• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Oms

Start sept - jag gick upp nästan 5 kg innan invägningen på MVC - helt galet men jag mådde så illa så jag åt HELA tiden och då går man upp i vikt! man kan väl börja m mammabyxor när man vill - det e ju ingen som vet vad du har på dig under jag tror jag började runt vecka 15 men är inte säker.

Det här m långa ben är inget jag har behövat fundera över - tvärtom! jag är en kortis - o andra sidan så drar jag en hel del på bredden så det jämnar oftast ut sig ändå.-)

• Page

BS, jag antar att Iris är för kort för nästa modell? Finns det ingen "insats" till bilbarnstolen? När man är mellan två storlekar? Kuddar och sånt är väl inte att tänka på ur säkerhetsaspekt...

Vickan, tack! Känner mig lite som ett barn som behöver höra mammas uppmuntran och klappar på huvudet! Men det funkar!

September, haha, ja, det är väl mitt sätt att minska stressen. Har sökt allt som jag vill och kan söka nu när det gäller ams utbud, så jag provar lite annat fram tills nya arbetstillfällen dyker upp!

• Liten med Mindre

Page - mamsen och jag handlade tyg i fredags. Vi hade lite olika åsikt om hur och vad - men jag är stor och gjorde som jag ville. Naturfärgat lite grövre bomullstyg och ett brunt lite bredare glansigt band. Ska bara ta mig samman och åka iväg och sy också. Det blir nog november någon gång känns det som.

• Liten med Mindre

Mitt problem med kläder rör sig nog mer om axlar och armar. Inte många tröjor är gjorda för tjejer med lite armmuskler. Och då tycker jag ändå inte att jag är så stor.

Förutom bredden runt vader på byxor och stövlar då... Hopplöst område för en som är lite bredare.

Nåja, ska pigga upp mig med lite mellis, och sen mecka vidare med mina bilder.

• Page

Liten, modigt av dig att trotsa mamma så! Hm, har du kvar den gamla klädnaden så att du kan använda den som mall? Sy kan vara fantastiskt roligt, så länge det går som man vill...

Var ska bandet sitta? Försöker visualisera...

• Piggelin1

Oms - låter som om vi har ganska lika inställning till saker & ting (jordnära, positiv inställning & inte krångla till saker & ting mer än nödvändigt)- kanske därför jag imponeras av ngn som kan fortsätta leva efter den devisen, även som mamma
    Det är ju trots allt en del som snurrar nu i skallen, när det närmar sig - hur blir jag som mamma, typ... Min egen mamma var alltför auktoritär & oflexibel många ggr, så sådan vill jag inte vara, men samtidigt ingen viljelös mes som låter barnen ta över & bestämma allt (a´la barnen som Jo Frost/Nannyakuten träffar på...).
    På ett sätt så kan jag förstå att mamma blev ganska oflexibel - att ta hand om fem ungar (& i snitt två år mellan varje barn) mer eller mindre på egen hand, en pappa som jobbade i butiken 60-70 timmar per vecka... För att kunna rodda det på ngt sätt, då behövdes regler för att det praktiskt skulle funka.
    Kan få väldigt många bra & praktiska tips av min mamma, men hon är ingen som jag hittar på saker tillsammans med, bara hon & jag. Har kanske hänt två ggr i mitt vuxna liv... Saknar också det där att kunna resonera & vädra åsikter med henne, hon har sin åsikt & ser det mesta i svart eller vitt. Hur jag än försöker förklara förnuftsmässigt vissa saker med henne, typ att försöka få henne att se saker & ting utifrån andras perspektiv & deras behov - det funkar liksom inte.

Hmmm, hur kom jag in på detta nu? Jaja, mkt som snurrar som sagt!

Page - vad BRA du är som skickat iväg en ansökan till en tidning. Go girl!!!

• Page

Liten, har du uppmärksammat att det görs stövlar nu med flera storlekar på vadpartiet? Har själv inte sett det, bara hört om det.

• Page

Piggelin, jag förstår att du funderar över hur du ska fungera i din mammaroll. Det har jag också gjort trots att jag är flera mil ifrån att bli förälder. Samtidigt, det finns väl ingen grund att tro att man ska ändra sin personlighet totalt bara för att man får barn? Om du är jordnära, positiv och okrånglig som person, kommer du säkert vara en likadan förälder. Till slut i varje fall...när ammningen fungerar som man vill och man äntligen får sova sex timmar i sträck!

• fru AM

Brudsommar: angående bilsolen. googlade lite och hittade info från britax:
    www.britax.se/pdffiler/Britaxkatalog2007SE_LI.pdf
    Det finns bl a en som funkar fr nyfödd till 4 år - den är kanske något. Eller ring britax och fråga.

liggvinkeln ska tydligen vara runt 35grader för att ett litet barn ska sitta bekvämt

Skriver som en kratta, använder bara en hand eftersom livia är förkyld och har tagit sin 1,5 timmas sömnstund i min famn ...

• Page

Just det, angående stövlar och storlekar. Jag får alltid förminska mina hos skomakaren men det är tydligen lättare att ta ut dem lite. Irriterande och en extrakostnad, men man kan åtminstone de skorna man vill ha...

Det märks på en gång när jag inte har något "vettigt" att göra. Slutar aldrig att pladdra. Har egentligen massor med saker som jag behöver göra hemma men jag skjuter nog på det lite till.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!