• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Mrs  B

Liten med Mindre

Har försökt förklara för min man angående detta med lek, vara hemma och åka iväg. Men mycket av våra åsikter ligger i att han är mycket mer rastlös än jag och just nu är det ju jag som gör det mesta hemma eftersom han jobbar mer och jag mindre.
    Vi har heta diskussioner om detta emellanåt ska du veta.

• Liten med Mindre

MrsB - heta diskussioner i ämnet är inget jag eftertraktar. Sen vet jag med, att jag kommer vara den "trista" och "förnuftiga" föräldern - och maken den roliga och busiga. Åtminstone inbillar jag mig att det kommer uppfattas så. Men barn uppskattar förmodligen båda sakerna. Trist om båda föräldrarna gör samma saker med barnen...

• Mrs  B

BrudSommar

När sonen och jag gick på föräldragruppsträffar gick det sådär till en början och okej i slutet. De andra barnen bara sov eller åt medan min son var vaken hela tiden och sen när han kröp var han överallt. Jag var helt svettig när jag gick därifrån, men tyckte ändå att jag hade en "roligare" unge än de andra eftersom deras bebisar bara sov och åt hela tiden.

Babysim
    Sonen gallskrev de första 6 gångerna, men sen blev det bättre och bättre och nu ÄLSKAR han att simma (6 terminen nu).

Babysång
    Sonen spydde upp maten några gånger, sov några gånger och tyckte det var sådär så jag gick bara en termin.

• Mrs  B

Liten med Mindre

Du har så rätt!!!!!!

Jag är den "trista och förnuftiga" just nu och får ta trotsen för det mesta med sonen medan min man är den "roliga och busiga" pappan.

Tror att min man känner att han vill kompensera sonen för att han inte är hemma så mycket med att åka iväg och hitta på roliga saker som de båda två gillar att göra (titta på hockey, springa i skogen , hälsa på farmor och farbror osv)

• Vännerfan

Mugglan,
    Det är så kul att mina tips hjälper till! Eller det med att skriva upp tider var faktiskt makens idé. Nu förstår du också varför jag väntade tills prinsen sovit 5 min innan jag reste mig och varför jag ville vara vid vagnen efter 45 min.
    Och tack igen för att du volenterade att ställa upp som barnvakt nästa vecka, verkligen super!!!

Oms,
    Det funkar bra med vagning/buffning. Jag gör nog inte exakt rätt, för ibland tycker jag det tar lite tid (han kanske tycker det är för bekvämt?) och jag trodde att de till slut skulle somna utan att man drog vagnen alls. Men det är kanske att ha för höga krav. På natten funkar det dock nu att bara lägga ner honom i spjälsängen nybadad, mätt och vaken och så somnar han helt själv.
    När börjar de förresten oftast sova 2ggr per dag istället för 3ggr? (om din dotter gjorde det)

MrsB,
    Mugglan och jag går på samma bvc och inte heller med oss tog de upp detta med sömn. Det var bara amningsfokus trots att det funkade bra för mig och fast de är väldigt bra där för övrigt. Vi har ställt de lite mot väggen och fått till svar att barnens sömnbehov varierar. De har också nämnt skrikmetoden, men då jag slog bakut höll de genast med och sa att skriket framkallar mycket ångest. Så just detta med sömn är inget jag vill prata med de om mer.

BS,
    Jag var faktiskt på väg till öppna förskolan för första gången igår, men kom aldrig iväg för prinsen valde att sova i stället. Jag visste inte att de hade olika aktiviteter under olika tider så som du beskriver. Men detta med sång lät väldigt intressant. Han har börjat reagera på det nu märker jag. Om jag har på lite barnvisor och han sitter i knät och jag sjunger med brukar han vända på huvudet och kolla på mig.

• Liten med Mindre

MrsB - maken har redan planerat den koja han ska bygga åt Mindre, när vi någon gång får hus. Störst och bäst i kvarteret givetvis, men en massa finesser. Undrar om inte han kommer ha roligast.

