BS: ja det funkar faktiskt mkt bättre med amningen nu. Jag vet ju vid det här laget vad medicinen är om man vill öka produktionen så jag körde täta amningspass i lördags (8 st på ett dygn vilket är minimum för att öka tydligen) och nu så räcker det med ersättning 2 ggr per dygn; en gång på kvällen innan hon somnar för natten och sedan mitt i natten när hon vaknar. Mitt i natten (hon vaknar numera bara en gång per natt!!!) klarar hon sig eg med amning bara men jag vill att hon ska sova mer än 1-2h innan hon vaknar igen så jag fyller på med lite ersättning. Så i natt sov jag från kl 22-03.30 och sedan från 04.30-07.30 - en vanlig natt förutom att det är upphackat. Men är det bara en matning per natt så klarar jag det galant! Jag är väldigt glad att mjölken verkar räcka på dagen iaf, det underlättar och är smidigare när man är iväg ngnstans och kanske blir kvar längre än man trott - maten är ju alltid med och av rätt temp!
Usch, jag lider med dig BS att Iris är en sådan onöjd bebis. Jag undrar om ngt kan vara fel? Har hon längre skrikperioder, typ 3-4h i sträck? För det är väl det som är definitionen på kolik? El skriker hon bara ibland fast väldigt ofta? Kolik brukar ju annars bli bättre efter 4 mån men det är väl kanske inte det Iris lider av, annars hade väl det konstaterats vid det här laget. Kan inte Bvc ge dig några tips alls vad du kan testa för att få henne att skrika mindre? Kan de kanske sammanföra dig med andra föräldrar som har haft samma problem så du kan få tips av dem? Bvc har ju sett det mesta...
Jag förstår absolut att du känner dig deppig över att inte kunna vara med i gemenskapen på den där babymassagen - det hade jag med gjort!
Alltså Moa skriker ju också ibland, oftast när hon är trött och ändå inte somnar. Så jag kämpar fortfarande med att få henne att sova på dagarna (men är himla glad att hon sover så bra på natten!). Och idag tex fick jag henne att somna och så duschade jag och hoppades att jag skulle hinna klart innan hon vaknade men det gjorde jag inte, så hon började ju skrika. Men då fick hon faktiskt hojta lite medan jag gjorde mig i ordning, annars blir jag ju aldrig klar känns det som. Man kan inte ha en ständigt nöjd bebis, så är det bara.
Koko: precis det du känner kände jag också när jag väl blev gravid. "Hjälp, nu blir vårt liv jättestyrt och vi kan inte vara spontana, gå på restaurang, åka på weekendtripp när som helst etc". Men vi var ju ändå redo för en förändring i vårt liv även om förändring alltid är skrämmande. Och man kan göra mer än man tror tillsammans med bebis... Visst man kan inte vara jättespontan men i ärlighetens namn var vi inte så superspontana längre ändå, vi satt mest hemma iaf
Det finns en BoKaspersång om det (Ingenting alls tror jag den heter), så träffande. Man vill ha möjligheten att vara spontan och flexibel men hur ofta behöver man det eg???