• Gemma

Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!

När solen runnit ner bakom havslinjen, visst måste man väl befinna sig ovanför den, då? Och bara DET borde ju vara en anledning att fira med lite rosa Moët. Men kom ihåg - det går lika bra med San Pellegrino.

Eder, G

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!
  • Lapinette

Nu tror jag att jag vet vad allihop här inne (vi flitiga skrivare) heter. Ska väl tillägga att Stålis gissade rätt på mig så nu vet ni vad jag heter. Har dock ett jäkligt udda efternamn (åtminstone i Sverige) så där är jag ensam.

Såg att ni har diskuterat lactos. Min mamma är allergisk så jag är van vid att aldrig ha mjölk hemma etc. Själv känner jag av det just vid grädde och om jag får i mig för mycket mjölkprodukter men jag klarar min frukostyoughurt varje morgon. Var dock ute hos en kund i förra veckan som är superbra på lactosfria varor. Fick med mig en hel kasse med produkter så igår blev det youghurt utan lactos och imorse filmjölk.

förhoppning - jag förstår dig! Vi tittade på flera lägenheter i Hammarby Sjöstad när vi var ute och letade. En del av dem var riktigt fina medan andra var så dåligt planerade. Förstår om gamla lägenheter har dålig planlösning men nyproducerade? I alla fall, jag räknade ut att det skulle ta mig lika lång tid att åka från Hammarby Sjöstad till mitt jobb på Östermalm som det tog från förorten som jag då bodde i. Det kändes faktiskt inte så lockande. En annan sak som gjorde att min man blankt sa nej till detta område var hyrorna. Han förstår inte varför man ska betala en massa i hyra när man köper en lägenhet. MEN kan ni byta er hyresrätt mot en stor luftig 4:a i Sjöstaden så hade jag nog hoppat på det.

• Stålhandske

Förhoppningsis, jag håller nog med Lapinette när det gäller bytet. En stor och luftig fyra i härligt område när man är i startgroparna inför avling, det låter som en done deal för mig. Men sedan har jag vuxit upp i en småstad och brukar aldrig förstå varför man tvunget måste bo så centralt.

Åh, jag måste berätta om något av det klantigaste jag någonsin har lyckats med- någonsin!
    Ni kommer ihåg förra veckan då jag trodde jag tappat bort mannens VISA-kort efter en shoppingtur på stan? Jag vände uppochner på handväskan, huset, garderoben och bilen och frågade i den stora mataffären där jag handlade mat om de hade fått in ett upphittat kort. Vi skulle precis till att ringa och spärra kortet då jag får en tanke att jag kanske lämnade kvar kortet i bankomaten när jag tog ut pengar? Och tror ni inte att det var precis det jag hade gjort?!

Nåväl, nu har vi varit på huvudbanken och hämtat upp kortet, no harm done- förutom att jag börjar undra vart mina tankar är egentligen?

• Lapinette

Stålis - är du gravid?!! Eller så är det bara så mycket som snurrar i ditt huvud pga flytt tillbaka.

Jag har inte heller känt mig tvungen att bo i stan utan mått superbra av att ha nära i t-banan i en förort men nu när jag väl är inne så känns det suveränt! Det tog mig ca 6 månader innan jag hade boat in mig men jag är fast. Hus som vi pratade om tidigare känns mer och mer avlägset men vem vet den dagen vi sitter med ett litet barn så kanske det blir aktuellt igen.

• förhoppningsis

Tack för peppningen ang Hammarby. Problemet är ju som ni säger att det tar lika lång tid att ta sig till stan från en förort, fast jag räknar inte sjöstaden som stad, mer som semiförort eller så. Nu tar det mannen 10 min att gå till jobbet. FÖrut bodde massa vänner till oss inne i stan så det var nästan som när man var liten och kunde gå hem till alla.
    Dessutom skulle vi nog inte få plats att bli fler här, ja jag vet att vi bor vad många anser som stort (3a 81 kvm) och mina vänner i studentlägenhet blir sura när jag säger sånt, men det är sanningen. Eller plats får vi, men vi skulle inte trivas.

Stålis tur att du är bättre än vad jag är på filmstjärnor!

Laktosutbudet i frankrike är helt underbart, en hel hylla med Yoghurtar. Stog och bara stirrade första gången jag såg det! Min väninna som också är lakto som jag besökte var helt uppspelt, kom kom jag måste visa dig något!! Och där var den hyllmeter efter hyllmeter. Annat än här, även om det bivit bättre, för något år sen fanns det inte alls.

• förhoppningsis

Stålis
    vilken tur att du hittade kortet! Snäll människa som lämnade in det...

