• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Tinga

Liten - själv brukar jag inte få rosa spår före mens, men å andra sidan har jag inte pappersmuffat så mycket heller tidigare, så jag vet egentligen hur det sett ut "därinne" precis före mens tidigare gånger.

• Liten med Mindre

Vad snälla ni alla är och gratulerar. En av de omtänksamma presenterna jag fick av maken, är en fotvårdsbehandling som blir av i slutet på november. Minns att Muggles var i väg på nåt liknande och njöt.

Det kan nog bli skönt när kroppen blir tyngre och tyngre. Vetesjutton om jag kommer åt att klippa tånaglarna längre.

• Lapinette

När jag pappersmuffat har jag kunnat "se tanten" upp till ca 12-18 timmar innan hon kommit. Men vi håller tummarna för dig Tinga!

• muggles

Japp, fotvård var underbart när man var gravid i slutet och hade svullna fötter vilket resulterade i blåsor som sedan blev hård hud. Jag skulle vilja göra fotvård igen bara för att det var så skönt efteråt, jag behöver det eg inte nu.

Jag har hittat en superbra bok som jag vill tipsa om till er som snart ska föda! "Växa och upptäcka världen" www.barnsidan.se/cldoc/65.htm

Plötsligt förstår man varför ens barn kan gråta utan anledning (barnet har utvecklats, börjar upptäcka världen och det är förvirrande => trygghetsbehov). Och att alla barn går igenom dessa utvecklingssprång vid samma veckor (vecka 5, 8, 12 osv) gör att man kan vara förberedd att nu kommer det en jobbig vecka när hon/han förmodligen kommer att vara mer klängig, gråtig och jobbig.

Kommer ni ihåg då när jag var som mest trött och förtvivlad? Det var vecka 4-5... Hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag kunnat ta det mer med ro

Ni som snart ska föda - köp den och läs den nu! (När ni precis har fött har ni inte tid... ) Jag läser den just nu när jag ammar - enda sättet att hinna igenom vad som händer nu i vecka 8. Bla står det såhär: "När du känner dig övertygad om att ditt högljudda barn inte har ngt giltigt skäl att gråta och klamra sig fast vid dig hela tiden blir du antagligen irriterad. Du har mkt att göra hemma och hennes skrikande gör dig galen. Du är inte ensam."

Jag har inte hunnit läsa ikapp, fick en stund vid datorn när Moa somnade på amningskudden. Ville absolut tipsa om detta, får se om jag hinner läsa ikapp mer. Har förstått att BS har det otroligt jobbigt med sömnen Jag förstår ju lite vad detta innebär även om det för mig bara handlade om några veckor för vi har fått ordning på detta nu. Moa är nere i 2 matningar per natt nu och det är ok tycker jag.

• Tinga

Ojsan, nu sitter jag här och inger förhoppningar inför min BIM; det var ju inte meningen! Jag tror själv att tanten kommer, och det känns OK, men samtidigt funderar man ju lite så länge hon inte visat sig fullt ut. Tror dock inte att jag kommer att falla ner i något depphål den här gången.

Maken och jag diskuterade lite igårkväll, och vi ser det här försöket lite som en "bonusomgång", efter att jag fått min diagnos. Redan inför (eventeull) ÄL kände jag att det är ju inte säkert att jag ens har ÄL, och utan ÄL är ju sannolikheten noll att det blivit något.

Summa summarum - det är OK om mensen dyker upp, även om jag naturligtvis helst ser att den håller sig borta!

• muggles

Kul att se att det är några som BIMar nästa vecka - jag håller givetvis tummarna för er! Alltid lite extra spännande när ngn BIMar...

BS: ang napp. Moa tar heller inte nappen alltid. Ibland stänger hon helt enkelt munnen, ibland tar hon den men den åker ut med en gång igen. Ibland får man helt enkelt stoppa in den gång på gång. Och ibland behövs den inte alls Jag tror att du ska försöka öva med napp några ggr per dag. Det kan inte vara så att Iris är hungrig hela tiden, så ofta som hon ammar, utan hon använder dig helt enkelt som tröstnapp (skulle jag tro). Iris kanske har ett stort behov av närhet och trygghet? Alla barn är ju olika...
    Har du prövat att sjunga för henne (utan att ta upp henne el amma henne)? Ibland kan det hjälpa. Jag håller på och försöker "betinga" Moa att somna till Byssan lull, jag sjunger alltid den när hon ska sova för jag hoppas att hon ska förknippa den sången med sömn så småningom.

Apropå buffning och att vagna. Första dagen gick det ju strålande med det men i förrgår funkade det inte alls. Både jag och maken försökte buffa men det gick inte. Det enda som lugnade henne var att ta upp henne. Men från profylaxkursen kommer jag ihåg att det tar ca 30 ggr att betinga in en ny "reflex" (tex att andas när det gör ont) så jag antar att det helt enkelt kräver många försök för att bli bra. Just nu går hon igenom sitt 8-veckors utvecklingssprång och om hon då har extra behov av närhet så skippar jag buffningen och vagnandet just nu, tills hon är lugnare igen. Känns döfött att försöka lära in ngt sådant just i det läget...

Lappis: jobbigt att nysa så mkt av din spray! Hoppas det ger resultat iaf...

• muggles

Jaha, så var man ikapp då - ni skriver för lite nuförtiden!

Tinga: det låter väl ändå lite hoppfullt? Skulle vara kul om ngn "gamling" i tråden plussar nu igen...

• Piggelin1

Hej Muggles - tack för fikat igår

Liten - grattis i efterskott - lät som en kanonmiddag igår!
    Vad mysigt med fotvård, jag var på det alldeles nyligen - hur lyxigt som helst!

August, pilgrimsmusslor, blåmusslor, skaldjur - allt det är OK - så länge det inte är rått & råa pilgrimsmuslor tror jag nog att jag helst avstår ifrån Ostron är väl det enda no-no vad jag vet, men de är ju just råa när man äter dem!
    Jag har ätit rosastekt kött (bla lamm & oxfilé) vid några tillfällen & med tanke på hur mkt Piggelin Junior bökar runt, så verkar det inte vara ngt större fel på honom/henne. Känner man sig lugn med att äta det, då tror jag inte att det är ngn fara, men om man mår dåligt själv av det & får dåligt samvete etc, då är det lika bra att hoppa över det
    Lunchade med två fd kollegor häromdagen, där den ena väntar sitt andra barn & den andra (manliga, lite äldre) kollegan frågade oss just om det är en massa som vi inte äter just nu, varpå jag menade på att jag äter i princip det mesta & smuttade på lite, lite champagne häromhelgen. Kollegan däremot verkade ha otroligt stränga regler uppsatta för sig - så det är väl det där att "var & en blir salig på sin tro".

Tinga - säger inget jag heller, men tänker desto mera

• Tinga

Muggles - tja, vi får se! Förresten, jag tar det som en komplimang att ses som en "gamling" i tråden!

Apropå "gamlingar" - någon som hört något från Frejis nyligen? Hon har ju inte setts till här på ett tag, och jag undrar så hur hon mår.

Junilejon har jag inte heller sett till på ganska länge. Börjar vi bli tråkiga här? Jag inser ju själv att jag varken är en FruLlan eller Nenne när det gäller tokiga, roliga inlägg, men så tråkig är man kanske inte.

Idag är det ju iallafall fredag, och det är ju kul!

• Piggelin1

Telis - du har nog redan hunnit smita iväg - men hoppas att intervjun går bra i em!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!