• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Page

Hmm, vem var det som stod för det senaste plusset? Frejis? När var det hon skulle till gynekologen? Har jag missat något i helgen?

• Mrs  B

Vaggning/buffning har vi kört med sonen från det när han föddes. Vaggade vagnen fram och tillbaka när han skulle sova i vagnen (ute och inne) och buffade honom i rumpan när han skulle sova i sängen och om han vaknade på natten. Det var det ensa som funkade för honom när han skulle sova.

Lek
    Min mamma var dagmamma när jag var liten så jag och min syster hade alltid någon att leka med och det var väl tur för mamma hade ju liksom inte så mycket tid över. Med pappa blev det bla skidåkning, skridskor och mycket spel. Men inte så mycket bus vad jag kommer ihåg. Annars var jag bra på att leka själv, med min syster eller med kompisar. Vi lekte väldigt mycket både ute och inne kommer jag i håg.

Sång
    Sonen har alltid älskat sång och sjunger för fulla muggar här hemma nu, men babysång iväg fungerade inte alls. Nu har han även börjat spela piano, munspel och tamburin. Älskar som sagt musik!!!

Ljud när man ska sova
    Sonen var ljudkänslig det första året och vaknade av allt. Nu är det tvärtom och det är skönt!

• Mrs  B

Vänner och Mugglan
    Sömn var i stort sätt detenda jag pratade med BVC om förutom ersättningen till sonen så de var nog rätt trötta på mig efter det första året. Rådet jag fick: prova de olika sovrutinerna som finns och acceptera att alla bebisar inte sover mycket när de är små.

Att hjälpa till hemma
    Har jag fått göra så länge jag minns. När jag gick på gymnasiet fick jag tom tvätta mina egna kläder för mamma tyckte att jag bytte för ofta.

Liten med Mindre
    Sonen och maken började på hockeyskola i lördags och jag tror faktiskt att maken hade roligast.
    Vi har sparat det lego som vi hade när vi var små, både duplo och lego och det har sonen nu och leker med. Älskar det!

BrudSommar2006
    Sonen har aldrig haft öroninflammation!!!!

Page
    Heja heja, angående jobb!

Har själv bara ett vik nu eftersom jag blev uppsagd i somras.
    Det stinker verkligen att vara arbetslös.
    Jag har utbildning och erfarenheter inom skolan och ändå får jag bara vik på förskolan. Inte roligt det heller!!!!!

• muggles

Ang lek: nä jag tror inte att det är viktigt att leka med sina barn. Vuxna kan nog inte leka riktigt "rätt" tror jag, det blir oftast töntigt. Jag tror som ngn skrev att det är viktigt att barnen kan ha tråkigt ibland också och framförallt att de kan sysselsätta sig själva. Sedan att det är bra att stimulera barnen att utvecklas är en sak (genom sång, att prata med dem mm) men att leka är ingen vuxenaktivitet (tycker jag).

Nu har jag "buffat" Moa till sömns i spjälsängen. Jag la henne på sidan och buffade i rumpan, vill inte lägga henne på mage. Har haft funderingar på att skaffa andningslarm men sedan tänkte jag "vad gör man om det larmar?" och så blev det inte av. Nu är hon ju snart 2 mån och det är väl de 4 första mån som är mest kritiska för spädbarnsdöd. Det tog ju en stund (25 min tror jag) innan hon somnade för gott, några ggr somnade hon men vaknade och grät igen. Igår var hon superlätt att lägga i spjälsängen, somnade direkt, så det är väl olika dagar.

Jag tror att barn är olika i hur lätt det är att få dem att sova men jag är böjd att hålla med AW om att de behöver ganska mkt sömn. När det gäller Moa så har hon alltid sovit bra på natten (ja för några veckor sedan vaknade hon ju ofta för att äta men hon somnade alltid om lätt), men på dagen får man jobba lite för det. Jag har kommit på att hon är ljuskänslig så det hjälper med solskyddet när man är ute och går med vagnen. Och man får inte tända för mkt på natten. Ljudkänslig är hon dock inte alls (än så länge iaf).

Page: heja heja - skitbra att du sökt 3 jobb!! Det är också lättare när man väl kommit igång att söka jobb. Har man redan skrivit det förbannade cv:t och brevet så kan man oftast bara ändra lite för varje jobb.

BS: usch, det låter jobbigt. Jag förstår att du har det rätt kämpigt med Iris. Det är inte kul att samtidigt inte känna igen sig i sin föräldragrupp. Men oftast har de andra det inte så bekymmersfritt de heller men de kanske inte vågar berätta om sina problem för att inte framstå som dåliga föräldrar. Man vill ju gärna vara en perfekt förälder med ett perfekt barn som aldrig skriker och sover som en stock etc... Men hur många är det?! På riktigt alltså...

