• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Amelle

Jepp, er bebis lär nog bli välväxt Gemma! Till tröst kan jag berätta att jag har två väninnor som båda fått relativt stora och tunga barn (närmare 4 kg) och som bägge krystade ut ungarna bara ett par timmar efter det att de anlänt till BB.

Stålis ? skrämmande när man glömmer sådär, särskilt om ens självbild inte stämmer överrens med verkligheten. Så är det för mig i alla fall.

Förhoppning: klurigt med Hammarby sjöstad. Har ni redan spikat eller går ni och funderar? Vet själv hur snabbt man vänjer sig att bo inne i stan, samtidigt så är det ju inte jättelångt. Cykel är ju ett bra alternativ på sommarhalvåret. Brukar hänga därute en hel del då min bästis med familj bor där. Det jag ibland tänker på är att vissa lägenheter har extrem insyn, något jag själv avskyr men vissa inte bryr sig ett dugg om. Annars så finns ju allt därute nu, massa nya restauranger på senare tid och så Göteborg som är mysigt vid fint väder.

Ikväll blir det ett 30 min spinningpass med en väninna, sen hem till Ugly Betty och rester framför tv:n.

• Amelle

Glömde, den ena av mina väninnor gjorde denna bedrift HELT UTAN SMÄRTLINDRING. Fatta vad sjukt! Den andra tog lustgas men inte epidural eller vad det heter.

• Amelle

Aj, jag har lite ont i vristen idag. Kanske inte var så jättesmart att rida igår.

• Amelle

Förresten, vad gör man egentligen på en babyshower? Är det bara brudar med?

• förhoppningsis

Räddningen från uppsatsen kom från lite oväntat håll... svärföräldrarna ringde från en av deras grannars telefon, de har låst sig ute och är utan mobil och allt. Bara att sätta mig i en taxi och åka dit med vår reservnyckel. Fikade lite där och sen körde de hem mig igen, så nu har jag varit på KB och kopierat DNs framsidor från den 27/11 var 10 år med start 1907. Lite kul, inte ofta jag är nere i microfilmsdelen. En enorm fördel med att bo i sthlm, bara kila runt hörnet så var jag där.

Stålis
    förstog inte att man måste trycka på en knapp för att få ut kortet, vad fånigt!! Då förstår jag att man kan glömma det jätte enkelt.

Gemma
    Egen chaufför låter väldigt lyxigt i mina öron, spec efter vad jag har hört om att köra i den kinesiska trafiken.
    Vad kul att du ska få en babyshower, vilken lyx!! Men du som verkar ha handlat och beställt massa saker, vad ska du önska dig? Eller i Kina kanske man inte registrerar sig på samma sätt som i USA. Klokt att ta det 1 månad innan, det är nog då du är piggare än vad du kommer vara på länge efter det. Jätte spännande, du måste berätta allt sen!! Vilka gulliga väninnor!

Det kanske är just för att du äter riktigt vettig och allsidig kost som du inte tuggar murbruk. Sug efter konstiga saker brukar ju tyda på att kroppen saknar något. Äter man micropizza saknar nog kroppen de flesta ämnena utom möjligen fett...

Amelle
    Babyshower är som en fest för barnet/mamman. Från början har jag hört att det var för att hjälpa till att ge presenter till barnet, sånt som barn behöver när de är små. De är så mycket som behövs och det kostar en mindre förmögenhet... brukar bara vara kvinnor och det är babytema, dvs storkar, tårta/buffe med babydekorationer, lekar i stil med gissa hur många rutor toapapper som behövs runt magen osv.
    Jag vet att om du ser 6& city så är det iaf 2 showers med där, Mirandas och en till. I USA kan de vara helt hysteriska.

En väninna till mig födde barn för en vecka sedan, hon kom in till sjukhuset och var öppen 3 cm och blev hemskickad igen, när hon kom in nästa gång var hon öppen 9 cm!!! Hon hade alltså gjort det mesta av jobbet hemma, ingen chans till epidural där inte...

Vad det gäller sjöstaden är det ett byte av lägenhet så eg är inget bestämt förrän alla papper är påskrivna och godkända. Det här är 4 våningen så insyn behöver vi inte oroa oss för, värre för de stackarna på bottenvåningen med fönster nästan hela vägen till golvet. Galet!! SKulle aldrig vilja bo så!!

