Hej vänner! Ljuvlig dag igen, varmt och soligt och pigg vind i platanerna. Snart ska jag knata bort till Ogilvy och få min lön i CASH (finns ingen datorbank här inte, rena stenåldern), plus göra ett FJÄRDE besök på tygmarknaden. Det blir helt enkelt aldrig riktigt rätt. Och i eftermiddag ska jag vaxa benen. Intressant hur det ska gå till eftersom jag A. inte kan ligga på mage längre (eller åtminstone vill jag inte, det känns så elakt) och B. min filipinska favvovaxerska lär ha tagit semester på obestämd tid.
Mannen landar f.ö. om ett par timmar, han ringde igår från De Gaulle och frågade om jag ville att han skulle köpa nåt till mig, då har han typ redan shoppat konstant i en vecka så jag sa nej. Han åker självklart direkt till jobbet, men ikväll ska jag laga lyxmiddag, samma meny som på tjejmiddagen, dvs krönt av Lapinette's chokladdessert.
Lapinette, jag håller tummarna så att de rödnar... hoppas hoppas att du fått nog av besvikelser nu.
Izunia: Jag skulle typ... hellre köra in trästickor under naglarna än att kolla på Natural Air disasters, jag är ju redan jätteflygrädd ju. På lördag ska vi flyga med Malaysian, är de säkra tror du..? (säg ja, säg ja!)
förhoppningsis: Jag tecknar mina julkalendrar med en kombination av det mesta, pastell, färgblyerts och akvarell, och sen gör jag "snö" med vit penna (fast tippex funkar också). Jag gick ju på bildestetiskt gymnasium och konstskola ett år, men detta är typ ENDA gången jag använder mina blygsamma färdigheter... och med tanke på att det var åtskilliga år sedan det kom någon kalender, och troligtvis inte blir nån i år heller, så var det ju kul medan det varade fast en del av mig önskar att jag lagt tiden på att utbilda mig till något tråkigare. Eller... kanske inte ändå.
Stålis: Jul-i-juli, då förstår jag! I min familj har man firat jul lite här och lite där för det har varit svårt att samla familjen, men alltid inom en vecka efter jul. Att fira INNAN jul hade kännts lite märkligt, om det inte är typ... en dag innan. Min födelsedag infaller ju den 24 så den har vi däremot ofta firat den 23 för att jag ska få en "egen" dag. Känns mindre skumt eftersom man inte så markant skiljer sig från omvärlden, som när man firar jul i, säg, juli ;)
Margaux: Choklad! Jag och min man snöade in på lyxchoklad för åtta år sedan, vi höll små provningar hemma med bland annat bassortimentet från M Cluizel, Valrhona, Godiva (bläh) och vad annat man kunde hitta i konässörskapets gryningsålder. Malmö är en finfin chokladstad, inte minst sedan en venezuelsk dam öppnade en rad butiker där hon bland annat höll provningar och sålde de ljuvligaste ganacher med finstämda smaker som lavendel och bergshonung.
Jag skrev också en hel del om choklad för olika tidningar och blev bland annat polare med malmöiten och konditormästaren Jan Hedh (som bl a vunnit VM och skrivit chokladbibeln Chokladpassion), han hävdade att Valrhona Manjari slog allt annat! Tyckte själv att den var lite för syrlig; däremot älskade jag guanaia. Men de senaste två åren har M Cluizel utvecklats enormt, stor skillnad på de nya plantagernas choklad (Amelle, kolla efter de som vunnit pris vid Salon du Chocolat, dvs Mangaro och Concepcion).
Michel cluizel-kuriosa: Svenska importören, som håller till söder om Malmö, lärde mig stolt att det är en av få choklader som garanterat är fri från genmanipulerade ingredienser eftersom den inte innehåller några konsistensgivare typ sojalecitin, utan bara kakaoråvaror, socker och vanilj. Till skillnad från t ex Valrhona som har en sju mil lång ingredienslista med allt mellan himmel och jord...
Fråga: Har du testat Amadei då? En svindyr toscansk choklad som vann alla de finaste utmärkelserna för två-tre år sedan och snabbt blev trendig; själv blev jag mycket besviken, tycker att tobakskaraktären är spännande men konsistensen på tok för grynig. Smaken är uppenbarligen som baken...
Trist nog är Kina ett lite fattigt chokladland, utöver standardmärkena finns inte särskilt mycket kul. Mina föräldrars pyttelilla hemstad är däremot helt enastående, där finns hela två chocolaterier där de säljer små franska, italienska och belgiska märken, parallellt med de stora franska, till superbra priser!
Nu blev jag sugen på choklad också.