• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Liten med Mindre

Tänk vilken kull bebisar det blir igen. Spännande med alla teorier om pojkar och flickor. Prickade i och för sig ÄL, men avslutade det hela med rumpan på kudde. Så det kan fortfarande bli vad som helst. Och nyfiknast av alla är blivande mormor.

Hej Snartis och Cicci - kul att ni kikade in på kvällskvisten. Skönt att livet rullar på även efter förlossningen. Ett lite annorlunda liv förstås...

Och, rapport från shoppingrunda nr 1: Mammornas secondhand hade rätt gott om svarta byxor, olika modeller. Så jag kom därifrån med ett par mjuka o snygga som går jättebra att växa i. Samt en röd fin enkel tröja. Plussade på med några MQ-linnen, som också är bra på att täcka magen. Nu har jag banat väg för lyckat shopping i morgon med intalar jag mig.

MrsB, lycka till med maten imorgon. Jag har varit magsjuk 2 veckor under senaste året, och levt på rostbröd, ost och nyponsoppa/blåbärssoppa i en knapp vecka var gång. Fast det var innan Mindre förstås. Men jag är säker på att du och lillkillen fixar det fint. Heja heja!

Trevlig kväll igen då! Och Sweet - Happy Bimming!

• muggles

Hej hej

Jag tror inte att det är ärftligt med när bebben kommer. Min mamma fick mig 3v för sent men Moa kom ju nästan på datumet. En sak som min BM påpekade var att de ofta inte hade UL-tidsbestämning när vi skulle födas, så det var mer osäkra BF-datum då.

Jasså, det var så Piggelin Junior kom till, hmmm... Was I supposed to know that?! Tänk vad man får veta på interrrrnet! (Jag lovar att inte säga ngt till maken...)

MrsB: undrar om inte du åkt på den sk vinterkräksjukan? Det är ju eg ett missvisande namn för den uppträder ju inte alls bara på vintern. Och jag läste i tidningen för ett tag sedan att den hade börjat härja. Att du svimmat och så tyder på det - den brukar vara rätt giftig. Ngn vanlig magsjuka är det nog inte...

Idag har jag varit och träffat några från Magplasket, vi skulle gå promenad men det ösregnade ju så vi blev sittande på cafet. Ett tag ammade vi en masse - tur att caféet var i stort sett tomt... Det var jättetrevligt! De två andra tjejerna hade 9 och 8-veckors bebbar och Moa är ju snart 7v så vi ligger otroligt lika. Båda två hade spruckit jättemkt vid förlossningen fast deras bebbar inte var större än Moa (runt 3,5 kg). Den ena tjejen hade spruckit ändå där bak och hade haft problem med bajseri och kisseri efteråt, båda hade haft jätteont att tex sitta och gå i flera veckor. Vilken tur jag har haft som inte sprack ngt alls! Men för att inte skrämma er för mkt så var de helt återställda nu iaf. Den ena tjejen hade också fått tillsägelse på Bvc idag att börja amma oftare, varannan timma istf var 3-4:e pga att hennes son bara gått upp 40gr på en vecka. Det låter ju helt knäppt. Ska hon tvinga honom att äta då eller??? Och till mig antyder de att jag ger för mkt när Moa går upp som de tycker mkt. Jag tror de stirrar sig blinda på sina kurvor på Bvc... Iaf, skönt att träffa lite andra mammor i samma sits.

Nu måste jag gå och pumpa ur och sedan lägga mig. Kul kul.

• muggles

Lite tips till er gravida:
    om ni köper bebiskläder - köp bodies med omlottknäppning! Jag fattar inte vad mkt kläder det finns som INTE är omlott. Vet ni hur populärt det är att dra saker över huvudet på bebisar?! NOT!

Moa håller redan på att växa ur sina första kläder. Piggelin - den urgulliga pyjamasen du köpte är nästan för liten redan!

Är det förresten ngn som har koll på var det finns hudfärgade (beige) amningsinlägg? De verkar bara ha vita på Apoteket. Tycker att de vita syns igenom när man har en vit topp...

• Piggelin1

Haha, Muggles
    Jag trodde faktist att jag redan hade avslöjat det på ngn tjejmiddag som du & Miss X & jag haft under våren
    Har för mig att det är ngn jag berättat det för iaf - kanske bara MissX då, hihi!

• Piggelin1

Har tagit till mig ditt tips om omlottkläder, Muggles (min mamma tipsade förresten om precis samma sak häromdagen), men det är verkligen svårt att hitta!
    Hittade iaf två bodies på H&M häromveckan, där alla tryckknapparna gjorde att det blev omlott. De kanske ska få följa med till BB då?! Måste shoppa ngn typ av overall & lite tjockare mössa också - det kan ju vara ganska kallt i november. Funkar liksom inte med bara bodies då...

Sweet - självklart ska man inte sluta leva 5-6 veckor innan, håller med dig helt & hållet! Är jätteglad att mannen är iväg & har kul med polarna! Muggles, MissX & jag var ju i Dublin i maj! Så det är nog mest bara lite "tänk om..." Lite kontrollbehov har man allt... det är bara att krypa till korset

Gott att din förkylning är bättre, Sweet!

Haha, angående det där med stort huvud, vet att min mamma har sagt massor av ggr att min lillebror hade stooort huvud när han föddes. Vi andra syskon är väl inte riktigt småskalliga heller, men lillebror tog tydligen priset med råge. Hmmm... hur funkar den biologin då?! Vi borde ju vara lika "tjockskalliga" allihopa

Ngn skrev det där med att det är bra att inte vara först - håller med. Har ju massor av kompisar som har både en, två & tom tre barn... Plus alla syskonen. Massor av personer att fråga om råd & möjlighet att låna lite alla möjiga prylar "Payback time" för alla presenter jag gett till höger & vänster de senaste 10-15 åren
    Oj, hur lät det... Åpen, jag?! Nä, tror faktist inte det. Brukar faktist få höra att jag är ganska generös - kanske lite därför jag blivit erbjudna såväl mammakläder som bebisgrejor

• Piggelin1

Om det på ngt vis skulle gå i arv detta med hur länge man går & väntar på bebisen, så har min mamma gått över en vecka (ev lite mer) som mest & syrran gick över nio dgr med sitt första barn, de andra två var kortare.

• Piggelin1

Såg förresten detta på DN/Etikett ikväll - jag är ett stort fan av Magdalena Ribbings stundtals väldigt roliga & vassa svar. Detta var iofs ganska snällt, men minns att vi tjötat lite om just denna frågan här några ggr.

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=703236

• Lapinette

September - åhhhh du ska få barn runt min födelsedag!!! Jag vill också ha ett maj-barn... kanske vi fixar till en vid IVF nr 3. För omgång 1 ger ett augustibarn och sen funderar jag faktiskt på att ta ett litet uppehåll så vi hoppar av slutet av året och kammar in ett januaribarn. Några vanliga cykler emellan tror jag bara är bra för psyket. Nåja, nu planerar jag för mycket igen. Ska istället kolla lite restauranger i Bryssel.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!