• Stålhandske

Förhoppningsis, det var automaten som svalde kortet automatiskt, som tur är, då jag inte tog ut kortet. I vanliga kinesiska bankomater brukar det börja pipa hysteriskt från automaten om man inte tar ut kortet efter ett par sekunder, men jag har inget minne av att det gjorde det när jag glömde det. Klantigt i vilket fall!

Angående kändisar så är det en sak jag kan: kändisars ansikten och namn. Jag vet inte vilken film de har varit med i, men jag kan känna igen gamla tv-stjärnor från reklamsnuttar de gjorde för tjugo år sedan. Inte mycket till talang, men skoj då mannen inte kan skilja Tom Cruise från Russel Crowe, typ.

Och Lapinette, såvitt jag vet bor det ingen minijordnöt i min mage (förutom de torkade bondbönorna jag precis åt, räknas det? ), men det skulle förklara mycket !

• förhoppningsis

Stålis
    det är annat än våra bankomater det, lämnar man kortet sitter det snällt kvar så att någon annan kan sno det. Praktiskt med varningssystem med pipningar.

• Lapinette

Stålis - kanske är det bondbönorna som gör att minnet blir lite deffekt?

• förhoppningsis

Hallå tjejer, var är ni??
    Väldigt tyst här inne idag, snart har jag inget annat val än att ta tag i uppsatsen, snälla rädda mig från den!

• Gemma

Stålis: Jag vet INGEN västerlänning som inte glömt kortet i kinesiska automater åtminstone en gång (jag har gjort det flera gånger!). Liksom, hur ska man som svensk komma ihåg att man måste trycka "exit" EFTER att ha fått sina pengar, för att få ut kortet? Helt bakvänt!

förhoppningsis: Hej! Här kommer jag och räddar dig.

Idag åkte jag till tygmarknaden, de hade "gjort klart" min topp, dvs inte ändrat ett skit. Varje gång jag bökar mig dit är det ett förmiddagsprojekt så det är lite förargligt. På torsdag morgon blir det fjärde gången, denna vända.
    Efter min lunch (framför The Office) blev jag hämtad i Volvo S80 executive med skinnklädsel av min kinesiska väninnas makes chaufför. Helt okej standard, nu när man är van att åka omkring i skramliga volkswagen santana-taxiblilar. Därefter blev jag körd hem till vänninans nya lägenhet. Den var otroligt fin och låg i ett trevligt compound som på kartan inte ser ut att ligga så väldigt långt härifrån, problemet är att det tog 45 minuter att köra dit - i lågtrafik. Hennes make är alltså VD på ett större företag och får lön från Sverige, ändå måste de köpa lägenhet såpass långt utanför centrum eftersom priserna är helt galna här. Hur som helst, dottern var söt som socker och jättesnäll och lugn, precis som förra gången. Och när vi hade lekt lite med deras nya Jura-kaffemaskin och gått omsorgsfull husesyn var det dessvärre dags för mig att bli hemkörd igen av taxichauffören, jag hade nämligen bokat in en - yeeees! - pedikyr. Kom tre minuter för tidigt till salongen och hann slinka nextdoor för att köpa en kaka Michel Cluizel mangaro och, eh, bibehålla blodsockerbalansen. Har nu fina, mörkröda tår och inte så fnasiga hälar (men de kräver lite extra underhåll, kan jag känna redan nu). Lagade en fläskfilégryta med timjan och vildris till mig och jordnöten att ha till middag, därefter ruccolasallad med grovhyvlad parmesan och rostade pinjenötter. Inga Billys-pizzor här inte, min jordnöt ska ha god näring. Och kommer antagligen bli monstruöst stor och stark om två månader... med tanke på hur vildsint den redan hunnit bli. Tänk om jag bygger en liten bodybuilder..? Liksom, normala gravida kvinnor håller inte på som jag, med träning, australiensiska oxköttkorvar, brysselkål och grovbröd, de käkar väl typ... murbruk? Och saltlakrits? Kanske är smartare med tanke på att man faktiskt ska mäkta med att klämma ur sig den också.

Kul grej: I morse ringde en väninna och bad mig skicka en lista över folk att bjuda på MIN babyshower, jaaa! Hon och ytterligare en väninna ska fixa en åt mig, så jättejätteskoj. Eftersom jag föder i ett opraktiskt skede, efter nyår när folk antagligen inte hunnit komma hem, så valde de att ha den en månad innan födseln. Helt ok för mig, så har jag lite mer ork också att delta i eventuella lekar.

Nu ska jag kolla ett office-avsnitt till, sen hägrar sängen.

Kram, g

Svar på tråden Summan av all glamour under solen OCH ovanför den - deluxe!