• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • -August-

September - Forlat om jag verkar trog, men jag ar omgiven av andra termer an de dar hemma. NUPP ar val ett UL ar man kollar downs o s v? Jag tror att det var motsvarande NUPP jag gjorde igar. Om det fanns storre risk for downs kan man om man vill gora fostervattensprov.

For mig kanns det som om dessa UL har fatt mig att "lara kanna" lilla bonan. Om det ar nagot fel pa den skulle jag nog hellre vilja veta det sa tidigt som mojligt. En tjej satt och grat efter sin 20-veckors scan igar, och jag tror att hon hade fatt reda pa att stambanden var felande. Kanske barnet blir stumt? Hon fick jattefint stod av en barnmorska.

• start september

August,

klart du blir förvirrad av de svenska termerna när du hör andra. NUPP är ett VUL där man mäter vissa sannolikheter för vissa avvikelser (kombineras ofta med blodprov). Görs typ i vecka 12 och verkar vara det du gjort.

Jo, jag resonerar nog som du att all kunskap är av godo och gärna så snart som möjligt. Är också sugen på ett till VUL snart, men det ska ju inte styra detta beslut. Det viktiga är väl att båda är överens om hur man hanterar informationen man får.

• -August-

September - Hm, och VUL ar alltsa vaginalt? Hur gar det till egentligen? Anvander de en liten kamera tro? Jag har gjort tva vanliga UL med gele och scanner pa magen. Mitt UL kombinerades ocksa med blodproven som gjordes for nagra veckor sedan.

• Piggelin1

August, grattis till de bra sifforna på KUB/NUPP igår! Härligt att MrBean mår bra!
    ...och vad kul med Dublin till helgen! Muggles, vår gemensamma väninna MissX & jag var ju där några dgr i maj. Bra shopping!
    Verkade vara väldigt mkt britter som åker dit & festar, många möhippor & svensexor också. För vår del var vi ju ganska stillsamma - Muggles & jag gravida & MissX var inne i en period då även hon tog det väldigt lugnt.

Lappis, kanon att du kan vara så ärlig på jobbet! Måste kännas otroligt skönt!
    För egen del har jag varit öppen med mitt håravfall här på avdelningen, känns skönt att de vet. Igår kom en avlägsen kollega (ser henne vid kaffeautomaten mellan varven, men jobbar inte alls ihop) förbi mitt skrivbord & ville prata lite (eg aldrig pratat förut) - det visade sig att hennes dotter drabbades av alopecia vid tre års ålder (& hon tappade ALLT hår på kroppen) & hon erbjöd sin hjälp/dela med sig av sina erfarenheter om jag behövde råd etc. Gulligt!
    Första gången på Magplasket i förra veckan så sa jag faktist som det var då med, så att ingen skulle behöva undra "vad det var för hemskt" jag drabbats av, typ tro att jag drabbats av cancer eller liknande. Kände mig riktigt stolt efteråt (jag var ingen liten "lort", som Skorpan Lejonhjärta brukar säga) & det kändes med en gång mkt enklare liksom.
    En tredje gång som jag märkt att det gör saker & ting så mkt enklare om man är öppen, var när jag miste min bror för nio år sen. Jobbade på ett annat företag då, men minns fortfarande hur flera kollegor liksom började prata med mig om sina erfarenheter/bekymmer för att jag själv öppnade mig/visade mig svag.
    Summa summarum - lite samma erfarenheter som du gjort, Vänner! Man vinner så himla mkt tillbaka genom att våga vara öppen med bekymmer.

Men ngt kul förresten - det verkar som om jag håller på att få tillbaka lite hår nu! Fortfarande fläckigt/flammigt, men helt klart kommer det nya hårstrån, så hårsäckarna verkar iaf tillfälligt ha vaknat till liv igen!!! Ska ändå uppsöka ett ställe nästa fredag för att ta de första stapplande stegen för att prova ut en ny "frisyr". Känns faktist lite spännande, lite lätt antiklimax liksom!

