• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Lapinette

BS - gränsen för att stå i landstingskön är sista dagen du är 38 år. För privat så är det högre. Tror att några har gränsen vid 42.

Telis - så du funderar på Falun. Min läkare lovordade verkligen dem men det kändes inte rätt att sitta och pendla dit upp, även om det bara rör sig om två gånger. Ska ni då ha en hemortsläkare eller åka dit för läkarbesöken också?

• Telemarkgrrl

Tinga, kan du inte få gå och göra ultraljud någonstans för att se hur det går med ÄL? Här har dom en sån ultraljuds-dropin på Sophiahemmet, det går verkligen på fem minuter och då kan dom se hur tjock livmoderslemhinnan är och hur stor äggblåsan är och på det sättet avgöra när dom tror att man kommer att ha ÄL.

• Lapinette

BS - inseminationerna ökar inte chanserna så radikalt så det är inte så konstigt att vi som gjort inseminationer här inte har lyckats. Jag har vänner som sagt åt mig att skippa den delen och gå direkt till IVF istället. Nu blev det så spontant att de frågade om vi ville testa när vi var på SH och sen var det ändå sommar och de flesta IVF-avdelningar har stängt.

• Telemarkgrrl

Lappis, om det blir Falun så får det bli en hemortsläkare här. Jag tänker att det iallafall kommer att gå åt två hela dagar (minst) så då spelar det inte så stor roll att åka 1 timme till Uppsala eller 2 1/2 till Falun.

• Lapinette

Telis - det har du rätt i men min make räknar med att jobba dessa dagar dvs ta en förmiddag respektive eftermiddag till Uppsala och resten jobbar han hemifrån. Jag kommer däremot att ta minst 3 dagar ledigt.

• Lapinette

Telis - under hemortsläkare på Falun så finner du min läkare. Han sitter vid Humlegården. Har för mig att du jobbar i trakterna så det är väldigt nära och bekvämt. Dock så har han sagt att han inte tar emot nya "kunder" men det kanske är annorlunda när det gäller IVF.

• muggles

Telis och Piggy: jag testar gärna G chocolat!!! Det låter MYCKET intressant! *numera chokladälskare* Bra att vi kan bestämma tid redan nu för maken ska squasha med en kompis och han träffar Moa så lite på vardagskvällarna (hon somnar ju efter middagen) så han vill gärna se så mkt av henne som möjligt på helgerna, därför ville vi synka aktiviteterna

Nu testar jag Baby Björnen, som vi lånade av Piggelin, för 3:e gången och äntligen verkar det gå bra. Man måste alltså öva lite... Hon har inte gillat den förut (jag tror hon varit för liten också och det var inte så skönt att hänga i armhålorna antar jag).

Vänner, BS, MrsB, Oms mfl: kan man förbereda ngt hemma inför en ev förklylning? Nu har ju tydligen influensasäsongen kickat igång extra tidigt i år och jag ger mig fan på att en ev förkylning kommer en natt när alla apotek har stängt (kan ni fatta att en stad i Götets storlek inte har ett enda nattöppet apotek?!) och då vill man ju ha allt hemma. Cicci skrev om ngn "nässug" - är det bra att ha?

• Liten med Mindre

God förmiddag!

Åter efter en blandat aktiv/slö helg. Tror minsann att jag stod på mina fötter hela dagen i lördags, fixade fest med middag och allt. Aj aj vad fötterna gjorde ont när gästerna dök upp. Och hurra vad bra att alla hade förstått att jag som värdinna just nu har ett extra stort chokladbehov!

Liite mysko att börja kalaset så tidigt som kl 17. Men faktiskt rätt skönt när alla åkte hem vid 23. Gammal och sliten kanske...?

Söndag blev det bara långpromenad och sova på soffan. Sen var det redan sen eftermiddag. Tittade på när maken bytte däck, och sen ägnade vi kvällen åt Råttatouille. Riktigt söt/kul film tycker jag! Rekommenderas för någon som vill ha det småmysigt. Inte en tår fälldes. *stolt*

Och Mindre fick godkänt hos BM i morse. Fortsätter ligga på medelkurvan, med hjärtljud mellan 130 o 150 - dvs omöjligt att gissa kön utifrån det, liksom inga andra teorier stämmer helt. Hoppas bara att bebisen har ett bestämt kön. Läste om någon i aftonbladet som inte hade det. Krångligt!

Och här tickar det på med ivf-planer och baksmällor. Hoppas så mycket att det ska gå vägen nu för er som prövar!!!

Muggles - måste säga att ni hade valt ett fint vin. En av våra favoriter. En sån flaska råkade vi ge bort till makens syster (tog ur förrådet) i tron att den nog kostade 70-80 kr som det mesta vi får. Rodnade lite när hon ringde och sa vad den kostade, eftersom hon ville köpa mer av detta goda vin...

• Tinga

Liten - skönt med vänner som förstår en! Det kanske var lika bra att ni började kl. 17 - tillvänjning inför framtiden? Härligt att Mindre växer som h*n ska - kanske snart är Större?

• Liten med Mindre

Tinga - tills vi ev får ihop ett syskon, så kommer Mindre vara mindre än oss andra i familjen, i alla fall sett till åldern. Kan ju bara gissa att om det blir en kille så blir jag förbi växt (förhoppningsvis).

Nu är det lunchdags - måste hämta mig något riktigt mättande!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!