• förhoppningsis

Attans, missar både Ugly Betty och Desperate ikväll!!! kan nog inte se repriserna på söndag heller

• Amelle

Jo Mirandas shower minns jag mycket väl. Hur Charlotte insisterade medan Mirandra vägrade alla former av babyblått, storkar och töntiga påhitt. Men sen mjuknade hon väl ändå vad jag kan minnas :)

Är det så det går till i USA alltså?

• Amelle

nä nu ska jag springa ner till sats. trevlig kväll alla!

• förhoppningsis

Amelle
    japp, fast mirandas var mycket sansad mot vad vissa andra har. Jag har inte varit på några själv men hört dem beskrivas av de som varit...

• Gemma

Hej på er! Förhoppningsis har lärt även mig ett och annat om babyshowers nu ;) Vi ordnade en i somras för min väninna, här på vår gård. Vi hämtade inspiration till lekar från Izunia, som är en riktig räv i sammanhanget, och från nätet. Sen plockade vi de minst tramsiga lekarna och gjorde om dem så att de blev lite coolare och värdigare, dvs exakt som min mamma. Vi satt på filtar i gräset och åt en supergod medelhavsbuffé, ett resultat av alla gästers gemensamma ansträningningar. Väninnan fick praktiska saker till bebisen (vilket jag också hoppas få, bara inte fula och plast-toxiska... hemsk jag är va?) av samtliga utom av mig, för jag gav en flaska rosa champagne i tron att hon skulle dricka den i sängen på BB... jag visste inte särskilt mycket på den tiden, trots att jag redan var gravid. Å andra sidan vet jag nog inte så mycket nu heller. I alla fall - lekarna var typ, gissa måttet på mammas mage genom att klippa av ett snöre, charader med skruvade "nybliven mamma"-scenarior, tipspromenad (som min man också fick göra när han kom hem - han hade bäst poäng av alla, förutom trebarnsmamman!), gissa vad barnet kommer att döpas till (vi fick initialerna av mamman) och sen fick alla skriva i en bok och rita hur de trodde att bebisen skulle se ut. Vi hade helt underbart väder och en supermysig dag. Den här showern kommer att hållas på vintern i väninnans otroligt coola, flådiga våning med utsikt över The Bund, så det blir nog lite annat stuk. Men eftersom jag själv fått välja alla gästerna så vet jag ju att det blir trevligt ändå.

Amelle: Jag är nog definitivt mer Miranda än Charlotte... har köpt (och ruinerat mig på) ljuvliga kläder, sängkläder och leksaker i övervägande ekologisk ylle, plysch och svanenmärkt bomull som går i oblekt, grönt och brunt, med några hysteriskt retromönstrade inslag. Vackert, vackert. Hur var passet på SATS? Vad kan du träna nu, med din fossing?

I förrgår kväll när jag hängde kväll kände jag plötsligt hur något slets sönder under min bröstkorg, på den ömmaste punkten ni vet. Så min nya teori är att det inte alls är revben utan muskelfibrer som sakta slits av... säkert inte alls farligt men väldigt tortyr-aktigt att det pågår i månader och går långsamt, långsamt... visst blir ni SÅ sugna på att vara gravida nu? Eventuellt kan det hela ha förvärrats av att jag gjorde situps fram till sjätte månaden, dvs efter att min PT uppmanat mig att sluta. Det här med träning har verkligen blivit ett komplicerat kapitel. Fick ju ont i fogarna igen efter att i söndags ha gjort en dum ryggträningsmaskin och gått lite för fort på löparband... å andra sidan mår jag ju jättebra också, pga träningen. Sorry att jag förvandlats till en tant med krämpor... men det börjar bli liiiite jobbigt nu. Och two more months to go...

Och tjejer, allt ni skriver om själva förlossningen förtränger jag fullständigt, bara så ni vet ;) Jag har ju som sagt redan bestämt att jordnöten ska glida ut som på små medar. Och detta trots att jag nu misstänker att den kommer att bli stor (både min mamma och mannens har fött stora bebisar, dock alltid naturligt och problemfritt) istället för liten, söt och behändig som jag också planerade. När mannen var nyfödd trodde läkaren att han hade vattenskalle för huvudet var så stort... det är det fortfarande, precis som fötterna (45) men nu har åtminstone kroppen vuxit ikapp. Tänker på min kinesiska väninna som akutsnittades efter 12 timmars kamp eftersom hon skulle föda en "jättebebis" på 3600g... haha... de är såna små lättviktare ;) Epidural lär i alla fall inte vara nåt vidare, ska försöka undvika det. Men lustgas verkar skojigt, det vill jag absolut inte gå miste om. Ska fråga om mannen också får testa, i rättvisans namn.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!