Hej girls, lat morgon i sängen, någon som är överraskad? Har i alla fall fått iväg en faktura och det känns ju fint. Igår kväll kom mannen hem, lycka!! Han hade handlat kopiöst mycket saker, skivor, en massa massa mat typ fullkornspenne, mont blanc chokladdessert, chilisardiner, havssalt och så hade han helt på eget initiativ köpt åtta (!) babyböcker, bl a en om bebismassage med tillhörande bebismassageolja, babywipes, superpraktiska och söta saker på Petit Bateau som plyschheldräkt och dregellappar - allt i rätt storlek. Och så frågade han om jag beställt nån blöjhink än och jag bara... näe... de är för dyra. Det är ju mycket roligare att beställa från minimink ;) Men nu får jag ta och scanna nätet lite för han stod på sig och det är ju han som betalar (och jag som slipper lukten hela dagarna).
Gjorde sedan en härlig middag, tre rätter och fördrink (kir royal, märkte att det gick superbra att köra 50% perrier citron för min del), krönt av Lapinette's fantastiska chokladdessert. Och nu gjorde jag alltså så att jag helt uteslöt smöret och istället hade i ett kryddmått salt och generöst med cognac. Jag måste säga att den blev ännu godare! Hade i lite extra choklad istället och det blev otroligt intensiv chokladsmak. Om det var mumsig mjölkchokladsmak innan så blev det riktigt fyllig mangarosmak, nu. Rekommenderar er att testa åtminstone en gång. Lapinette förlååååt att jag är inne och pillar i ditt recept men här är min variant (båda är lika goda men på olika sätt får jag tillägga, ni kan ju själva välja vad som passar er smak):
Chokladdessert i portionsform
4 personer
125 g mörk choklad av hög kvalitet, gärna med lite syra, t ex Valhrona manjari, Michel Cluizel Mangaro
2 ägg
1 dl strösocker
1krm salt
(1-2 tsk konjak)
Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält choklad och salt i vattenbad eller i mikrovågsugn. Vispa ägg och strösocker till hårt, vitt skum. Vispa ner konjak och choklad. Fyll i 4 portionsformar. Ställ formarna på en bakplåt och grädda i i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta ev. över lite florsocker och servera med bär eller glass.
Lourdes, hej! Kul att få en liten update, låter som vanligt som om du gör en massa härliga och glamorösa saker. Grattis till bröllopsresan och jag håller med dig - mellan olika tomater (läs: svenska odlade i näringslösning och solmogna medelhavsdito) skiljer ett universum.
Izunia: Quantas... undrar om jag kan chartra deras plan i morgon då ;) ? Nä men allvar, så himla nojig är jag inte (längre). Är mest nervös för äckelmat och packar numera alltid matsäck.
Amelle: En god gryta! Kanske en älggryta med älggrytbitar, kantareller, hackad chalottenlök, färsk rosmarin, krossade enebär, nymalen svartpeppar, grädde, kantarellfond (bongs i flaska)? Smaka av med t ex rönnbärsgelé eller rårörda lingon (det blir gott med lite sötma + syrlighet I själva grytan); du kan också servera frysta tinade lingon vid sidan om. Tillbehör kan vara haricots verts som steks med smör och senapsfrön samt pressad potatis.
Du kan ju också göra renskav, t ex gott att ha i färskriven pepparrot och creme fraiche.
Gåsjacka: Hösten 2001, eller om det nu var 2002, skrev jag en krönika om fenomenet, bl a var det en affär i Stockholm som sålde 60st i veckan (den där Red fox eller vad den heter). Det var nog då de var som mest inne. Men nu är de väl närmast neutrala? För RIKTIGT ute blir de väl bara under en ganska kort period, efter att de varit inne och sedan sakta dalat? Ja, och sen infinner sig den "neutrala" perioden och den borde kanske vara nu... Stålis jag är som du, började t ex titta på UGG-stövlar i år! Nu känns de på nåt vis... ofarliga. Och eftersom de är varma och har platt sula passar de utmärkt för mig som inte kan gå i klack för närvarande. Tänker dock köpa några billiga kopior, eventuellt något mer vatten/smutsavstötande... eller inget alls, om det varma höstvädret håller i sig.
Kram på er, G