Moppy: jag tror att det finns jättemånga varianter på hur man kan få ordning på nätterna. Om man inte bara ammar, dvs mannen kan ge ersättning, så kan man ju göra tex som vi gör:
vi lägger oss ca 21 men vid 23-tiden ger mannen Moa en rejäl laddning ersättning - då klarar hon sig oftast till 02-tiden. Det ger mig 4-5h obruten sömn (förutom att jag såklart vaknar när Moa vaknar, men jag slipper gå upp och kan somna om snabbt). Sedan tar jag resten av matningarna. Då får mannen 6-7h oavbruten sömn vilket räcker för honom för att han ska kunna jobba. Det är en variant som funkar väldigt bra för oss, men allt beror ju på hur man själv funkar med sömn, vad jobbet kräver osv. Nu är han ju iofs programmerare så han behöver vara klartänkt på jobbet men han har inte lika stort sömnbehov som jag, så det funkar för oss. I början försökte jag ju ta alla vardagsnätter själv men det funkade inte, särskilt inte som jag bara ammade då vilket gjorde att jag fick gå upp nästan en gång i timmen (eftersom min mjölk inte räckte så blev hon hungrig hela tiden). Kan man liggamma i sängen (som tex Vänner gjort) så kan man nog få en massa mer sömn och ändå ta hela nätter själv. Jag kan ju inte liggamma pga att Moa då spyr upp allt i sängen
En lite lustig sak är att jag nyss pumpade ur 90 ml. Jag som aldrig fått ut mer än 20 ml. Men jag har börjat pumpa oftare och det verkar som om pumpningen ger mer stimulans åt brösten än när Moa suger, för förut när jag försökte amma ofta (och pumpa ur ibland) fick jag aldrig ur mer. Men nu när jag inte ammar lika ofta (för att hon får mer ersättning) men däremot pumpar då och då, då kommer det plötsligt grejer! Skumt. Jag har ändå försökt vara noga med att det blir rätt "tag"... Tja, tratten på pumpen är ju rätt stor och hennes mun är fortfarande inte särskilt stor, så hon kommer väl inte åt lika mkt som pumpen.
Hon har varit så himla go ikväll när hon var mätt och go. Har legat på sin filt och sprattlat och "pratat" (jollrat) med oss, mest med pappa som legat bredvid. Ibland när hon sprattlar med fötterna kommer hon nästan i självsvängning, det ser jätteroligt ut - jag var tvungen att spela in det med kameran
Hon log stort mot pappa när han kom hem från jobbet också - nu känns det som om hon håller på och bli mer en person. Det märks att hon vet vilka vi är nu