God morgon! Intressant att fortsätta följa diskussionen som jag lämnade mitt i igår. Själv befinner jag mig ju också fortfarande i den "ogravida delen av tråden". Vi har försökt i ett halvår, så det börjar ju bli ett tag nu, men det är ju långtifrån lika länge som ni "veteraner"; Sweet, Victory, Lappis och Telis (inte Frejis att förglömma heller).
Båda mina föräldrar och min mans föräldrar har haft väldigt lätt för att bli gravida; båda paren har tre barn vardera och utifrån vad jag läst mellan raderna har inget barn tagit längre tid på sig än 6 månader att bli till. Jag vet ju att man inte kan "ärva" sådana egenskaper rakt av, men av någon anledning trodde jag nog trots allt att det skulle gå ganska fort för oss att bli gravida; åtminstone max ett halvår.
Nu är jag ju då trots allt här, och har inte blivit gravid efter ett halvår, men jag tycker ändå att det känns helt OK. Förvånande nog faktiskt, för oftast är det ju förväntningarna som avgör om man tycker något är bra eller dåligt, tar lång eller kort tid, osv. Med tanke på att jag förväntade mig att det skulle gå fort (trots att jag läst om alla era vedermödor sedan trådens begynnelse - vad har jag lärt mig egentligen?
) borde jag ju vara heldeppig nu. Fast jag är otroligt tacksam för att jag känner mig OK, och det är klart att jag är besviken.
Nu ska vi ju köra med Pergotime i den här cykeln, och det har definitivt hjälpt upp mitt humör. Den här gången gör vi ju något som vi inte gjort i tidigare cykler, och det är klart att man då får nya förhoppningar om att lyckas. Jag trodde att man skulle känna så för varje ny "grej" man provar, men efter att ha lästa dina inlägg, Lappis, inser jag att det inte nödvändigtvis blir så. Sen antar jag att hormonerna kan spela en stora spratt och just under en ivf-process rör man ju verkligen runt i "hormongrytan". Iallafall väldigt intressant läsning för mig, som kanske också hamnar där så småningom.
En sak har jag iallafall lärt mig, både av tråden och av att det inte gått i racerfart för oss att bli gravida, och det är att få barn verkligen inte är något man kan ta för givet. Jag tror säkert att det löser sig för alla här i tråden på ett bra sätt, förr eller senare, med eller utan barn, men vägen dit kan nog många gånger vara otroligt jobbig.
Nu märker jag att jag inte riktigt vet vart jag är på väg med det här inlägget, men diskussionen har iallafall väckt många intressanta tankar hos mig. Många kramar till er allihop!