Jaja, som vanligt blir det egoinlägg... Fast det är väl det vi alla är bra på härinne

• Piggelin1

August, BM försökte först köra vanligt UL på mig när jag gjorde KUB'et - men sen fick de göra VUL för att se ordentligt & kunna mäta. I mitt fall trodde de att det berodde på min ärrbildning sen de tog bort ena äggstocken, dvs detta gjorde att vanligt UL blev för oskarpt när de skulle mäta & därför gjorde de VUL också.

Ifall du undrar:
    NUPP=NackUppklarningstest
    KUB= Kombinerat Ultraljud Blodprov

Tror att man för några år sen bara körde NUPP'et, men numera kombinerar man med blodprovet (KUB) & får på så sätt fram ännu säkrare siffror.

• Tinga

Piggelin - vad trevligt att du börjar få tillbaka lite hår! Fast jag antar att det är lite som inför BIM - man vågar inte riktigt hoppas förrän man vet helt säkert att "det är något"? Hoppas iallafall att du snart har lejonman igen!

• -August-

Piggelin - Ah sa kul att du kan se en positiv vandning hos harsackarna! Aven om du skaffar en ny frisyr kan val harsackarna starkas darunder? Eller blir det for varmt? Jag kan tanka att dagens bonusfrisyrer ar av valdig fin kvalite, inte som de svettiga busmaskerna man hade nar man var liten.

Jag sag en rynkig och sliten dam som bar den finaste finaste frisyren. Tyvarr forsokte hon se ut som 25 i hoga stovlar, kort kjol och jordens urringning (dar bh:n stack fram). Men hon hade sa fint har! det var sakert det som hade inspirerat henne att satsa pa en 25-arslooken

• start september

August,

det används en liten kamera i form av en stav som förs in.

Jag kan lova att eventuella sexuella anspelningar känns LÅNGT borta när man väl ligger där...

Jag har nog gjort uppåt 10 VUL det sista året, ett stort antal innan X:et var färdigdiagnostiserat och så två nu så att de kunde se att det inte var ett nytt X.

• BrudSommar2006

AM, tack för blistolstips, det får nog bli en sådan till helgen, Acta Graco har en liknande modell har jag upptäckt nu, man får leta själv och inte gå på vad de rekommmenderar en på Babyland uppenbarligen!

Page, kul att du fått iväg lite ansökningar och förfrågningar! Måste ju finnas massor med tidningar du kan kontakta vartefter om det inte blir något med den första?

Själv känner jag lite för att flytta ut på landet just idag, människor för sånt oväsen! Det renoveras och bankas och utomhus så håller parkförvaltningen på och blåser bort löv med öronbedövande maskin.

Förstår inte hur jag ska få min tillvaro att gå ihop när jag inte kan sitta framför datorn när jag ammar längre, jag har så många helt fantastiska bloggar jag börjat följa (AM, Page, Sweet, en blogg av en tjej som nyss adopterat som jag hittat länken till på Sweets blogg, bröllopsbloggen av killen som letar en fru) och så tråden här och så kolla mail. Jag kommer definitivt aldrig ha tid att börja jobba igen!

• Piggelin1

Tinga & August - japp, det känns lite som BIM-väntan
    Vågar liksom inte riktigt tro på det, eftersom det kom tillbaka en del vid årsskiftet & sen trillade detta av & mer därtill några månader senare... Men ger iaf hopp om att hårsäckarna inte är totalt döda.
    Tydligen finns det "frissor" gjorde i såväl syntetiskt som äkta hår & jag lutar helt klart åt äkta vara. Går att föna, färga osv, vilket man inte kan med syntetvarianten. Plus att man inte får utsätta den syntetsika varianten för värme över 65C, då smälter stråna. Så stark sol på sommaren går bort... Men med äkta vara så slipper man det

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!