Jaaaa, äntligen en filosofisk diskussion igen! Jag förstår absolut de tankarna Lappis och ni andra, alltså "vill jag verkligen det här". Är det inte så ibland att man jagar ngt med blåslampa som man inte kan få?
Jag är en sån som alltid har vetat att jag vill ha barn, vilket kanske inte är ngt man automatiskt förknippar med mig. JAg är ingen sådan tjej som "älskar barn", dvs jag gillar inte alla barn och jag har aldrig varit speciellt förtjust i el intresserad av spädbarn. Har alltid tyckt de ser ung likadana ut, är ganska ointressanta där de ligger som paket. Däremot (vissa) barn som är 1,5 år och uppåt är jätteroliga; deras funderingar tex kan verkligen vända upp och ner på ens föreställningar om livet.
Men jag kan faktiskt förstå om man vill leva utan barn, jag tror inte alls att det är naturligt för alla att vilja ha barn. Men en sak man ska tänka igenom tror jag, är hur det kommer att kännas när ens vänner får barnbarn. Jag har nämligen läst att de ofrivilligt barnlösa ofta drabbas av ännu en sorg när detta händer. De har bearbetat sin egen barnlöshet men sedan kommer den tillbaka när de inser att de inte kan få barnbarn heller. Detta kan ju en adoption råda bot på. Så jag tror man ska tänka igenom det. Men om man sedan bestämmer sig för att ens liv är bra ändå, så är väl det helt ok. Ett liv med barn är ju roligt men även jobbigt, så det är ju både och. Ett liv utan barn kan ju vara väldigt fullt av livskvalitet det också, fast på ett annat sätt.
Men jag som alltid velat ha barn, hade absolut adopterat om vi inte kunnat få. Jag kan även tänka mig att adoptera nr 2 om vi inte kan få ett till själva, för jag skulle gärna vilja ha två. Men går inte det av ngn anledning heller (el tar typ 5 år) så är jag jättenöjd med att ha fått ett.
Förresten, jag har börjat kopiera mina inlägg innan jag trycker på "post"- knappen, särskilt om jag skrivit ett långt inlägg, för BT är ju så instabilt.
Fortsätt jättegärna diskutera sådant här! Kram på er!