Apropå kattdiskussionen: skulle så gärna vilja ha katt. Har haft katt en gång i tiden, en kolsvart smal kisse med gula ögon, såg ut som en panter (lite som en siames i kroppen). Men att bo i stan och dessutom ha hyperallergiska kompisar är väl inte direkt optimalt om man vill ha katt... Kanske ngn gång i framtiden om vi bor i hus...? De är ju så underhållande också! Man får sig minst ett gott skratt per dag

• Page

*tar till mig hejarop*

Muggles, jag tycker inte att det är så jobbigt eller svårt att skriva ihop ett cv, problemet är att ingen verkar upskatta det jag skriver. Ett annat problem med ansökan är att det är så svårt att formulera varför företaget ska anställa mig trots att jag saknar relevant utbildning/erfarenhet.

Mycket prat om arbete blir det från min sida...

• MSW

Page: Du har ingen kontakt med bemmaningföretag? Det kan juh vara idé annars kanske? Finns juh hur många olika som helst..

• start september

Hej i tråden!!!

Är äntligen hemma efter många dagar borta från maken. SKÖNT!

Jag var ju tvungen att berätta för både min chef och några kollegor som var med på resan. Att berätta var inte svårt, alla blev så glada för min skull, men jag tycker ju ännu att allt känns så oklart så det känns lite jobbigt att flera vet. Sen är det klart att man inte vill blir "borträknad" på jobbet, jag ska ju faktiskt jobba ett bra tag till, men det känns ok på den fronten än så länge.

Vecka 8+5 idag och jag känner mig fortsatt seg och svullen. Äter mängder, tyvärr även godis. Illamåendet är helt under kontroll. Det känns fortfarande för bra för att vara sant - som att jag väntar MF, inte barn. Jag måste skärpa mig med det. Jag funderar på att försöka få ett VUL till som kanske kan lugna ned mig. Eller också acceptera läget och bara ta det lugnt.

Det har hänt mycket här i tråden!!

Sweet, dumma tantelände. Jättetrist, men du verkar ta det hyfsat.

Page, kram till dig. Du är en klar skrivartalang - det handlar bara om att hitta en arbetsplats där du kan få utlopp för den! Reklam lät som ett bra tips.

Undrar också över hur det gick för Freijs hos gyn idag?

• start september

Clownis,

det finns biverkningar av progesteron. Om du får Progesteron Mic som är producerat av apoteket finns inte ens en bipacksedel med dumt nog. Jag har surfat lite, och ömma bröst kan bero på progesteron. Sedan kan man få magbesvär, särskilt om man tar vagiatorer analt.

Jag fick dels progesteron (1 om dagen) mellan ÄL och BIM i en cykel när jag inte blev gravid och hade då mer ömma bröst än vanligt.

I denna graviditet har jag nu tagit 2 om dagen i drygt en månad. Jag har ömma bröst och en mängd andra symptom, jag vet inte om något är orsakat av det extra progesteronet. Dessutom vet jag inte ens om jag har en brist på progesteron, jag kanske producerar massor själv och får onödigt extra nu.

Så svaret är ja, du kan märka av progesteronet.

• nennesjuttioåtta

hej hej!

Oj, sent ute igen. har umgåtts med min gravida väninna ikväll och fy vad jag verkligen inte ORKAR eller vill lyssna på hur hon mår och allt därikring för det påminner ju bara mig om att jag inte förstår alls eftersom ajg inte är på tjocken. Men jag försöker hålla skenet uppe men byter ofta ämne till annat. Men hon är ju såklart supernyfiken på hur det går för oss. Crap! Så jag berättade att jag inte fick något utslag på ÄL-stickorna. Det som också är jobbigt är att höra "Joooodå, det kommer att funka för er med". Det är det väl ingen som vet!! Men hon menar ju bara väl. Fast. Vad är det man vill höra istället?? "jamen let's face it, ni kanske aldrig kommer att få barn" Nä, hur hon än gör så reagerar jag bara fel.

Men en annan skum grej. Jag fick ju superaladåben förra tisdagen och trodde att böjen skulle komma någon gång. Men vi hade inte sex förrän på torsdagen. Nu har jag haft ont i lökarna sen i lördags och har idag 9 dagar kvar till BIM. Så jag upphör inte att förvåna mig själv att jag inte kan sluta känna efter så förbannat och inte riktigt veta hur många dagar före mens somjag brukar bli öm i brösten. Men det känns ovanligt långt före. Eller??!??!

ÅÅÅÅÅÅÅH vad jag OCKSÅ vill vara GRAVID!!! AAAAAHHHH!!!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!