BS - jag har läst ditt inlägg om Iris flera gånger och försökt komma på vad del lilla fröken vill, jag har ju ändå en del erf m spädbarn då jag har varit den man vänt sig till i bekantskapskretsen, sista bebisen föddes nu i maj och där svarar jag på frågor i tid o otid *detta är verkligen jätteskönt för jag känner mig helt uptodate och kolugn när det gäller det barn jag själv ska få snart om några veckor*
men alla barn är olika och det är det som gör det så svårt att applicera rätt råd. i ditt fall har jag dock två teorier, den första är att Iris är övertrött då hon aldrig tycks få en lång ihållande sömn - korrekt? det gör att inget aboslut inget är kul mer än mkt korta stunder.
Det andra är att hon är ett bärbarn! dvs hon mår bäst av att vara nära dig fysiskt och får hon inte det blir hon orolig och gnäller lätt. En stadig bärsjal är att föredra här, du ahr dålig rygg och ska absolut inte böra henne för mkt utan hjälpmedel - hon känner då av att du inte är bekväm med det. hon är rätt så bastant din tjej va? då kan du gott o väl ha henne på ryggen! du kommer säkert märka en större frihet än tidigare och det rätt snabbt om du bara hittar rätt bärteknik.
för det är så här att oavsett hur mkt pedagogiska utvecklande leksaker det finns för barn så följer barnen inte automatiskt ett schema utan de är olika inidivider, säg att hälften av alla barn som föds går att stämma av enl böcker men den andra halvan är antingen ännu tidigare i utvecklingen eller lättare att ha o göra med eller tvärtom - det finns inger facit.
sen finns det en viktigt faktor till - är du stressad? då går det inte. stress är ngt som barn har radar för och det har de tills de blir vuxna - det går inte att stressa m ett barn då slår det bakut och ju yngre barnet är dessto längre tid tar det innan barent blir lugnt igen... en väninna till mig trivdes inte m o var hemma och orkade inte m att hennes bebis vill var nära, äta hela tiden o så så hon försökte m allt för att dotterns skulle vara mer självständig- detta var helt fel teknik - inte förrän hon tog till sig tjejen och gjorde henne än mer "mammig" så blev det bättre! det tog henne fram till ca 6 mån ålder att inse detta o däremellan fick hon panik och blev oerhört ledsen när hon såg att jag och andra kunde få hennes lilla guldklimp lugn men inte hon själv - jättejobbigt men inte ovanligt på ngt vis.
jag hoppas att ngt av dessa råd kan fungera för er - jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är när man inte kan vara med på saker o ting m sin bebis bara för att den gnäller, gråter elelr skriker - jättejobbigt och det går inte att föreställa sig om man inte varit där själv - oavsett hur många barn man har! man kan känna sig så misslyckad som mamma fastän man inte ska göra det.