Fast det beror väl på barnens ålder förstås. Jag är en sån som gärna lämnar saker åt fantasin istället för tekniken. (Undrar egentligen varför jag blev ingenjör? )I alla fall när det rör barn. Tyckte vi fantiserade otroligt mycket mer på 70-talet. Inbillning? Bara att kika på dagens lego-kartonger får mig att fnysa - allt är färdigbyggda segment. Och då säger många att det blivit bättre än för några år sen när inget gick att bygga ihop av smådelar.

Tur att hamstern i mig har kvar allt lego i en stor resväska. Mina ögonstenar! Och pedanten har givetvis byggt ihop allt efter instruktionerna och packat ner i respektive kartong. *rodnar*

• Vännerfan

Page,
    Hann inte skicka nån kram till dig igår, så du får en idag i stället. Jag tycker ABSOLUT att du ska satsa på ditt skrivande!! Herregud, jag har läst så många dåliga krönikörer i olika tidningar, du är ju mycket bättre! De andra jobb-förslagen är väl bra för att få in lite lön, men skrivandet inbillar jag mig att du tycker är roligare och nåt som du skulle kunna hålla på med i längden.
    Eftersom du inte läste ikapp igår missade du nog också att jag skrev att jag nu vet vad du heter (vi hade ju BT-dejt i lördags) och det är verkligen jättevackert och passande!! Gillar den manliga varianten också.

Och Sweet,
    Jag hann inte med dig heller, men jag lider med dig. SKIT att det inte kunde ta sig denna månaden heller. Håller tummarna för insemination!!

• sweetstreet

Jag har heller inga syskon men minns inte att jag hade särskilt tråkigt som liten.
    Lekte med kompisar rätt mycket, men när jag var ensam så tror jag att jag roade mig hyfsat bra själv.

Hemma var det det "gamla vanliga" med en mamma som var den "trygga" men också lite "tråkiga". Ni vet hon som lagar mat och fixar o donar men som också är den som säger ifrån och blir arg...
    Medan pappa jobbade väldigt mycket så det var liksom alltid lite speciellt när man var med honom eftersom det inte var lika ofta. Fast han läste alltid godnattsaga för mig varje kväll vilket var en kvalitetstund med honom.

De aktiviteter man gjorde me föräldrarna var nog annars rätt mycket vardagssaker som att hjälpa till hemma med olika små sysslor. Fast med pappa blev det en hel del uteaktiviteter som skidor, skridskor, ro, bada och segla. Det klassiska skulle jag säga. Mamma som står för makservice och pappa som "leker". Jag tänkte aldrig på det när jag själv var liten för det var så naturligt då, men när man blev äldre tänkte jag att det måste varit tråkigt att vara den "vardagliga". Fast nu när jag är ännu äldre vet jag inte riktigt. Jag tror att båda dessa roller har för- resp nackdelar. Att vara den "tråkiga" låter inte så skoj. Men å andra sidan så är det ju faktiskt den föräldern som barnen tillbringar mest tid med vilket ger en annan fördel. Pappa var i mitt falll den "roliga". Men mamma var den jag gick till om det "var något", även upp i tonåren.

• Vännerfan

Och så en liten fråga:
    Är det Page och hennes sambo på sista bilden i galleriet? Det stod inget namn under vad jag kunde se.

• sweetstreet

Jag tror dessutom att alla barn är olika så det är nog svårt att ha en mall för hur, var och om man ska leka med dem eller ej. Det ger sig nog!

Mina föräldrar var ususla på just "lek".

Själv gillar jag att leka med barn. Fst kanske inte "tittut" eller så, men när de blir såpass stora att man kan prata med dem är det skoj att vara med barn tycker jag. Och busa gillar jag...!
    Haha! Och typ åka pulka och sån't.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!