blöjor o dekorerat hela kvällen/natten.

Dags att sova.

• Gemma

Hej girls, lat morgon i sängen, någon som är överraskad? Har i alla fall fått iväg en faktura och det känns ju fint. Igår kväll kom mannen hem, lycka!! Han hade handlat kopiöst mycket saker, skivor, en massa massa mat typ fullkornspenne, mont blanc chokladdessert, chilisardiner, havssalt och så hade han helt på eget initiativ köpt åtta (!) babyböcker, bl a en om bebismassage med tillhörande bebismassageolja, babywipes, superpraktiska och söta saker på Petit Bateau som plyschheldräkt och dregellappar - allt i rätt storlek. Och så frågade han om jag beställt nån blöjhink än och jag bara... näe... de är för dyra. Det är ju mycket roligare att beställa från minimink ;) Men nu får jag ta och scanna nätet lite för han stod på sig och det är ju han som betalar (och jag som slipper lukten hela dagarna).

Gjorde sedan en härlig middag, tre rätter och fördrink (kir royal, märkte att det gick superbra att köra 50% perrier citron för min del), krönt av Lapinette's fantastiska chokladdessert. Och nu gjorde jag alltså så att jag helt uteslöt smöret och istället hade i ett kryddmått salt och generöst med cognac. Jag måste säga att den blev ännu godare! Hade i lite extra choklad istället och det blev otroligt intensiv chokladsmak. Om det var mumsig mjölkchokladsmak innan så blev det riktigt fyllig mangarosmak, nu. Rekommenderar er att testa åtminstone en gång. Lapinette förlååååt att jag är inne och pillar i ditt recept men här är min variant (båda är lika goda men på olika sätt får jag tillägga, ni kan ju själva välja vad som passar er smak):

Chokladdessert i portionsform

4 personer

125 g mörk choklad av hög kvalitet, gärna med lite syra, t ex Valhrona manjari, Michel Cluizel Mangaro
    2 ägg
    1 dl strösocker
    1krm salt
    (1-2 tsk konjak)

Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält choklad och salt i vattenbad eller i mikrovågsugn. Vispa ägg och strösocker till hårt, vitt skum. Vispa ner konjak och choklad. Fyll i 4 portionsformar. Ställ formarna på en bakplåt och grädda i i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta ev. över lite florsocker och servera med bär eller glass.

Lourdes, hej! Kul att få en liten update, låter som vanligt som om du gör en massa härliga och glamorösa saker. Grattis till bröllopsresan och jag håller med dig - mellan olika tomater (läs: svenska odlade i näringslösning och solmogna medelhavsdito) skiljer ett universum.

Izunia: Quantas... undrar om jag kan chartra deras plan i morgon då ;) ? Nä men allvar, så himla nojig är jag inte (längre). Är mest nervös för äckelmat och packar numera alltid matsäck.

Amelle: En god gryta! Kanske en älggryta med älggrytbitar, kantareller, hackad chalottenlök, färsk rosmarin, krossade enebär, nymalen svartpeppar, grädde, kantarellfond (bongs i flaska)? Smaka av med t ex rönnbärsgelé eller rårörda lingon (det blir gott med lite sötma + syrlighet I själva grytan); du kan också servera frysta tinade lingon vid sidan om. Tillbehör kan vara haricots verts som steks med smör och senapsfrön samt pressad potatis.

Du kan ju också göra renskav, t ex gott att ha i färskriven pepparrot och creme fraiche.

Gåsjacka: Hösten 2001, eller om det nu var 2002, skrev jag en krönika om fenomenet, bl a var det en affär i Stockholm som sålde 60st i veckan (den där Red fox eller vad den heter). Det var nog då de var som mest inne. Men nu är de väl närmast neutrala? För RIKTIGT ute blir de väl bara under en ganska kort period, efter att de varit inne och sedan sakta dalat? Ja, och sen infinner sig den "neutrala" perioden och den borde kanske vara nu... Stålis jag är som du, började t ex titta på UGG-stövlar i år! Nu känns de på nåt vis... ofarliga. Och eftersom de är varma och har platt sula passar de utmärkt för mig som inte kan gå i klack för närvarande. Tänker dock köpa några billiga kopior, eventuellt något mer vatten/smutsavstötande... eller inget alls, om det varma höstvädret håller i sig.

Kram på er, G

• Gemma

OK tar tillbaka det där med att gåsjackor och uggs är neutrala... kan något som varit så tokinne nånsin bli neutralt? Troligtvis inte...

• Gemma

förhoppningsis: Näe, jordnöten får KANSKE en egen julkalender när den är typ... sex år gammal. Och bara om den varit riktigt snäll, hela året, och aldrig sagt emot sin mamma.

Pantomim är ångest i dess renaste form.

• Lapinette

Japp, nu är det bokat! Inte någon lyxresa till Söderhavet precis men kanske, kanske ett litet embryo i min mage i slutet på nästa vecka. Min läkare tyckte att alla värden såg bra ut och jag har 11 ägg som håller på och växer, vissa redan i fin form. Han trodde jag skulle till Uppsala måndag-tisdag men Uppsala (som sedan ringde mig) sa att det blir dags på onsdag. Ska m a o fortsätta med sprutorna ett par dagar längre. Så onsdags morgon åker vi dit för att plocka ut ägg och lämna simmare. OM (hoppas, hoppas!!!) de gillar varandra och vi får minst ett fint embryo så ska vi tillbaka på fredag eftermiddag för att sätta tillbaks det. Sen är det bara att hålla tummarna och ta det lugnt.

Från små ägg till choklad. När jag har gjort desserten så har jag inte haft i någon tesked med konjak utan hält lite drygt en matsked. Ett misstag jag gjorde i första receptet som jag sedan fortsatt med. Ska även prova ditt förslag ovan när det är dags att göra den igen.

Lourdes - härligt med Amalfi. Hur länge var ni där? Var ni inte över till Capri? Vi var ju där maj 2006 direkt efter vårt bröllop, en vecka i Sorrento. Vi blandade lata dagar vid poolen med utflykter till just Capri, Amalfikusten och Pompeji.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!