• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • muggles

Skulle förresten vara kul att få se Snartis och frullans killar på bild... men de verkar ha ännu mer fullt upp än jag. El så är det inte lika internetberoende...

Tinga förresten: läste att du fått en diagnos på PCO-S light. Vad bra att du fick en undersökning och att de ändå hittade ngt som kanske går att göra ngt åt?! Nu kanske ni är ett helt gäng som blir gravida i höst - ska bli kul att följa nästa plusgäng genom alla faser!

Undrar lite vart Pirr har tagit vägen? Hoppas det inte har hänt ngt utan att hon bara har mkt på jobbet. Vi hade ju hoppats få se dig på brunchen på lördag!

Cicci: när var det du skulle komma till Götet? 20/10? Jag ska upp till Värmland den helgen för att fira mina svärisars 40-åriga bröllopsdag. Är du bara i Götet på helgen el kommer du redan på fredagen?

• muggles

Jag lyckas visst alltid komma med mina inlägg när alla gått hem för dagen numera... Inte kan jag hänga här på kvällen heller för jag går ju och lägger mig vid 21-tiden (före detta nattmänniska som jag är, kan ni fatta).

• Moppy1

Låter som du börjar få ordning på rutiner och tillvaron med Moa, Muggles. Förstår att amningsproblem måste vara superjobbigt. Svårt att sätta sig in i hur det kommer bli, så här innan. Jag är som du också, får jag inte sömn blir jag knäpp, det är jag lite rädd för. Särskilt som min man jobbar ganska mkt och inte kommer kunna ta nattpassen i veckan (om det inte krisar förstås). Dessutom bor inte mina föräldrar i Stockholm, så jag kan inte ringa dem heller om det blir kris. Får utnyttja svärföräldrarna helt enkelt och se till att min mamma kommer hit ett par långhelger....

• muggles

Kan ju fortsätta "tjata" lite till nu när jag har allt makt över tråden vad det verkar moahahahh...

Moa sov för första ggn från kl 20 till 02.30 i natt, det är nytt rekord. Tyvärr sov inte vi hela den tiden eftersom hon har en hel del ljud för sig i sömnen. Bla lät hon som om hon vaknade och var hungrig ett par ggr, och då går man ju dit och kollar. Men iaf! Det verkar bli längre och längre mellan målen vilket är väääldigt skönt. Anledningen till att jag skriver det här är att ni som snart ska ha kan ju tänka på det här när ni står där och sliter de första veckorna... Att det blir bättre redan efter några veckor Om ni inte har turen att få en sådan superbebis som silverfirren Victor då...

• Tinga

Muggles - härligt att läsa ditt inlägg om att ni börjat hitta rutiner i tillvaron nu, och att det, som du säger, inte bara går ut på att "överleva". Jag tror säkert att du kommer att bli en nattuggla igen, när Moa börjat sova i längre pass på nätterna. Den där solskenspromenaden ni tog idag lät jättemysig!

För egen del känns det väldigt skönt att nu ha fått den här PCO-S-diagnosen, för nu vet jag ju att något felat, och dessutom finns det hjälp att få. I nästa cykel ska jag äta Pergotime för att stimulera ÄL, och sen ska jag till kliniken för en hormonmätning på dag 25 för att se att jag verkligen haft ÄL. Blir spännande!

• muggles

Moppy: jag tror att det finns jättemånga varianter på hur man kan få ordning på nätterna. Om man inte bara ammar, dvs mannen kan ge ersättning, så kan man ju göra tex som vi gör:

vi lägger oss ca 21 men vid 23-tiden ger mannen Moa en rejäl laddning ersättning - då klarar hon sig oftast till 02-tiden. Det ger mig 4-5h obruten sömn (förutom att jag såklart vaknar när Moa vaknar, men jag slipper gå upp och kan somna om snabbt). Sedan tar jag resten av matningarna. Då får mannen 6-7h oavbruten sömn vilket räcker för honom för att han ska kunna jobba. Det är en variant som funkar väldigt bra för oss, men allt beror ju på hur man själv funkar med sömn, vad jobbet kräver osv. Nu är han ju iofs programmerare så han behöver vara klartänkt på jobbet men han har inte lika stort sömnbehov som jag, så det funkar för oss. I början försökte jag ju ta alla vardagsnätter själv men det funkade inte, särskilt inte som jag bara ammade då vilket gjorde att jag fick gå upp nästan en gång i timmen (eftersom min mjölk inte räckte så blev hon hungrig hela tiden). Kan man liggamma i sängen (som tex Vänner gjort) så kan man nog få en massa mer sömn och ändå ta hela nätter själv. Jag kan ju inte liggamma pga att Moa då spyr upp allt i sängen

En lite lustig sak är att jag nyss pumpade ur 90 ml. Jag som aldrig fått ut mer än 20 ml. Men jag har börjat pumpa oftare och det verkar som om pumpningen ger mer stimulans åt brösten än när Moa suger, för förut när jag försökte amma ofta (och pumpa ur ibland) fick jag aldrig ur mer. Men nu när jag inte ammar lika ofta (för att hon får mer ersättning) men däremot pumpar då och då, då kommer det plötsligt grejer! Skumt. Jag har ändå försökt vara noga med att det blir rätt "tag"... Tja, tratten på pumpen är ju rätt stor och hennes mun är fortfarande inte särskilt stor, så hon kommer väl inte åt lika mkt som pumpen.

Hon har varit så himla go ikväll när hon var mätt och go. Har legat på sin filt och sprattlat och "pratat" (jollrat) med oss, mest med pappa som legat bredvid. Ibland när hon sprattlar med fötterna kommer hon nästan i självsvängning, det ser jätteroligt ut - jag var tvungen att spela in det med kameran Hon log stort mot pappa när han kom hem från jobbet också - nu känns det som om hon håller på och bli mer en person. Det märks att hon vet vilka vi är nu

• muggles

Tinga: ja det kan ju definitivt vara en förklaring att ni försökt länge om du nu inte haft ÄL varje månad. Ska bli spännande att se om Pergo hjälper nu då!

Jag tog mig förresten ett halvt glas vin i lördags - kändes såå lyxigt! Jag är faktiskt nöjd med så lite för jag vill inte bli lullig, det känns inte rätt nu när hon är så liten. Men att få ett eget glas till köttet...mmmm!

Nästa fredag ska jag på AW också med mitt gamla jobb och då blir det utan Moa

Värst vad jag kände mig tjötig ikväll. Trådabstinens

• muggles

Hörni, ni har snackat om disputation här flera ggr. Vi har blivit bjudna på en disputationsfest nästa vecka - tar man med sig present då? Det kanske passar bättre med en blomsterkvast el en flaska champagne? Vet inte hur folk brukar göra, har aldrig varit på det förut. Skulle varit kul att gå på själva disputationen också men det är kl 10 och det är för tidigt för att jag ska hinna dit tyvärr. Man är inte lika snabb på morgonen nu som förr...

• Clownis

Tinga: Skönt att veta vad som är fel och att det går att få ordning på. Är du orolig för biverkningarna, precis som gosnosen?

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!