• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Liten med Mindre

September - jag gillar H&Ms mammakläder - har förvisso bara shoppat toppar och träningsbyxor där. Mina PoP byxor är de jag växt ur...

Köpte jättefina byxor på Mammornas Secondhand, där hittar du många modeller och storlekar oftast. Annars är de byxor jag lånat och använd mycket (jeansen) av märket Mama. Och uppe på Karlavägen finns många mamma-affärer, som jag dock inte varit in i.

Sen är det ju lite finare och dyrare kläder på Formes på Nybrogatan.

Böcker är det värre med. Läser då och då i en lånad bok av Sheila Kitzinger. Tycker den är ok. Fast vad som finns i övrigt vet jag ju inte. Min På smällen-bok är lätt informativ den med, men kanske inte fullt så faktaspäckad.

• Piggelin1

Start Sept - jag har läst en hel del i "Mammapraktikan" - den är bra! Sen lånade jag "Från A till Bebis" av en kompis, som är ganska lättsam & roligt skriven - vissa saker tog jag med en nypa salt, men rätt underhållande läsning som sagt.

Just nu skummar jag lite i "Att föda" - den fanns för 25 spänn i AdLibris monter på bokmässan för några veckor sen. Flera kompisar som tipsat om den. Fast den är ju aktuell först lite senare förstås!

Annars kanske läsning av boken från 1964 som jag citerat här några ggr kan vara ngt

Angående plagg så har jag lånat i princip alla mammabrallor jag har, men minns att Muggles köpte några par mammajeans på Lindex & att hon varit nöjd med dem.

• Piggelin1

Telis - vilken dröm Woahhhh!
    Själv drömde jag en "aliendröm" på nytt för några nätter sen. Piggelin Junior bökade runt så mkt så att en hand till slut kom ut genom magen, plus en massa blod iom att det blev ett öppet sår in i magen. Samtidigt gick vattnet av ngn anledning - & sen vaknade jag, alldeles skärrad... Läskigt!

På tal om mitt nick förresten - fick ju tips av Vänner om en barnklädesaffär i Linné som hade utförsäljning. Var där en vända i lördags innan vår BT-dejt & bla sålde de ut jättefina röda overalller av märket PIGGELIN Stod & fnissade för mig själv i butiken

• Oms

Start sept - kika in PoP i fältan - de kan ha en del i övrigt så håller jag m de andra Hm, lindex etc har mkt bra om man inte vill lägga en förmögenhet, sen kan man ju beställa online som några av oss har gjort här inne jag har en del "mamalicious" kläder som är riktigt bra.

gravidböcker har jag inga tips på - det är så mkt som hinner bli inaktuellt i sådana så jag kikar på nätet när jag vill veta ngt

• BrudSommar2006

Piggelin, aha, då ska jag se om jag kan hitta dig vid tillfälle.

En fråga, när de har surhetsreglerande i barnmaten, är det för att det ska smaka bättre eller för att deras magar inte tål de frukterna som de är? Jag funderar på om man ska göra egna fruktpuréer tex.

• Piggelin1

Oms - men det är ju just det där som du beskriver, som jag fastnade för Du verkar leva i nuet, trivas med tillvaron, se till både dina egna & dotterns behov, är ingen "perfekt" mamma - det är ju detta jag bli impad av

Muggles startade Imperfekta Mamma Klubben i våras & jag blev medlem så snart jag hade plussat Göra så gott man kan, vara NÄRVARANDE, vara sig själv & trygg/nöjd i det (& de val man gör oavsett om det gäller karriär, vänner eller annat), inte behöva visa upp en "perfekt fasad" utåt - jag kan fortästta en bra stund till.
    När Muggles slet som mest med amningen & sömnbristen för några veckor sen, då påminde jag henne om "IMK" & jag tror att jag fick henne att le lite grand mitt i eländet - har jag rätt, Muggles?
    Nu vet jag inte om jag fick till formuleringarna som jag ville här - mina tankar poppar omkring & jag vet inte om jag lyckas förmedla dem, men som sagt Oms, du verkar ha en sund inställning! En sån inställning som jag skulle vilja & hoppas ha som mamma!

• viktualia

Brudsommar - surhetsreglerande medel används för att maten ska hålla sig fräsch längre. Ett exempel på sådant medel är citronsyra som undertecknad råkar vara allergisk emot. Det används i sylt, saft, läsk, fruktmos/puréer och liknande (bland annat). Att få i sig sådant är inte ett dugg farligt för de allra flesta, sen finns undantaget Vickan som får eksem av för mycket citronsyra i maten....

• BrudSommar2006

Vickan, tack! Just det här är kalciumkarbonat men jag bara undrade om man kanske inte skulle göra eget puré av just de här frukterna än men det är ingen fara då.

• Liten med Mindre
    Förutom från maten då - så använder jag mest citronsyra till att få bort fläckar från bär och växter på fingrarna.

Och - jag bet inte huvudet av någon på mötet. *pust* Alla svåra bollar landade hos någon annan. Så nu ska jag sätta mig och pilla med de lätta jag fick.
  • Oms

Men piggelin - vilka superlativer *och jag som troddee jag rodnade förut - herregud!* jag tackar o bockar för att det som är JAG anses sunt nämen seriöst, jag är en okomplicerad glad person som alltid kör m raka rör (japp, jag är född i jungfruns tecken) gilla läget är mitt motto och OJ vad många gånger jag har fått ta till det för att överleva dagen

jag tror ju då själv, baserat på hur JAG är som person att det lönar sig att vara rak i kommunikationen m barn, att vara vuxen men inte auktoritär, att vara skojig men inte flamsig etc. dvs allt e bra m måtta. tror nog att Scoutledaren Vickan vet vad jag babblar om här

detta innbär oxå att jag har svårt för abstrakta saker, för drömmare som inte gör ngt åt saken, för lismande personer som inte vågar stå för vad de egentligen tycker osv osv och för mäniskor som liksom fladdrar runt i tillvaron utan ngn fast punkt...

som min dotter tex (vattuman) Vi är på helt olika plan, jag är saklig, noggrann och kritisk medan hon har en nonchalant stil och gör saker half and half - oerhört irriterande för mig som person men jag har under åren lärt mig att förstå henne o barn som henne dvs att man kan stå på huvudet och sjugna samtidigt som man faktiskt hör sagan som jag läser - även om JAG inte hade valt att göra det på det sättet innebär inte det att det e fel... det har tagit tid att acceptera att hon är helt annorlunda än mig i tanken, aktionen, problemlösningen etc men när jag väl har gjort det har vi fått en än mer harmonisk relation.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!